- «Οι παρεμβάσεις που υλοποιήθηκαν από την ‘‘Πυξίδα’’ άλλαξαν το κλίμα στο σχολείο μας και πολλά προβλήματα παιδιών με παραβατικές συμπεριφορές, ή και προβλήματα παιδιών-θυμάτων παραβατικών συμπεριφορών, βρήκαν το δρόμο της επίλυσής τους…».
- «Τα βιωματικά εργαστήρια που υλοποιεί η ‘‘Πυξίδα’’ είναι όλη η ουσία. Με τον ουσιαστικό ρόλο που έχει αναπτύξει στο σχολείο μας έχει εξελιχθεί σε συνεργάτη και συμπαραστάτη μας. Με τη μεγάλη της προσφορά στην πρόληψη ή στη διαχείριση καταστάσεων κρίσεων, έγιναν πολλά βήματα μπροστά…».
- «Το κενό που υπάρχει στο σχολείο μας από την έλλειψη σχολικών ψυχολόγων ήρθε να το καλύψει η ‘‘Πυξίδα’’ με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο…».
- «Με τις δράσεις και τις παρεμβάσεις στο σχολείο μας, οι γονείς άρχισαν σιγά-σιγά να ανοίγονται και να αναπτύσσεται καλύτερη συνεργασία για την αντιμετώπιση και διαχείριση δύσκολων καταστάσεων…».
- «Τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων της ‘‘Πυξίδας’’ στα Δημοτικά Σχολεία φάνηκαν καθαρά την επόμενη χρονιά στο Γυμνάσιό μας, όπου το κλίμα στην Α΄ Τάξη είναι πολύ θετικό…».
Οι παραπάνω αναφορές διευθυντών και εκπαιδευτικών σχολείων όλων των βαθμίδων του δήμου Νεάπολης-Συκεών, όπως αυτές καταγράφηκαν κατά τις δύο συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν με τον δήμαρχο, και πρόεδρο του Κέντρου Πρόληψης, Σίμο Δανιηλίδη, τον πρόεδρο της δημοτικής επιχείρησης ΚΕΥΝΣ, και αντιπρόεδρο του Κέντρου Πρόληψης, Δημήτρη Απατσίδη και τα επιστημονικά στελέχη της «Πυξίδας», περιγράφουν με τον καλύτερο και τον πλέον εύγλωττο τρόπο τη μεγάλη προσφορά της «Πυξίδας» στον τομέα της πρόληψης και διαχείρισης κρίσεων στις σχολικές κοινότητες.
Πρόκειται για μια 25ετή προσφορά στην κοινωνία, έχοντας κλείσει και το 2022 με έναν πλούσιο απολογισμό. Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία, την περασμένη χρονιά πραγματοποιήθηκαν συνολικά 467 ομαδικές και ατομικές παρεμβάσεις με 3.902 ωφελούμενους, με το μεγαλύτερο μέρος των παρεμβάσεων να αφορούν τις σχολικές κοινότητες στο σύνολο της περιοχής ευθύνης της, που απλώνεται στους δήμους Νεάπολης-Συκεών, Λαγκαδά και Βόλβης.
«Η ‘‘Πυξίδα’’ είναι εδώ, έτοιμη για οποιαδήποτε ανάγκη παρουσιαστεί. Αξιοποιήστε την και εκμεταλλευτείτε την όσο περισσότερο μπορείτε για να θωρακίσουμε όλοι μαζί τις εκπαιδευτικές κοινότητες απέναντι στις πολυποίκιλες προκλήσεις που απειλούν τα παιδιά μας», ήταν το μήνυμα του δημάρχου, και προέδρου του Κέντρου Πρόληψης, Σίμου Δανιηλίδη προς τους διευθυντές και εκπαιδευτικούς των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών Σχολείων, Γυμνασίων και Λυκείων που συμμετείχαν στις συναντήσεις, κατά τις οποίες παρουσιάστηκαν αναλυτικά από την ψυχολόγο, και αναπλ. επιστημονικά υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης, Μαρία Κυριακίδου οι βασικές αρχές των αποτελεσματικών παρεμβάσεων πρόληψης και τα προγράμματα που υλοποιεί η «Πυξίδα» στα σχολεία.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος της ΚΕΥΝΣ, και αντιπρόεδρος του Κέντρου Πρόληψης, Δημήτρης Απατσίδης, «κύριο και πρώτιστο ενδιαφέρον της ‘‘Πυξίδας’’ είναι η επαφή με την εκπαιδευτική κοινότητα, με όλες τις βαθμίδες της, και με όλους τους συντελεστές της εκπαίδευσης, κυρίαρχα τους διευθυντές που παίζουν ένα σημαντικότατο ρόλο μέσα στο σχολείο κι είναι συνεργάτες μας στην πρόληψη».
