Υστερα από ένα θρίλερ που κράτησε έξι ολόκληρες ημέρες, το «Ever Given» απομακρύνεται επιτέλους από το κανάλι στην διώρυγα του Σουέζ και ρυμουλκείται σε ειδικό σημείο όπου θα περάσει τους απαραίτητους ελέγχους. Αυτή την ώρα 422 πλοία φορτωμένα με χιλιάδες τόνους εμπόρευμα περιμένουν να περάσουν και από τις δυο πλευρές του καναλιού μήκους 168 χιλιομέτρων, ενώ όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, η κυκλοφορία πιθανότατα θα χρειαστεί μέρες για να αποκατασταθεί.
Ο πρόεδρος της Αρχής της διώρυγας του Σουέζ πάντως τόνισε πως το «Ever Given» δεν έχει υποστεί ζημιές και το κανάλι είναι πλεύσιμο. Αν όλα πάνε καλά ίσως αρχίσουν να ανοίξουν τον δρόμο για το κομβόι πλοίων προς τα βόρεια το πρωί της Τετάρτης.
Τεράστιες επιπτώσεις στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα
Στο μεταξύ, ιδιαίτερα σημαντικές κρίνονται οι απώλειες που προκλήθηκαν στην παγκόσμια ναυσιπλοϊα από το πρωτοφανές ατύχημα που καθήλωσε τα βλέμματα. Οι αρχές της Διώρυγας τόνισαν πως η Αίγυπτος έχασε 12 με 15 εκατομμύρια δολάρια για κάθε ημέρα αποκλεισμού, ενώ το ναυτιλιακό περιοδικό Lloyd’s List εκτιμά ότι το σκάφος μπλόκαρε εμπορεύματα αξίας 8,1 δισεκατομμυρίων ευρώ την ημέρα.
Το ύψος των ζημιών υπολογίζεται σε 12 με 15 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα. Το φορτηγό πλοίο – μαμούθ μήκους 400 μέτρων και βάρους 220 χιλιάδων τόνων είχε γυρίσει πλαγίως εξαιτίας των ισχυρών ανέμων κλείνοντας το πέρασμα του καναλιού, παραλύοντας το παγκόσμιο δίκτυο θαλασσίων επικοινωνιών και πλήττοντας το παγκόσμιο εμπόριο.
Υποχωρεί το Brent
Στο άκουσμα της είδησης πως το Ever Given «έλυσε κάβους», άμεση ήταν η αντίδραση της αγοράς με την υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου και το Brent να υποχωρεί κατά 0,6% στα 63,28 δολάρια το βαρέλι και το αργό Δυτικού Τέξας να σημειώνει πτώση 2,2% στα 59,66 δολάρια το βαρέλι. Ωστόσο, η ευχάριστη είδηση για το παγκόσμιο εμπόριο, του οποίου το 12% με 13% διέρχεται από τη διώρυγα, δεν συνεπάγεται λύση όλων των προβλημάτων της πληγωμένης ναυσιπλοΐας και των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς η πανδημία είχε ήδη προκαλέσει τεράστια προβλήματα. Πολλά λιμάνια ανά τον κόσμο και ιδιαιτέρως των ΗΠΑ και της Ασίας με μεγάλη εμπορική κίνηση παρουσιάζουν πρόβλημα συνωστισμού των πλοίων εδώ και μήνες εξαιτίας των όσων έχει προκαλέσει η covid-19. Αιτία ήταν η εκτίναξη που σημείωσε η ζήτηση για προϊόντα το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους, όταν η προσδοκία για τα εμβόλια καλλιέργησε αισιοδοξία για την επιστροφή σε κάποιας μορφής κανονικότητα.