Ο Δήμαρχος Ελασσόνας κ. Ν. Γάτσας, ενόψει της ψήφισης του νομοσχέδιου με τίτλο «Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων», εκφράζει τις έντονες ανησυχίες και αμφιβολίες του για το εν λόγω νομοσχέδιο.
Συμπαραστέκεται στον αγώνα των εργαζομένων των Δ.Ε.Υ.Α. που εκφράστηκε με δυναμικές εκδηλώσεις διαμαρτυρίας ανά την Ελλάδα.
Σε επικοινωνία δε με τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου αποφασίστηκε το θέμα να συζητηθεί στην προσεχή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ελασσόνας.
Πιο συγκεκριμένα, ζητά άμεσα την απόσυρση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου για τους ακόλουθους λόγους:
- Καταργεί τον πυρήνα του Ν. 1069/1980, ιδρυτικού των ΔΕΥΑ. Θεσμοθετεί αρμοδιότητες της προτεινόμενης ΡΑΑΕΥ οι οποίες στοχεύουν στην άρση βασικών στοιχείων του αυτοδιοίκητου τόσο των ΔΕΥΑ, όσο και των ΟΤΑ.
- Δημιουργεί ρυθμιστική αρχή, της οποίας η ύπαρξη συνιστάται στη ρύθμιση κανόνων ελεύθερης αγοράς (ενέργεια) και η οποία δεν είναι δυνατό να υπάρξει στην παροχή υπηρεσιών ύδατος.
- Επιβάλει, μέσω της προτεινόμενης ρυθμιστικής αρχής, συγχωνεύσεις και συνενώσεις ΔΕΥΑ, χωρίς προηγουμένως να προτείνονται μέτρα για την υποστήριξή τους. Δεν λαμβάνει υπόψη τα συμπεράσματα της μελέτης της DG Regio.
- Συνδέει παραπλανητικά την σκοπιμότητά του με δήθεν οδηγίες της ΕΕ (οι οποίες αποκλειστικά αφορούν στην ενέργεια). Αποκρύπτει πως σε καμία περίπτωση οι έξι πυλώνες, του άρθρου 3, του Κανονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, επιβάλουν τέτοιας μορφής ρύθμιση.
- Θεσμοθετεί πόρους και κυρώσεις σε βάρος των ΔΕΥΑ και υπέρ της νέας ρυθμιστικής αρχής χωρίς να αναγνωρίζει τον κοινωφελή και ανταποδοτικό χαρακτήρα των ΔΕΥΑ.
- Δεν διασφαλίζει την αναγκαία διαβούλευση και συναίνεση που απαιτείται για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα, ξεχνώντας ότι “…Οι περιφερειακές και οι τοπικές αρχές μπορούν να θεωρηθούν σημαντικοί εταίροι στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και των επενδύσεων. Είναι επομένως σκόπιμη η δέουσα διαβούλευση και συμμετοχή τους σύμφωνα με το εθνικό νομικό πλαίσιο…»” (ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΕ) 2021/241 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 12ης Φεβρουαρίου 2021 για τη θέσπιση του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας).
- Προβλέπει διαδικασία πιστοποίησης φορέων διαχείρισης ύδατος την οποία σκοπίμως δεν προσδιορίζει και προφανώς υπονοεί την πιστοποίηση και είσοδο ιδιωτών παρόχων στην διαχείριση του ύδατος, βάλλοντας ευθέως πλέον κατά της συνταγματικά κατοχυρωμένης δημόσιας και μονοπωλιακής διαχείρισης του ύδατος.
- Πλήττει του ίδιους του πολίτες καθώς η υπαγωγή των υπηρεσιών ύδατος σε ρυθμιστική αρχή, με όρους ελεύθερης αγοράς θα οδηγήσει σε εκτίναξη των τιμών.
Το νερό όμως αποτελεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και η διαχείριση του δημόσιο, κοινωνικό αγαθό και όχι οικονομικό μέγεθος που υπόκειται σε ανταγωνισμό. Αντιβαίνει δε στο Σύνταγμα κάθε προσπάθεια αλλοίωσης του κοινωνικού και δημόσιου χαρακτήρα διαχείρισης του ύδατος και έρχεται σε αντίθεση με αποφάσεις του ΣτΕ υπέρ της δημόσιας διαχείρισης του νερού.