Στις συναντήσεις παραβρέθηκαν επίσης η αντιδήμαρχος Πρασίνου Παρή Γενίτσαρη, η πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αλεξάνδρα Τερζίδου, ο πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τριαντάφυλλος Κουσαγιαννίδης και η δημοτική σύμβουλος, και εντεταλμένη σύμβουλος για θέματα ΑμεΑ, Σοφία Ασβεστά (διευθύντρια του 4ου Δημ. Σχολείου Πεύκων).
«Πάντα αρωγός…»
«Η ‘‘Πυξίδα’’ είναι ένα από τα πιο οργανωμένα, αν όχι το πιο οργανωμένο, Κέντρο Πρόληψης που υπάρχει στη Θεσσαλονίκη και στη Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, και μπορώ να πω και σε όλη την Ελλάδα. Συνεχίζει με αμείωτο ενδιαφέρον το έργο της όλα αυτά τα 25 χρόνια. Ξεκίνησε ως Κέντρο Πρόληψης κατ’ αρχήν για τις εξαρτήσεις και για τα ναρκωτικά, και έχει διευρύνει το πεδίο δράσης σε όλους τους τομείς που απασχολούν τους νέους. Κι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό», επισήμανε ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης Χρήστος Ρουμπίδης, που παραβρέθηκε στις συναντήσεις.
Όπως ανέφερε, «στη Δευτεροβάθμια, όπως και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά περισσότερο στη Δευτεροβάθμια, υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα μέσα στα σχολεία, που πρέπει να τα εντοπίσουμε και να τα αντιμετωπίσουμε. Χρειάζονται εκπαιδευτικοί υποψιασμένοι για κάτι το οποίο θα συμβεί, που θα έχουν πάντοτε τις κεραίες τους ανοιχτές για να μπορούν να βλέπουν και να ανιχνεύουν συμπεριφορές, ώστε να προχωρούν και στις κατάλληλες ενέργειες». «Το Κέντρο Πρόληψης είναι πάντα αρωγός στις προσπάθειές μας. Αναπτύσσει δράσεις που εμψυχώνουν και βοηθούν τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς. Το σημαντικότερο είναι να ξέρουν οι εκπαιδευτικοί ότι υπάρχει ένας φορέας με εξειδικευμένη γνώση, που την παρέχει δωρεάν και ανά πάσα στιγμή στα σχολεία», πρόσθεσε, ευχαριστώντας τον δήμαρχο Σίμο Δανιηλίδη και τα επιστημονικά στελέχη της «Πυξίδας» για την προσφορά τους.
