Ένας τριήμερος κινηματογραφικός μαραθώνιος με real time ταινίες, γυρίσματα, δημόσιες ομιλίες, διαδραστικές περφόρμανς, σειρήνες, μουσική, χορό και το πανηγύρι του Αγίου Γεωργίου μάς περιμένει στην Ελευσίνα. Από τις 21 έως τις 23 Απριλίου στην πόλη της Ελευσίνας στήνεται Πανηγύρι, στο πλαίσιο της συνεργασίας της 2023 Ελευσίς – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Το πρωτοποριακό αυτό φεστιβάλ «συνδιαλέγεται» με έναν θρησκευτικό, ιστορικό και πολιτιστικό θεσμό όπως είναι το πανηγύρι του Αγίου Γεωργίου (πολιούχου της πόλης), ενσωματώνοντας νέα χαρακτηριστικά στη συλλογική συνείδηση με ολοήμερες και ολονύκτιες κινηματογραφικές προβολές, δημόσιες ομιλίες έξι ωρών, VR περφόρμανς και ζωντανά γυρίσματα στον δημόσιο χώρο με στόχο τη δημιουργία δύο ταινιών, σε πραγματικό χρόνο, οι οποίες θα ολοκληρωθούν με τη συμμετοχή του κοινού, θα μονταριστούν επιτόπου και θα προβληθούν στη λήξη του φεστιβάλ. Μια σύλληψη του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα, με τη συνεπιμέλεια της ακαδημαϊκού και cultural practitioner Μαρίας Χατζηχριστοδούλου aka Maria X, και του κριτικού κινηματογράφου και programmer Λορέντσο Εσπόζιτο, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και τη LADA – The Live Art Development Agency (Λονδίνο).
Επί τρεις μέρες και δύο νύχτες, εκτυλίσσεται το Μυστήριο 84 Πανηγύρι όπου ο διακεκριμένος σκηνοθέτης Σύλλας Τζουμέρκας και η γερμανίδα σκηνοθέτις και visual artist Έλκε Λέρενκράους μετατρέπουν την Ελευσίνα σε κινηματογραφικό πλατό με ζωντανά γυρίσματα δύο ταινιών στην οδό Παγκάλου και άλλα σημεία της πόλης, όπου όλοι μπορούν να γίνουν πρωταγωνιστές για λίγα λεπτά αλλά και να παρακολουθήσουν ζωντανά τη διαδικασία του μοντάζ. Επιπλέον, καθόλη τη διάρκεια της μέρας (και της νύχτας) πραγματοποιούνται στο Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ελευσίνας (ΕΚΕΔΑ) διαδραστικές περφόρμανς, ομιλίες και round tables, ενώ προβάλλονται περισσότερες από 30 ταινίες και new media έργα που όρισαν, ενσωμάτωσαν ή συνδιαλέχθηκαν με live cinema τεχνικές: από τον Μπερνάρντο Μπερτολούτσι (Το τελευταίο τανγκό στο Παρίσι), τον Ζαν-Λικ Γκοντάρ (Εδώ και αλλού), Ζάιντλ (Animal Love), την Κάθριν Μπίγκελόου (Zero Dark Thirty) και τον Βιμ Βέντερς (Το πέρασμα του χρόνου), μέχρι τον Άλμπερτ Σέρα (το μνημειώδες φετινό Pacifiction με τον Μπενουά Μαζιμέλ για πρώτη φορά στην Αθήνα) και τη Χελένα Γουίτμαν (τα Ανθρώπινα λουλούδια της σάρκας με τους Αγγελική Παπούλια και Ντενί Λαβάν, σε πρώτη πανελλήνια προβολή). Επιπλέον, τους επισκέπτες περιμένουν ακόμη πολλές κρυμμένες εκπλήξεις και θεματικές διαδρομές.
Παράλληλα, την Παρασκευή το βράδυ στο ιστορικό ΕΚΕΔΑ ξεκινά ένας 6ωρος μαραθώνιος δημόσιου λόγου με ομιλίες, παρέμβασεις και roundtables που αφορούν τις θεματικές του φεστιβάλ (εργατική τάξη και live cinema) με τη συμμετοχή διακεκριμένων ομιλητών, μεταξύ των οποίων ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κάρλοβι Βάρι, Κάρελ Οχ, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ορέστης Ανδρεαδάκης, η curator και creative director του Future Everything, Ειρήνη Παπαδημητρίου, η καλλιτέχνιδα, ακαδημαϊκός και περφόρμερ, Niya B, ο σκηνοθέτης, εικαστικός και ιδρυτικό μέλος των Blast Theory, Ματ Άνταμς, η ιταλίδα ακαδημαϊκός media και αραβικών σπουδών και συνιδρύτρια του UntoldSyria, Ντονατέλα Ντέλα Ράτα, ο εικαστικός, ακαδημαϊκός και σχεδιαστής, Κρις Σάλτερ.
Επιπλέον, δύο θρυλικές διαδραστικές VR περφόρμανς από τη διεπιστημονική ομάδα ZU-UK –πρωτοπόροι στο συμμετοχικό θέατρο και την περφόρμανς– ανατρέπουν τα δεδομένα στο ΕΚΕΔΑ. Οι διαδραστικές περφόρμανς Binaural Dinner Date και Goodnight, Sleep Tight έχουν γίνει sold out σε όλο τον κόσμο και παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην Ελευσίνα.
Την ίδια στιγμή, το Πανηγύρι ενσωματώνεται στο πανηγύρι για τη γιορτή του Αγίου Γεωργίου στην οδό Παγκάλου. Μικροπωλητές, παιχνίδια, μουσική, χορός αναμειγνύονται με τη ζωντανή εγκατάσταση Σειρήνων και άλλων εκπλήξεων σε επιμέλεια της σκηνογράφου και μέλους του ΔΣ του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Πηνελόπης Βαλτή. Σε αυτό το φεστιβαλικό σκηνικό στήνονται οι κάμερες και το γύρισμα ξεκινάει για τις δύο live cinema ταινίες σε σκηνοθεσία της Έλκε Λέρενκράους και του Σύλλα Τζουμέρκα, με τη συμμετοχή διακεκριμένων ηθοποιών και καλλιτεχνικών συντελεστών, αλλά και του ίδιου του κοινού του Πανηγυριού.
Μετά το τέλος των γυρισμάτων, το ΕΚΕΔΑ μετατρέπεται σε post-production hub, ανοιχτό στο κοινό, προκειμένου να παρακολουθήσει το στάδιο του μοντάζ και της τεχνικής επεξεργασίας των ταινιών. Τα δύο πρωτότυπα κινηματογραφικά έργα θα αποτελέσουν τον επίλογο του τριήμερου φεστιβάλ και θα προβληθούν στο pop-up σινεμά την Κυριακή το βράδυ.
Το Πανηγύρι διερευνά τόσο την έννοια και την εικόνα της εργατικής τάξης στην Ευρώπη σήμερα, όσο και την ίδια την αισθητική του live cinema, του σινεμά δηλαδή που παράγεται ή αντιδρά σε πραγματικό χρόνο. Η έννοια του live cinema συνιστά ένα αρκετά νέο και αναπτυσσόμενο είδος στην τέχνη των μέσων που συνδυάζει πειραματικές προσεγγίσεις αφηγηματικής και μη αφηγηματικής δημιουργίας ταινιών με ζωντανή μουσική και παραστατικές τέχνες. Ένα σε-πραγματικό-χρόνο πολυεπίπεδο, περιπετειώδες «pandaemonium pandemum publicum» υπό τον ήχο Σειρήνων.