-Ο στρατηγικός ρόλος του ERIEYE
-Οι φρεγάτες και οι πυραυλάκατοι
-Τα 214 και τα 209 που προκαλούν πονοκέφαλο
Η Τουρκία ξεκίνησε νωρίς τον πόλεμο προπαγάνδας στο εσωτερικό της, με τον υπουργό ενέργειας Φατίχ Ντονμέζ ν’ ανακοινώνει ότι ξεκίνησαν οι νέες παράνομες έρευνες του Oruc Reis εντός της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Στο Ελληνικό Επιτελείο δεν έχουν αμφιβολία ότι η Άγκυρα θα το πράξει, άλλωστε ήδη έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες πόντισης των καλωδίων στο νερό. Όμως Επιτελείς τρίτη προς τέταρτη ημέρα της παράνομης παρουσίας του ερευνητικού στην Ελληνική υφαλοκρηπίδα, σημειώνουν ότι δεν υπάρχουν οι ενδείξεις ότι οι έρευνες έχουν ξεκινήσει.
Φυσικά το μεγάλο ερωτηματικό είναι αν το Oruc Reis θα λάβει την εντολή περαιτέρω κλιμάκωσης, η οποία θα υλοποιηθεί με την αλλαγή πλου από το την μέση γραμμή της navtex προς το βόρειο τμήμα της, δηλαδή πιο κοντά από τα 12 ναυτικά μίλια.
Πάντως έως τώρα τα «μάτια» και «τ’ αυτιά» των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων δίνουν γι’ άλλη μια φορά την πλήρη εικόνα του τακτικού πεδίου και τα όσα επιχειρεί να πράξει η Τουρκία, περίπου στα 50 ναυτικά μίλια μακριά από το ακριτικό νησιωτικό σύμπλεγμα του Καστελόριζου.
- Βλέπει από ψηλά και όχι μόνο…
Το αεροσκάφος ΑΣΕΠΕ( Αεροσκάφος Επιτήρησης & Έγκαιρης Προειδοποίησης), EMB-145 H AEW&C ERIEYE, με περίπου 350 χλμ εμβέλειας του ραντάρ, είναι αυτό που δίνει σαφή εικόνα στα κέντρα επιχειρήσεων.
Οι έμπειροι αεροπόροι και οι χειριστές των συσκευών του ιπτάμενου ραντάρ της 380 Μοίρας, καθημερινά δίνουν το δικό τους παρόν στο τακτικό πεδίο της Ελληνοτουρκικής κρίσης, παρέχοντας πληροφορίες ουσίας στο Επιτελείο, ικανές ν’ αναδιατάξουν ανά πάσα στιγμή τον σχεδιασμό τους.
Είναι το μεγάλο άγρυπνο μάτι της Πολεμικής Αεροπορίας, με δυνατότητα να επιτηρεί ταυτόχρονα χιλιάδες στόχους, τόσο στον αέρα όσο και την επιφάνεια της θάλασσας.
Αποτελεί το στρατηγικό asset των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και μπορεί να καλύπτει ακόμη και όποια κενά μπορεί να υπάρχουν από τις επίγειες εγκαταστάσεις έρευνας και επιτήρησης, απαγορεύοντας ουσιαστικά τον οποιονδήποτε αιφνιδιασμό από την πλευρά της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας και του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, ενώ αποκαλύπτουν τα ψέματα της τουρκικής προπαγάνδας.
Επιπλέον τα αεροσκάφη αυτά έχουν τη δυνατότητα να καλύπτουν και το ηλεκτρονικό πεδίο μάχης με αποτέλεσμα η απέναντι πλευρά να γνωρίζει πως όταν εκπέμψει οποιοδήποτε σήμα οτιδήποτε σύστημα, θα εντοπιστεί αμέσως και η απάντηση μέσα σε ελάχιστα λεπτά ενεργοποιείται.
Αυτό ισχύει και για το ερευνητικό Oruc Reis, καθώς το ΑΣΕΠΕ βλέπει από πολύ μακριά τι ακριβώς πράττει το πλήρωμα του σεισμογραφικού και η «ασπίδα» του, τα τουρκικά πολεμικά πλοία.
Οι ζεύξεις δεδομένων, μοιράζουν τα στοιχεία που πρέπει στην Ελληνική αεράμυνα, ενώ τροφοδοτεί σε πληροφορίες στόχων τα F-16 Block 52 Adv, που είναι το πιο ικανό μαχητικό της Πολεμικής Αεροπορίας τα τελευταία χρόνια.
- Στην επιφάνεια και κάτω από το νερό…
Από την πλευρά του το Πολεμικό Ναυτικό, διαθέτει ένα ισχυρότατο πλέγμα επιτήρησης με τις κύριες μονάδες επιφανείας, δηλαδή φρεγάτες και πυραυλάκατους, ενώ ένα πλέγμα παράκτιων επιτηρητικών φυλακίων σε όλα τα νησιά του Αν. Αιγαίου είναι τα άγρυπνα μάτια των περασμάτων από το ανατολικό προς το κεντρικό Αιγαίο.
Εκτός όμως από τα μάτια και τα αυτιά επιφανείας, υπάρχουν και τα υποθαλάσσια τα οποία είναι και τα μόνα που δύναται να μεταφέρουν με απόλυτη βεβαιότητα την πληροφορία της έναρξης των ερευνών του Oruc Reis, στο Επιτελείο. Κάτι τέτοιο, σύμφωνα με πληροφορίες μέχρι τώρα δεν έχει συμβεί.
Τα Ελληνικά υποβρύχια τα οποία μετά από σχεδόν 50 ημέρες αναδύθηκαν κατά την προηγούμενη Ελληνοτουρκική κρίση, έχουν κληθεί να παίξουν και πάλι τον δικό τους ρόλο, που είναι ο αθέατος πολλαπλασιαστής ισχύος των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Εξαφανισμένα και ακίνητα πολλά μέτρα κάτω από το νερό, τα πληρώματά τους ακούνε δεκάδες ή και εκατοντάδες μίλια μακριά από την θέση που έχουν λάβει και περιμένουν τη λεία τους. Κατά συνέπεια οι εκπομπές των ηχοβολιστικών συσκευών αμέσως θα «συλληφθούν» από τα έμπειρα αυτιά των πληρωμάτων των υποβρυχίων.
Η αγωνία του τουρκικού Επιτελείου δεν κρύβεται και πάλι για την παρουσία των Ελληνικών 214 & 209 κάτω από τον βυθό. Τα 5 CN-235 και τα 3 ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα S-70 της Τουρκίας δεν σταμάτησαν την αναζήτηση του υποβρύχιου Έλληνα κυνηγού, του «μαύρου πλοίου» που κάνει τη γείτονα να ιδρώνει και να μην αισθάνεται καθόλου άνετα.
Οποιαδήποτε ενέργεια του τουρκικού στόλου, πόσο δε μάλλον του ερευνητικού Oruc Reis είναι «καταδικασμένες» να μην μείνουν στην αφάνεια που ίσως επιθυμεί η Άγκυρα.