25ο ΔΦΝΘ: “Τετραγωνίζοντας τον Κύκλο( Η ιστορία της Hipgnosis)”: Όταν τα εξώφυλλα των δίσκων ήταν μια ολόκληρη άλλη ιστορία

της Μαρίας Μαρκουλή 

O άντρας με το κοστούμι καιγόταν στ΄ αλήθεια. Το γουρούνι είχε κοπεί από το σχοινί που το κρατούσε και πετούσε στον ουρανό. Και εκείνο το πρόβατο, κάθισε εν τέλει στον καναπέ του ψυχαναλυτή και φωτογραφήθηκε. Στη Χαβάη. Καταλαβαίνετε προφανώς για τι μιλάω.

Για θρυλικά εξώφυλλα δίσκων. Για ροκ ιστορία.

Pink Floyd – Wish You Were Here και Animals, 10cc Look Hear-Are You Normal?

Rock ‘n roll ως το τελευταίο edit. Και το ντοκιμαντέρ που έκανε προχτές Ευρωπαϊκή πρεμιέρα στο 25o Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης  Squaring the Circle (The Story of Hipgnosis) Τετραγωνίζοντας τον Κύκλο (Η Ιστορία της Hipgnosis) δια χειρός Anton Corbijn.

To πρώτο ντοκιμαντέρ του φωτογράφου και σκηνοθέτη – ροκ σταρ κι αυτός – είναι η  ιστορία της Hipgnosis, του στούντιο που σχεδίαζε αυτά τα κλασικά πια εξώφυλλα στην πιο ροκ εποχή της ιστορίας του ροκ.

Από την αρχή της Hipgnosis. Από την συνάντηση του Storm και του Po (Storm Thorgerson και Aubrey “Po” Powell) στη δεκαετία του ’60 στην Αγγλία. Και τς παρέες τους με εκείνους τους cool τύπους που μαζεύονταν, κάπνιζαν, έπιναν, έπαιζαν μουσικές- και ήταν οι Pink Floyd. Από το πώς άρχισαν να στήνουν τη φάση. Όλα, τις πονηριές τους, τις ιδέες, τους χαρακτήρες τους και τις κόντρες τους. Με το όνομα της Hipgnosis να κυκλοφορεί στα σωστά τα μέρη. Να κυλάει και το χρήμα. Πλούσιοι, διάσημοι και rock n roll. Στις δόξες του το ροκ, τότε που για ένα εξώφυλλο δίσκου μπορεί να ξόδευε κανείς ως και 50.000 λίρες. Και ο σουρεαλισμός ήταν περισσότερο τέχνη και λιγότερο καθημερινότητα.

Το εξώφυλλο του δίσκου ήταν ένα ολόκληρο, ξεχωριστό κεφάλαιο του δίσκου.

Άλλωστε δούλευαν πολλοί άνθρωποι γι’ αυτό, έπεφταν ιδέες, ταξίδευαν ως τη Σαχάρα για να έχουν την καλή εικόνα. Αυτά όλα που χάθηκαν στο photo shop και από την δουλειά στο σπίτι.

Και εδώ που τα λέμε, τα εξώφυλλα των Floyd έκαναν εντύπωση – του στιλ τι θέλει να μας πει τώρα ο καλλιτέχνης. Έκαναν και δουλειά όμως για την Hipgnosis που δίνει όλο και πιο πολύ  σουρεαλισμό και ψυχεδέλεια, από το φανταστικό στο prog με πλαίσιο αδιάλλακτα ροκ – το στούντιο έχει πια όνομα και η εκλεκτή πελατεία αυγατίζει.

Και φυσικά στην ταινία δεν μιλάει (και πολύ παραστατικά μάλιστα) μόνο ο άνθρωπός που την δημιούργησε – ο ένας από τους δύο Po, ο άλλος ο Storm μας άφησε χρόνους, … όμως είναι παρών μέσα από αρχειακό υλικό.

Μιλάνε ουκ ολίγοι από την εκλεκτή πελατεία της Hipgnosis. Όπως : οι Pink FloydDave Gilmore, Roger Waters, Nick Mason – o Paul McCartney, o Robert Plant, o Jimmy Page, o Peter Gabriel, o Graham Gouldman των 10cc, ο Noel Gallagher. Σε καινούργιες συνεντεύξεις τους ειδικά για την ταινία.

Πώς καταφέρνεις να έχεις όλη την αριστοκρατία του ροκ στην ταινία σου;

Αν είναι ο Anton Cobijn το καταφέρνεις. Ο Corbijn, να θυμίσω, είναι ο τύπος που έδωσε εικόνα, αισθητική, λουκ, φωτογράφισε και έκανε να δείχνουν κουλ από την αρχή τους Depeche Mode και τους U2 (πρώτο ροκ κλικ του Ολλανδού ήταν για τον συμπατριώτη του και αξέχαστο Herman Brood). Και μετά ήρθαν όλοι. Και φωτογραφήσεις και εξώφυλλα άλμπουμ- και ταινίες. Οπότε ναι, τους έχεις.

Έτσι με πίστη στην αξία του τραγουδιών, των τεχνών εν γένει, τα λέει και τα στηρίζει με πράξεις και ο Merc Mercuriadis Βρετανό-Καναδός με ελληνικές ρίζες που δημιούργησε το Hipgnosis Songs Fund μαζί με τον Nile Rogers το 2018. Μεγάλη εμπειρία στη δισκογραφία ο Merc και μάνατζερ κατά καιρούς αστέρων μεγέθους Beyonce και Elton John, με τέτοια πλούσια λίστα. Είναι και από τους παραγωγούς του φιλμ και έχει να πει και δικό του κομμάτι της ιστορίας.

Το”Τετραγωνίζοντας τον Κύκλο” δείχνει και πώς κυκλώσαμε το τετράγωνο.

Καθώς τα πράγματα άλλαζαν και ερχόταν με φόρα το punk, φάνηκε (τούς το είπαν κιόλας) ότι ιπτάμενα γουρούνια και αγελάδες στους αγρούς δεν μπορούσαν να μιλήσουν στους ανθρώπους έξω στους δρόμους και στην εργατική τάξη και τι σόϊ ροκενρόλ είναι αυτό;

Πάμε πάλι από την αρχή, a-na-rchy. O Glenn Mattlock (των Sex Pistols) μιλάει συγκεκριμένα. Καθώς ο Corbijn φορτίζει το θέμα και με μια δόση ρεαλιστικής μελαγχολίας πάνω στις εποχές που αλλάζουν. Ποιητικά και με χιούμορ σε σημεία της αφήγησης.

Συμπυκνωμένα, το λέει και σου δίνει και το reality check τσεκαρισμένο, ο Noel Gallagher. Μεγάλες αλήθειες. Όπως τότε που επιστρέφει αργοπορημένος στο σπίτι και εξηγεί στην κόρη του ότι έμειναν πέντε ώρες να συζητάνε για να αποφασίσουν το εξώφυλλο του δίσκου τους. Εκείνη τον κοιτάει με απορία. -Το ποιο;

-Το εξώφυλλο! κάθε δίσκος έχει ένα εξώφυλλο. Αυτό το μικρό που βλέπεις τώρα, εκεί δίπλα που ακούς μουσική. Καλά, του λέει το κορίτσι, φάγατε τόση ώρα γι΄αυτό;

Πηγή: https://avalonofthearts.gr/tetragonizontas-ton-kyklo/

 

Exit mobile version