Τις τελευταίες εβδομάδες μαθαίνουμε για τις επαναλαμβανόμενες συσκέψεις των αρμόδιων φορέων σε σχέση με τα κυκλοφοριακά προβλήματα που αναμένεται να προκαλέσουν στην πόλη τα πρόδρομα έργα για την Υπερυψωμένη Ταχεία Λεωφόρο – Flyover. Πράγματι: τη στιγμή που η Εσωτερική Περιφερειακή, με όλα τα προβλήματά της (στενές λωρίδες, χωρίς ΛΕΑ, συνεχόμενα ατυχήματα), λειτουργεί καθημερινά στα όρια, η αφαίρεση μίας από τις τρεις λωρίδες για ένα απροσδιόριστο χρονικό διάστημα είναι βέβαιο ότι θα προκαλεί διαρκή εμφράγματα, οι συνέπειες των οποίων θα μεταφέρονται άμεσα κι εντός της πόλης.
Τα «μέτρα» που εξετάζονται στις συσκέψεις κινούνται στα όρια του αυτονόητου (εφαρμογή ωραρίων για τις φορτοεκφορτώσεις και την αποκομιδή απορριμμάτων, αστυνόμευση κοκ.) και δεν πρόκειται να αμβλύνουν τις επιπτώσεις. Οι Θεσσαλονικείς πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι, μετά την υπερεικοσαετή ταλαιπωρία από τα έργα του Μετρό, απειλούμαστε αυτή τη στιγμή με πολλά ακόμα χρόνια αφόρητης επιβάρυνσης των συνθηκών κυκλοφορίας στην πόλη.
Ήδη, κινήσεις πολιτών ξεκίνησαν να οργανώνονται και να κινητοποιούνται για τις επιμέρους επιπτώσεις του flyover: την κοπή τμήματος του περιαστικού δάσους ή την επιβάρυνση σε ρύπανση και θόρυβο των παρακείμενων γειτονιών. Έχουν δίκιο κι είμαστε μαζί τους. Θέλουμε όμως να πάμε το ζήτημα ένα βήμα παραπέρα.
Να το πούμε ανοιχτά: ακόμα κι αν ανεχτούμε την πολυετή ταλαιπωρία και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, ο flyover δεν θα λύσει το κυκλοφοριακό, αλλά θα αναπαράγει τις αιτίες του προβλήματος. Και η ρίζα του προβλήματος για την πόλη μας είναι η μονοσήμαντη κυριαρχία του ΙΧ και η απόλυτη χρεοκοπία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Όσο περισσότερο χώρο και πόρους δίνουμε στα ΙΧ, τόσο διαιωνίζουμε αυτό το μοντέλο. Άλλωστε, τα διπλάσια ΙΧ που θα κυκλοφορούν στον flyover, από κάπου θα μπουν στην πόλη, κάπου πρέπει να κυκλοφορήσουν και κάπου να παρκάρουν -είναι σαφές ότι δεν υπάρχει χώρος για κάτι τέτοιο.
Η μόνη λύση στα υπαρκτά προβλήματα της Εσωτερικής Περιφερειακής, αλλά και συνολικά της κινητικότητας στην πόλη, είναι ριζοσπαστικές πολιτικές για την ενθάρρυνση του ποδηλάτου, των πεζών και των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Αυτή τη στιγμή, η Περιφερειακή χρησιμοποιείται για μετακινήσεις που θα μπορούσαν πολύ εύκολα να καλυφθούν από δημόσια συγκοινωνία, αν είχαμε τέτοιο πράγμα στην πόλη. Όσο για τη διαμπερή κυκλοφορία, θα μπορούσε να εξεταστεί προοπτικά μια ολοκλήρωση της εξωτερικής περιφερειακής προς τα ανατολικά.
Η πόλη πρέπει να πάρει αποφάσεις, προτού να είναι αργά. Η Πόλη Ανάποδα είναι αυτή τη στιγμή η μόνη δημοτική παράταξη που -παρά το πολιτικό κόστος- έχει το θάρρος να πει ευθέως όχι στην προοπτική του flyover και να ζητήσει να πάνε οι αντίστοιχοι πόροι στην αντίθετη κατεύθυνση, αυτή της δημόσιας μετακίνησης. Ενδεικτικά, τα -τουλάχιστον- 500 εκατομμύρια που θα στοιχίσει ο Flyover (σύμφωνα μόνο με τον αρχικό προϋπολογισμό) αρκούν για ένα δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς (τραμ), που θα αλλάξει άρδην το χάρτη των συγκοινωνιών στην πόλη.
Το επόμενο διάστημα, θα πάρουμε την πρωτοβουλία να συναντήσουμε και να συντονίσουμε τη δράση μας με τις κινήσεις πολιτών που ήδη κινητοποιούνται, ακόμα κι αν η αντίθεσή τους αφορά επιμέρους ζητήματα. Καλούμε όμως όλη την πόλη να το ξανασκεφτεί, καλούμε όλες τις υπόλοιπες παρατάξεις να μην υποταχτούν και να μην υποτάξουν το μέλλον μας ακόμα μια φορά στην αδιέξοδη και αδηφάγο κυριαρχία του ΙΧ.