Από την πλευρά της, η προϊσταμένη εκπαιδευτικών θεμάτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης Νατάσσα Μάλλου, εκπροσωπώντας τη διευθύντρια Ευαγγελία Μπούτσκου, μίλησε για το «πόσο σημαντικό είναι να διαχέονται στα σχολεία οι δράσεις και τα προγράμματα πρόληψης». «Εγώ, με την παλιά μου ιδιότητα ως υπεύθυνη αγωγής υγείας, πραγματικά έχω συνεργαστεί πάρα πολύ στενά με τα στελέχη του Κέντρου Πρόληψης ‘‘Πυξίδα’’ και ξέρω από πρώτο χέρι τη βοήθεια που πρόσφεραν σε πάρα πολλά σχολεία, σε πάρα πολλούς εκπαιδευτικούς, σε πάρα πολλούς γονείς και παιδιά, στο να καλλιεργήσουν προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες τα παιδιά, τη συναισθηματική τους νοημοσύνη και να τους προετοιμάσουν για έναν κόσμο δύσκολο για τη ζωή. Στα σχολεία αντιμετωπίζουμε πάρα πολλά προβλήματα. Καθημερινά γίνομαι αποδέκτης πάρα πολλών προβλημάτων που προέρχονται από τα σχολεία και φθάνουν σε μένα είτε μέσω των συναδέλφων διευθυντών και των εκπαιδευτικών, είτε μέσω των γονέων που παίρνουν να παραπονεθούν, να αναφέρουν προβλήματα, να ζητήσουν βοήθεια κάποιες φορές. Τα τηλεφωνήματα αυτά κάποιες φορές είναι κραυγή βοήθειας. Και θεωρώ ότι η ‘‘Πυξίδα’’ συμβάλλει θετικά και δημιουργικά, με πάρα πολλούς τρόπους. Τόσο με την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών όσο και με την υποστήριξη των προγραμμάτων, με τη Συμβουλευτική Γονέων και Εκπαιδευτικών. Όλες αυτές οι δράσεις, και άλλες που ξέρω ότι με πολλή προσοχή και με πολλή ενσυναίσθηση έχετε σχεδιάσει και υλοποιείτε στα σχολεία, μπορούν να δώσουν πραγματικές λύσεις σε προβλήματα και να ενεργοποιούν στα σχολεία τον τομέα της πρόληψης, που είναι και το πιο βασικό κομμάτι», πρόσθεσε μεταξύ άλλων.
«Το σχολείο παράγοντας προστασίας των παιδιών…»
«Τελικός στόχος της πρόληψης είναι να υποστηρίξει και να ενδυναμώσει τα παιδιά, τους νέους και τις νέες να αποφύγουν επιβλαβείς και επικίνδυνες συμπεριφορές και καταστάσεις, όπως οι εξαρτήσεις, να αντιμετωπίζουν ‘‘δημιουργικά’’ τα προβλήματα και τις κρίσεις, να μπορούν να δημιουργούν υγιείς σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους», ανέφερε μεταξύ άλλων η αναπλ. επιστημονικά υπεύθυνη της «Πυξίδας» Μαρία Κυριακίδου. Αναφερόμενη, δε, στις δράσεις πρόληψης στα σχολεία, υπογράμμισε ότι «τελικός στόχος της πρόληψης είναι το σχολείο να λειτουργήσει ως παράγοντας προστασίας για την πρόληψη των εξαρτήσεων κι άλλων προβληματικών συμπεριφορών και να ενδυναμωθούν οι εκπαιδευτικοί στον παιδαγωγικό τους ρόλο και ως πολλαπλασιαστές πρόληψης».
Κατά τις συναντήσεις με τους διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς των σχολείων, η Μαρία Κυριακίδου τόνισε τις βασικές αρχές των αποτελεσματικών παρεμβάσεων πρόληψης. «Οι παρεμβάσεις χρειάζεται να είναι σχεδιασμένες για το αναπτυξιακό στάδιο των παιδιών, να επικεντρώνονται σε πεδία όπως δεξιότητες, στάσεις, αντιλήψεις, νόρμες, προθέσεις γνώσεις, κ.τ.λ., να είναι βιωματικές και αλλλεπιδραστικές, να εφαρμόζονται από εκπαιδευμένους εκπαιδευτικούς και να έχουν μια ικανοποιητική χρονική διάρκεια που βοηθά να διαμορφωθούν ή και να αλλαξουν στάσεις, αντιλήψεεις και συμπεριφορές. Τα αποτελεσματικά προγράμματα πρόληψης είναι επίσης σημαντικό να εμπλέκουν όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητα, μαθητές και μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, γονείς και κηδεμόνες. Η πρόληψη έχει μεγαλύτερη δύναμη και φέρει καλύτερα αποτελέσματα όταν υπάρχει συνεργασία», ανέφερε μεταξύ άλλων.