Στην τελική ευθεία η διαμόρφωση του νέου κατώτατου μισθού – Τι προτείνουν εργοδότες και κοινωνικοί φορείς, όλα τα σενάρια – «Ξεπαγώνει» η στεγαστική πολιτική του ΟΑΕΔ – Θα αξιοποιηθούν και οικόπεδα-«φιλέτα» που έχει στην κατοχή του – Ποιοι ευνοούνται
Σημαντική αύξηση στον κατώτατο μισθό από την 1η Μαΐου εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής, ενώ αναφέρθηκε και στη «βεντάλια» νέων μέτρων στεγαστικής πολιτικής, κυρίως προς τους νέους και τα ζευγάρια που ξεκινούν τη ζωή τους, προκειμένου να διευκολυνθούν για την απόκτηση πρώτης κατοικίας.
Όσον αφορά στον κατώτατο μισθό, στην τελική ευθεία μπαίνει η διαδικασία για τον καθορισμό του, καθώς το ΚΕΠΕ πρέπει να παραδώσει το υπόμνημά του στον υπουργό Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη, έως τις 15 Απριλίου. Ο υπουργός θα εισηγηθεί τον νέο κατώτατο μισθό στο υπουργικό συμβούλιο (πιθανότατα της 22ας Απριλίου), προκειμένου η εφαρμογή του να ξεκινήσει την 1η Μαΐου 2022.
Οι περισσότεροι εργοδοτικοί φορείς προτείνουν ονομαστική αύξηση 4% του κατώτατου μισθού (πέραν της αύξησης του 2%, που ισχύει από την 1/1/2022), ενώ θεωρούν αναγκαία τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά μιάμιση ποσοστιαία μονάδα, προκειμένου να αυξηθεί ακόμα περισσότερο το διαθέσιμο εισόδημα των χαμηλόμισθων. Η ΓΣΕΕ προτείνει την επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ.
Το επικρατέστερο σενάριο είναι η αύξηση να κυμανθεί μεταξύ 6% και 8% (πέραν του 2%), προκειμένου να καλυφθεί ο πληθωρισμός, που «ροκανίζει» τα εισοδήματα των χαμηλόμισθων.
Πώς θα επιχορηγηθεί η πρώτη κατοικία για νέα ζευγάρια
«Ξεπαγώνει», παράλληλα, η στεγαστική πολιτική του ΟΑΕΔ, που είχε πέσει σε «λήθαργο» από το 2013, όταν και καταργήθηκε, με το δεύτερο Μνημόνιο, ο Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας.
Oι παροχές που σχεδιάζεται να ενεργοποιηθούν είναι η επιδότηση ενοικίου και η επιχορήγηση για την απόκτηση πρώτης κατοικίας με επιδοτούμενα δάνεια, αλλά και με τη μέθοδο «rent to own», δηλαδή με συμφωνία ενοικίασης για ορισμένο χρονικό διάστημα και δυνατότητα αγοράς πριν από τη λήξη της μίσθωσης. Προβλέπεται επίσης η κατασκευή, ανακατασκευή και παραχώρηση-ενοικίαση κοινωνικών κατοικιών με συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Τα νέα προγράμματα, που θα σχεδιαστούν με βάση τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, χαρακτηρίζονται έξυπνα και στοχευμένα, με σκοπό τη διευκόλυνση των νέων και των ζευγαριών που ξεκινούν τη ζωή τους.
Υπενθυμίζεται ότι, παρά την κατάργηση των στεγαστικών προγραμμάτων, οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα εξακολουθησαν έως το 2020 να καταβάλλουν τις εισφορές υπέρ των φορέων. Τα δύο τελευταία χρόνια η υποχρέωση καταβολής εισφοράς έχει ανασταλεί, καθώς η σωρευτική μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3,90 ποσοστιαίες μονάδες προήλθε από τις κρατήσεις υπέρ της ανεργίας, του τέως Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας και του Λογαριασμού Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΛΑΕΚ).
Έτσι, στον ειδικό λογαριασμό του ΟΑΕΔ στην Τράπεζα της Ελλάδος, έχει συσσωρευτεί ένα διόλου ευκαταφρόνητο αποθεματικό, ύψους περίπου δύο δισ. ευρώ, το οποίο «λιμνάζει» για πολλά χρόνια.
Πάντως, το σχέδιο νόμου «Δουλειές Ξανά» παρέχει ευελιξία στον ΟΑΕΔ, προκειμένου να υλοποιήσει εναλλακτικές πολιτικές για την στέγαση. Συγκεκριμένα, στον Οργανισμό δίνεται η δυνατότητα:
1. Να αποκτά αδόμητα και δομημένα ακίνητα, συμπράττοντας με δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για την ανέγερση ακινήτων, με σκοπό την στεγαστική προστασία των εργαζομένων και των οικογενειών τους.
2. Να αξιοποιήσει οικόπεδα-«φιλέτα» που έχει στην κατοχή του, όπως στην Κηφισιά (11 στρέμματα), στο Μαρούσι (12 στρέμματα) και στο Ρίο (87 στρέμματα) προκειμένου, με τη σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα, να ανεγερθούν σύγχρονες κατοικίες, που θα διατεθούν σε νέα ζευγάρια με ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής.
3. Να εκμισθώνει αδόμητα ακίνητα για περισσότερα από 20 έτη. Στην περίπτωση τέτοιας μίσθωσης, ο μισθωτής, έπειτα από δημοπρασία, αναλαμβάνει την οικοδόμηση. Για παράδειγμα, αν ανεγερθεί συγκρότημα 50 διαμερισμάτων και καταστημάτων, τα 35 θα διατεθούν σε δικαιούχους και τα 15 θα δοθούν προς εκμετάλλευση .
Οι αιτούντες δικαιούχοι και τα προστατευόμενα μέλη της οικογένειάς τους θα πρέπει να στερούνται ιδιόκτητης κατοικίας ή άλλων περιουσιακών στοιχείων, ικανών να εξασφαλίσουν την στέγασή τους, ενώ λαμβάνονται υπόψη το ετήσιο εισόδημα και ο αριθμός των μελών της οικογένειας (πολύτεκνοι).
4. Η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (σ.σ. όπως θα μετονομαστεί ο ΟΑΕΔ) θα μπορεί επίσης να εκμισθώνει ακίνητά της, τα οποία δεν προορίζονται για άμεση στεγαστική συνδρομή των δικαιούχων, προς οικονομικούς φορείς που έχουν εμπειρία διαχείρισης και ανάπτυξης ακινήτων, με σκοπό τον προσπορισμό εσόδων, που θα ενισχύσουν τις πολιτικές αρμοδιότητάς της, με σκοπό την ενίσχυση του εργατικού δυναμικού.