Το φαινόμενο της παραπληροφόρησης, της εξάπλωσης των ψευδών ειδήσεων και τα μέσα για να αντιμετωπιστούν, απασχόλησαν το πάνελ «Παραπληροφόρηση και ΜΜΕ» στο 8o Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, που πραγματοποιήθηκε στους Δελφούς 26 – 29 υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Τα εργαλεία που χρησιμοποιεί η Google για να αντιμετωπίσει την παραπληροφόρηση και τις ψευδείς ειδήσεις παρουσίασε η Ευγενία Μπόζου, Υπεύθυνη Κυβερνητικών Υποθέσεων και Δημόσιας Πολιτικής στην Google Ελλάδας. «Ακόμα και όταν μας παρουσιάζονται στοιχεία που καταρρίπτουν την παραπληροφόρηση, οι ψεύτικες ειδήσεις έχουν την τάση να παραμένουν, κυρίως όταν είναι viral. Έχει να κάνει με το πώς δουλεύει ο ανθρώπινος εγκέφαλος και για αυτό είναι πολύ δύσκολο να τις καταπολεμήσουμε» σημείωσε και ανακοίνωσε ότι η Google ετοιμάζει ένα εργαλείο που δουλεύει σαν «εμβόλιο» για να εκπαιδεύσει τα ανθρώπινα μυαλά να αναγνωρίζουν και να μην πιστεύουν τις ψεύτικες ειδήσεις.
«Έχουμε χιλιάδες εργαζόμενους που έχουν αντικείμενο την αντιμετώπιση των ψεύτικων ειδήσεων και ένα ειδικό hub στην Ιρλανδία για το σκοπό αυτό. H Google έχει επίσης παράξει βίντεο που απαντούσαν σε ψεύτικες ειδήσεις σε βάρος των Ουκρανών προσφύγων σε Πολωνία, Τσεχία και Ουγγαρία. Στην Ελλάδα ενισχύουμε τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα σε παιδιά για να κάνουμε πιο ασφαλές το διαδίκτυο» συμπλήρωσε.
«Το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού μας αφιερώνεται σε θέματα ασφάλειας περιεχομένου» τόνισε ο Giacomo Lev Mannheimer, Επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής Νότιας Ευρώπης του TikTok. «Αξιοποιούμε την εμπειρία παλαιότερων εταιρειών, συνεργαζόμαστε μαζί τους και μόνο έτσι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αυτή την πρόκληση. Κάθε βίντεο που ανεβαίνει στην πλατφόρμα ελέγχεται και έχουμε συχνούς ελέγχους στους ανθρώπους μας που πραγματοποιούν αυτή την εποπτική εργασία, έχουμε προγράμματα ελέγχου γεγονότων (fact checking) και έχουμε κάνει εύκολο να αναφέρουν οι χρήστες περιεχόμενο που παραβιάζει τους κανόνες. Όμως μόνο η τεχνολογία δεν μπορεί να τα λύσει όλα», σημείωσε ο Giacomo Lev Mannheimer που προσέθεσε ότι το TikTok δεν δέχεται πληρωμένες πολιτικές διαφημίσεις και υπογράμμισε: «Για τους πολιτικούς έχουμε πιο αυστηρούς κανόνες από άλλες πλατφόρμες».
«Οι ψευδείς ειδήσεις δεν είναι νέο φαινόμενο, αυτό που έχει αλλάξει είναι οι δυνατότητες να “μολυνθεί” η δημόσια σφαίρα με ψεύτικες ειδήσεις» σημείωσε ο Peter Kellner, Δημοσιογράφος, πολιτικός σχολιαστής και πρώην Πρόεδρος του βρετανικού οργανισμού YouGov. «Είναι πολύ ανησυχητικό ότι πολλές προέρχονται από ανώνυμες πηγές και χρειάζονται εργαλεία για να αντιμετωπιστούν οι ανώνυμες πηγές» προσέθεσε.
«Δεν πιστεύω ότι υπάρχει παραπληροφόρηση ή ψεύτικες ειδήσεις. Το ψέμα είναι κομμάτι της ανθρώπινης φύσης. Όλοι λέμε ψέματα, μεγάλα ή μικρά, «λευκά» ή όχι. Επίσης στους ανθρώπους αρέσει να τους λένε ψέματα. Αυτό που έχει αλλάξει τώρα είναι το μέσο», υποστήριξε ο Βαγγέλης Παπακωνσταντίνου, Καθηγητής Νομικής στο Πανεπιστήμιο Vrije των Βρυξελλών, που έθεσε το ερώτημα ποιος είναι ο ρόλος της Ε.Ε. και των κρατών στη ρύθμιση των πλατφορμών. «Είναι πολύ λεπτή η διαφορά του πού σταματάει ο ελεύθερος λόγος» τόνισε.