Η βινιέτα, η οποία θα μπορεί να είναι απλά ένα αυτοκόλλητο στο παρμπρίζ του οχήματος θα ενεργοποιηθεί με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Τέλος στους διαφορετικούς πομποδέκτες, οι οποίοι μπορεί πλέον να βρίσκουν εφαρμογή ακόμα και στους αυτοκινητοδρόμους που λειτουργούν υπό διαφορετικούς παραχωρησιούχους, αλλά παραμένουν διαφορετικοί, φιλοδοξεί να βάλει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με την εφαρμογή της προπληρωμένης κάρτα διόδου ή βινιέτας για τα διόδια.
Η προπληρωμένη κάρτα διόδου, η οποία συζητείται ήδη από το 2016, έρχεται ένα βήμα πιο κοντά στην εφαρμογή της καθώς ενσωματώθηκε και στο νομοσχέδιο του υπουργειου Ανάπτυξης για τις δημόσιες συμβάσεις, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή.
Η βινιέτα, η οποία θα μπορεί να είναι απλά ένα αυτοκόλλητο στο παρμπρίζ του οχήματος θα ενεργοποιηθεί – όπως ορίζεται στο νομοσχέδιο – με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, η οποία θα καθορίζει:
- την υπηρεσία έκδοσης της Προπληρωμένης Κάρτας Διόδου για τη χρήση του συνόλου του εθνικού οδικού δικτύου ή τμήματός του, επιλεγόμενης διάρκειας ισχύος με αναλογική χρέωση και οι λοιπές λεπτομέρειες έκδοσής της,
- τον τύπο της Προπληρωμένης Κάρτας Διόδου, όπως αυτοκόλλητο, που τοποθετείται στο όχημα.
Η χρήση της βινιέτας, η οποία είναι αρκετά διαδεδομένη σε χώρες του εξωτερικού προβλέπει ότι η χρέωση των διοδίων μπορεί να γίνεται είτε ανά χιλιόμετρο χρήσης του δικτύου ή αναλογικά, ανά χρονική περίοδο χρήσης του δικτύου –ημερήσια, εβδομαδιαία, μηνιαία, ετήσια, κλπ.
Η προπληρωμένη κάρτα διόδου είναι το πρώτο βήμα της εφαρμογής των αναλογικών διοδίων που αποτελεί το επόμενο στάδιο για το υπουργείο Υποδομών.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο εφαρμόζεται η διαλειτουργικότητα των διοδίων, καθώς πλέον οι οδηγοί έχουν τη δυνατότητα να διέρχονται από όλα τα διόδια σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους χρησιμοποιώντας έναν μόνο πομποδέκτη, χωρίς ωστόσο να μπορούν να τον επαναφορτίσουν σε όλους τους σταθμούς παρά μόνο σε όσους διαχειρίζεται ο συγκεκριμένος παραχωρησιούχος από τον οποίο ο οδηγός απέκτησε τον πομποδέκτη.
Αν και η χιλιομετρική χρέωση δεν εφαρμόζεται ευρέως, έχει ήδη γίνει αρχή με την Ολυμπία Οδό, η οποία εδώ και λίγους μήνες δίνει τη δυνατότητα χρέωσης μόνο για το τμήμα του δρόμου που χρησιμοποιήθηκε από τον οδηγό.
Στόχος πλέον είναι να προχωρήσει και ο διαγωνισμός των ηλεκτρονικών διοδίων, αφού ολοκληρωθούν οι συνεννοήσεις με τις τράπεζες και τους παραχωρησιούχους, όπως είχε αναφέρει πρόσφατα στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής.
Σύμφωνα, πάντως, με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε σήμερα, Τρίτη στη Βουλή, θα ακολουθήσει προεδρικό διάταγμα που θα ορίζει τις κυρώσεις για τις παραβάσεις της μη καταβολής τελών διοδίων αναλογικής χρέωσης και της μη έκδοσης Προπληρωμένης Κάρτας Διόδου, τα όργανα και η διαδικασία επιβολής και είσπραξής τους.
Μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος, στους οδηγούς και τους ιδιοκτήτες των οχημάτων που παραβαίνουν τις σχετικές διατάξεις της υπουργικής απόφασης για τις εξαιρέσεις από την απαγόρευση διέλευσης στο οδικό δίκτυο, «επιβάλλεται από τα αστυνομικά όργανα αλληλεγγύως και εις ολόκληρον στον οδηγό και στον ιδιοκτήτη του οχήματος διοικητικό πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ και ακινητοποίηση των οχημάτων αυτών».
Ενιαία κάρτα και για τα ΑμΕΑ στα διόδια
Στην Υπηρεσία Οδικών Τελών – Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών του υπουργείου ανατίθεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νομοσχέδιο, η αρμοδιότητα έκδοσης ενιαίας κάρτας για τη διέλευση των Ατόμων με Αναπηρία (Α.με.Α.) από όλους τους αυτοκινητόδρομους με διόδια. Η ενιαία κάρτα εκδίδεται μέσω κατάλληλης ηλεκτρονικής εφαρμογής από την Υπηρεσία Οδικών Τελών. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται τα δικαιολογητικά για την έκδοση της ενιαίας κάρτας, τα οποία υποβάλλονται ηλεκτρονικά.
Η ενιαία κάρτα, μετά την έκδοσή της, αποστέλλεται ταχυδρομικά προς τους δικαιούχους από την Υπηρεσία Οδικών Τελών. Η κάρτα εμπεριέχει φωτογραφία του Α.με.Α. καθώς και τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος. Το δε Α.με.Α πρέπει να επιβαίνει στο όχημα κατά τη διέλευση. Η διέλευση ελέγχεται και δεν θα είναι αυτόματη.
Να σημειωθεί ότι η ύπαρξη ενιαίας κάρτας δε σημαίνει αυτόματα και την ελεύθερη διέλευση των ΑμΕΑ από το σύνολο των σταθμών διοδίων, καθώς η δωρεάν διέλευση ή το ποσοστό της έκπτωσης που θα ισχύει, αποφασίζεται από τον παραχωρησιούχο που λειτουργεί τον κάθε αυτοκινητόδρομο.