Χρονιά της… κρουαζιέρας αναμένεται να είναι το 2022 για τη Θεσσαλονίκη, που, όπως φαίνεται, μετά από χρόνια προσπαθειών, μπαίνει δυναμικά στον παγκόσμιο χάρτη του θαλάσσιου τουρισμού.
Μέχρι στιγμής, σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, στην πόλη αναμένονται 55 αφίξεις από 14 κρουαζιερόπλοια. Μάλιστα η κρουαζιέρα για τη Θεσσαλονίκη θα ξεκινήσει νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά. Είναι χαρακτηριστικό πως το πρώτο κρουαζιερόπλοιο, το Celestyal Olympia, πέρυσι έπιασε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης στις 29 Ιουνίου. Ο συνολικός δε αριθμός των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της πόλης δεν ξεπέρασε τις 17.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας, η καλύτερη χρόνια για την κρουαζιέρα στη Θεσσαλονίκη στην προηγούμενη δεκαετία ήταν το 2015, όταν έδεσαν 35 κρουαζιερόπλοια που μετέφεραν 26.356 επιβάτες.
Πρεμιέρα με το Viking Sky
Η αρχή φέτος αναμένεται να γίνει στις 5 Φεβρουαρίου με το κρουαζιερόπλοιο Viking Sky. Στη Θεσσαλονίκη θα δέσει στις 7.30 το πρωί και θα αναχωρήσει για το Κουσάντασι στις 22.00. Προηγούμενο λιμάνι πριν από αυτό της Θεσσαλονίκης θα είναι αυτό του Βόλου.
Σύμφωνα με τον μέχρι στιγμής προγραμματισμό το τελευταίο κρουαζιερόπλοιο και συγκεκριμένα το Viking Venus θα δέσει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης στις 22 Δεκεμβρίου και θα παραμείνει στην πόλη από τις 7.30 μέχρι τις 22.00, με επόμενο προορισμό και πάλι το Κουσάντασι.
Η πλειονότητα των κρουαζιερόπλοιων θα παραμείνουν στη Θεσσαλονίκη από νωρίς το πρωί και μέχρι αργά το βράδυ, ωστόσο υπάρχουν και περιπτώσεις που θα παραμείνουν περισσότερες από 24 ώρες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Serenissima, που αναμένεται στη Θεσσαλονίκη στις 4 Απριλίου, προερχόμενο από την Καβάλα, στις 7.30 το πρωί και θα αναχωρήσει στις 6 Απριλίου, στις 18.00 το απόγευμα, για το λιμάνι του Βόλου.
Η Θεσσαλονίκη σταδιακά, όπως λένε γνώστες του τουρισμού, βρίσκει τη θέση της όχι μόνον στον χάρτη της κρουαζιέρας αλλά και του “home port”, αποτελεί δηλαδή λιμάνι έναρξης και τερματισμού κρουαζιέρας, με δυνατότητα επιβίβασης ή/και αποβίβασης επιβατών.
Μοχλός ανάπτυξης η κρουαζιέρα
Στα πλεονεκτήματα του λιμανιού της πόλης συγκαταλέγεται η στρατηγική γεωγραφική θέση του, δεδομένου ότι είναι από τα ελάχιστα λιμάνια παγκοσμίως που η αφετηρία της κρουαζιέρας είναι στην καρδιά της πόλης ενώ η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε πολύ κοντινή απόσταση από πολύ σημαντικά αξιοθέατα και μνημεία της Β. Ελλάδας.
Αναμφίβολα, όπως λένε τουριστικοί πράκτορες που ασχολούνται με την κρουαζιέρα, η Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να γίνει Πειραιάς, μπορεί όμως να είναι ένα σημαντικό κέντρο για μικρομεσαίου μεγέθους κρουαζιερόπλοια με συγκεκριμένους προορισμούς.
Η ζήτηση, άλλωστε, για κρουαζιέρες παρουσιάζει διεθνώς αύξηση, ενώ και η συνολική αξία των αγαθών και των υπηρεσιών που παράγονται από τη βιομηχανία της κρουαζιέρας αυξάνεται ραγδαία.
Σύμφωνα με στοιχεία που προκύπτουν από την ετήσια μελέτη της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας προ κορωνοϊού, ο transit επιβάτης κρουαζιερόπλοιου, που θα βρεθεί στην πόλη για την ημέρα, ξοδεύει κατά μέσο όρο 100 ευρώ, ενώ ο επιβάτης homeporting «αφήνει» στην τοπική οικονομία υπερδιπλάσια χρήματα. Εκτιμάται πως όταν ένα κρουαζιερόπλοιο καταπλέει σε ένα λιμάνι και παραμένει σε αυτό, απασχολούνται εργαζόμενοι από 22 διαφορετικά επαγγέλματα (π.χ. καταστήματα, εστιατόρια, ξεναγοί και τουριστικά γραφεία, μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι, ναυτιλιακά γραφεία κ.ά.), με αποτέλεσμα ο κοινωνικοοικονομικός αντίκτυπος να είναι πολύ σημαντικός.
Πηγή: Voria