Η παράσταση «Μαράν Αθά», σε θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώδη (από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Θωμά Ψύρρα) με τη Γιασεμί Κηλαηδόνη, χαρακτηρίστηκε από τους κριτικούς ως πνευματικό γεγονός και σταθμός στα θεατρικά μας πράγματα.
Είναι από τις μακροβιότερες παραστάσεις των τελευταίων χρόνων. Παρουσιάστηκε για πέντε θεατρικές περιόδους (2009-2012 και 2017-2019) στο Θέατρο «Μεταξουργείο» με τεράστια επιτυχία.Επίσης, ταξίδεψε και έλαβε μέρος σε φεστιβάλ σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα, Ιωάννινα, Σύρο, κ.ά).
«ΜΑΡΑΝ ΑΘΑ»
Σάββατο 11 Νοεμβρίου στις 20.30
Πολιτιστικό Κέντρο «Θεόδωρος Αγγελόπουλος», Μοσχάτο
Διοργανωτής: Περιφέρεια Αττικής
Υπό την αιγίδα του δήμου Μοσχάτου – Ταύρου
Λίγα λόγια για την παράσταση
«Η Γιασεμί Κηλαηδόνη σ’ έναν υποκριτικό άθλο δυόμιση ωρών υποστασιοποιεί όλα τα πρόσωπα – πρωταγωνιστές που αναδύονται στη μνήμη ενός 90χρονου μοναχού, όταν ύστερα από 65 χρόνια ηθελημένης σιωπής εξομολογείται, λίγο προτού πεθάνει, τα πεπραγμένα της ζωής του, τη φρικτή τιμωρία και τον ευνουχισμό του από τον προστάτη δεσπότη που τον ανέθρεψε και τον προόριζε για τη διαδοχή του, όταν σταλμένος απ’ αυτόν σ’ ένα απόμακρο χωριό της Θεσσαλίας να παρακολουθήσει τις μυστικές τελετουργικές συναντήσεις εννέα γυναικών, των Ταρσών, μυείται άθελά του στην γυναικεία απόκρυφη γνώση και του αποκαλύπτεται ένα άγνωστο γοητευτικό σύμπαν που τον οδηγεί στον αληθινό έρωτα και την αγάπη του για μια Ταρσή. Η αναγνώριση του εαυτού μας, μέσα από την αναγνώριση του άλλου και τα όρια της προσωπικής μας βούλησης και ευθύνης είναι τα εσώτερα μοτίβα της παράστασης.»
Δήμος Αβδελιώδης
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Το κείμενο της παράστασης βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Θωμά Ψύρρα
Θεατρική διασκευή – σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης
Ηθοποιός: Γιασεμί Κηλαηδόνη
Μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης
Σκηνικά – κοστούμια: Μαρία Πασσαλή
Διάρκεια παράστασης: 140΄.
Παραγωγή: Μεταξουργείο ΑΜΚΕ
Διοργάνωση παράστασης: Περιφέρεια Αττικής
Σάββατο 11 Νοεμβρίου στις 20:30
Πολιτιστικό Κέντρο «Θεόδωρος Αγγελόπουλος», Μοσχάτο Κωνσταντινουπόλεως και Σολωμού
Είσοδος: Ελεύθερη
Κριτικές για την παράσταση
«…Ο Αβδελιώδης με τη συνδρομή της έξοχης μουσικής και των επιλογών του Βαγγέλη Γιαννάκη, τα λιτά και λειτουργικά σκηνικά της Μαρίας Πασσαλή, δίδαξε ελληνικό ανθηρό λόγο, ήθος, κίνηση και παύσεις θεσπέσιας αυτογνωσίας.
Η Γιασεμί Κηλαηδόνη δεν αποδεικνύεται απλώς ένα σπάνιο μουσικό εργαλείο. Πίσω από τη θηριώδη τεχνική, πίσω από τη μουσική τοποθέτηση της φωνής. Πίσω από τη λιτή τελετουργία των κινήσεων, πίσω από τη μίμηση πράξεως, σκάπτοντας ένδον, εξόρυξε σπάνια μεταλλεύματα ήθους, δύναμης ψυχής και μια πολύτιμη καλλιέργεια…».
