Σαρηγιάννης για την ατμοσφαιρική ρύπανση: Μέτρα τώρα, για 15.000 λιγότερους θανάτους έως το 2030

ΒΕΡΓΙΝΑ ΤV

Πρόταση για Ζώνες χαμηλών εκπομπών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη & τηλεργασία μία φορά την εβδομάδα.

Η θέσπιση ζωνών χαμηλών εκπομπών για τη μετακίνηση των ΙΧ οχημάτων στο  κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και η επαναφορά της τηλεργασίας  μία φορά την εβδομάδα, θα μπορούσε να αποτρέψει τον θάνατο 15.000 ατόμων έως το 2030 που σχετίζονται  με την αέρια ρύπανση, και να εξοικονομήσει το ποσό περίπου των 18 δις ευρώ που στοιχίζει η ατμοσφαιρική ρύπανση σε νοσηλεία, θεραπείες και εργατοώρες που χάνονται αποκάλυψε ο  Πρόεδρος και Διευθυντής  του ΔΣ του ΕΙΕ , Διευθυντής του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής Δημοσθένης Σαρηγιάννης μιλώντας στη Βεργίνα Τηλεόραση και στην εκπομπή ΤΑ ΛΕΜΕ της δημοσιογράφου Χριστίνας Τσόρμπα. Ο ίδιος μάλιστα, μιλώντας στις 22 Απριλίου στην αρμόδια επιτροπή περιβάλλοντος της Βουλής διευκρίνισε ότι η κλιματική κρίση συνδέεται με την επιβάρυνση της δημόσιας υγείας, όχι μόνο άμεσα αλλά και έμμεσα

Με ενδιαφέρει να δουλεύουμε με όρους «cimplexity»

«Σημασία έχει το διά ταύτα. Το τι κάνουμε στην πράξη. Και γι αυτό, απαιτείται σύνθεση και ολιστική προσέγγιση. Έχουμε μάλιστα δημιουργήσει κι έναν όρο που παρουσιάζει ενδιαφέρον..Από τη μια υπάρχει ο αγγλικός όρος Complexity η πολυπλοκότητα αλλά και Cimplicity η απλότητα. Προσωπικά θεωρώ ότι πρέπει να δουλεύουμε με όρους «cimplexity» δηλαδή με όρους που να αγκαλιάζουν την πολυπλοκότητα στην κατανόηση των φαινομένων αλλά να προσπαθούν να βρουν την απλούστερη και πιο αποτελεσματική λύση”. « Η επιβάρυνση της Δημόσιας Υγείας διασυνδέεται με το Περιβάλλον αλλά και την Κλιματική Κρίση. Για παράδειγμα  η απελευθέρωση  χημικών στο περιβάλλον μπορεί να έχει επίπτωση στην ικανότητα του ανοσοποιητικού μας συστήματος κι αυτό να οδηγήσει σε μια νέα πανδημία.

Η πρόληψη οφείλει να διασυνδέσει το πρόβλημα της περιβαλλοντικής ρύπανσης με την πίεση στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας. Το να αποφύγουμε τις υπερβάσεις στην ατμοσφαιρική ρύπανση στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη με βάση τα όρια που τίθενται από την ΕΕ, θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν έως και 15.000  οι θάνατοι  από τη ρύπανση μέχρι το 2030. Αυτό μεταξύ άλλων θα επιφέρει και ένα σημαντικό οικονομικό όφελος που υπολογίζεται περίπου σε  18 δις (μείωση κόστους περίθαλψης, κόστος εργατοωρών που χάνονται) Τα συγκεκριμένα στοιχεία περιλαμβάνονται σε μελέτη που έχει γίνει σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος . Στη συγκεκριμένη μελέτη εκτός από το μοντέλο πρόβλεψης των επιπτώσεων της ρύπανσης προτείνονται και συγκεκριμένα μέτρα τόσο για την Αθήνα όσο και για τη Θεσσαλονίκη. Στις 11 Μαίου θα παρουσιάσουμε και αποτελέσματα για τον Βόλο σε ειδική ημερίδα.»

Ζώνες χαμηλών εκπομπών και τηλεργασία σε Αθήνα & Θεσσαλονίκη

Στην Αθήνα υπάρχει ο περίφημος δακτύλιος και το μέτρο της μετακίνησης ΙΧ αυτοκινήτων με μονό και εναλλάξ με ζυγό νούμερο κυκλοφορίας. Ξέρουμε ότι το μέτρο αυτό δε «δουλεύει» γιατί η κατάσταση στην Αθήνα δεν είναι καλή.  Στην Ευρώπη αυτό το μέτρο έχει αντικατασταθεί με ζώνες χαμηλών εκπομπών. Δηλαδή σε συγκεκριμένες ζώνες στο κέντρο των πόλεων μπορεί να μετακινηθεί αυτοκίνητο μόνο χαμηλών εκπομπών είτε υβριδικό ή ηλεκτρικό αυτοκίνητο είτε συμβατικό αλλά με καλή τεχνολογία. Στην Αθήνα ο δακτύλιος θα πρέπει να αντικατασταθεί με τέτοιες ζώνες χαμηλών εκπομπών κάτι που μπορεί να γίνει και στη Θεσσαλονίκη. Θα πρέπει να υπάρξει επομένως υποστήριξη για  να αντικατασταθεί ο στόλος των παλιών  ΙΧ αυτοκινήτων και έχουμε υπολογίσει ότι γι αυτό το κόστος είναι 2 δισεκατομμύρια ευρώ . Αν αυτό το κόστος το αντιπαραθέσουμε με τα 18 περίπου δις ευρώ που στοιχίζει μέχρι το 2030 η νοσηλεία, η θεραπεία και οι χαμένες εργατοώρες των ανθρώπων που νοσούν λόγω αναπνευστικών προβλημάτων που σχετίζονται με την ρύπανση της ατμόσφαιρας της πόλης, βλέπουμε ότι υπάρχει ένα καθαρό όφελος για την Ελληνική Κοινωνία.

Ένα μέτρο που γνωρίσαμε όλοι και είχε επιτυχία την περίοδο της πανδημίας ήταν η τηλεργασία. Έχει υπολογιστεί ότι εάν όσοι εργάζονται στο κέντρο της πόλης είχαν τηλεργασία μία φορά την εβδομάδα στον τομέα των υπηρεσιών,  αυτό θα μείωνε τόσο αισθητά τους αέριους ρύπους ώστε θα εξασφαλίζαμε ότι δεν θα είχαμε υπερβάσεις στα όρια που έχει θέσει η ΕΕ. Τα μέτρα αυτά μπορούν να εφαρμοστούν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και σε διάστημα ενός έτους θα μπορούμε να διαπιστώσουμε τα πρώτα θετικά αποτελέσματα», σημείωσε ο Δημοσθένης Σαρηγιάννης.

Exit mobile version