Κώστας Γεωργουσόπουλος, «ΤΑ ΝΕΑ»
«Είδα μια άλλη σκηνοθετική διδασκαλία (με όλη την σημασία της λέξης) του Δ. Αβδελιώδη στο θέατρο “Μεταξουργείο”. Σ’ έναν υποκριτικό άθλο δυόμισι ωρών μια συγκλονιστική ηθοποιός, η Γιασεμί Κηλαηδόνη, αφηγείται σ’ έναν μονόλογο όσα αναδύονται στη μνήμη ενός 90χρονου μοναχού, ο οποίος αναγκάστηκε να συγκρουστεί με τη θρησκευτική εξουσία και τελικά να χάσει…».
Σπύρος Παγιατάκης, «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»
«… Νομίζω ότι δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ευτυχέστερη συνεύρεση για την ανάδειξη του ιερού και τερατώδους στο “Μαράν Αθά”. Από τη μια ο σκηνοθέτης Δήμος Αβδελιώδης, που ζητά να ενώσει τον ήχο της λέξης με τη σημασία της. Και από την άλλη, η ηθοποιός Γιασεμί Κηλαηδόνη, με ένα νου ικανό, να συγκρατεί τέτοια γλωσσική πλημμύρα, με μια νέα εικόνα για τον επί σκηνής καλλιτέχνη… Ο ηθοποιός σε αυτήν την περίσταση δεν μεταφέρει, δεν ενσαρκώνει ρόλους – γίνεται τελετάρχης μιας μύησης που κοιμίζει το λογικό και ξυπνάει το όνειρο.»
Γρηγόρης Ιωαννίδης, «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ»
«Δεν κατάλαβα πως πέρασαν δυόμιση ώρες βλέποντας αυτό το πλάσμα να φλέγεται, να βυθίζεται στην παράκρουση, να υψώνεται στα ουράνια, να αλλάζει φύλο, ηλικία, τόπο και χώρο, κάνοντας ελάχιστες κινήσεις και φορώντας ένα μαύρο ράσο!».
Άννυ Κολτσιδοπούλου, «ΓΥΝΑΙΚΑ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»
«Η παράσταση έχει ενιαία ατμόσφαιρα και διαπνέεται από μια εσωτερικότητα που δεν επιτρέπει, ούτε στο μυαλό, ούτε στα μάτια, να δραπετεύσουν από τη σκηνή. Η Γιασεμί Κηλαηδόνη μας εντυπωσίασε με την ακρίβεια της ερμηνείας της. Παραδομένη ψυχή τε και σώματι στην παράσταση καταφέρνει- όσο εξαντλητικό κι αν είναι- να μας οδηγήσει με το σώμα, τις εκφράσεις και τις χειρονομίες της στα υπόγεια της ψυχής του ηρώα.»
Μαρία Κρύου, «ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ»
«Είναι μια σημαντική θεατρική δουλειά- πολύ σημαντική: η Γιασεμί Κηλαηδόνη με τον βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Θωμά Ψύρρα μονόλογο “Μαράν Αθα”, διδαγμένη -προφανώς εξαντλητικά- απ’ τον Δήμο Αβδελιώδη που υπογράφει και τη διασκευή για το θέατρο, κάνει την υπέρβαση. Καθηλωτική!»
Γιώργος Δ.Κ Σαρηγιάννης, – ΤΑ ΝΕΑ
«…Γνωρίζοντας το μυστικό του θεάτρου του μύθου, ότι η αληθινή ιστορία κείται πέραν της πραγματικής, η σκηνοθεσία του Αβδελιώδη βυθίζεται στον πυρήνα και βρίσκει τη νερομάνα.
Οδηγεί τη Γιασεμί Κηλαηδόνη σε μια μη αναπαραστική υποκριτική συμβόλων και η νέα ηθοποιός ανταποκρίνεται υποδειγματικά. Στηρίζει σωματικά την παράσταση με τους αρμούς του σώματός της, με τα γόνατα, με τους αγκώνες, με τον αιχμηρό ένυλο λόγο, και τις έλλογες ηχηρές σιωπές της, παίζοντας όλους τους ρόλους δοσμένη σε αυτό που κάνει. Μια έξοχη ποιοτική παρουσία!»
Λέανδρος Πολενάκης, «ΑΥΓΗ»