Το νέο υπερόπλο της HAF πέταξε για τις τελικές δοκιμές και τον έλεγχο στις ΗΠΑ – Το μοναδικό ραντάρ του και ο πανίσχυρος οπλισμός του – Πώς οι ελληνικές «οχιές» θα κυκλώσουν το Αιγαίο
Μπορεί τους τελευταίους μήνες το ενδιαφέρον όλων να έπεσε στην απόκτηση από την Πολεμική μας Αεροπορία των γαλλικών μαχητικών 4.5 γενιάς Rafale και στο σοβαρότατο ενδεχόμενο απόκτησης των καλύτερων μαχητικών 5ης γενιάς, των αμερικανικών F-35, όμως το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας «τρέχει» παράλληλα και δύο εξαιρετικά σημαντικά προγράμματα.
Πρόκειται για την αναβάθμιση των 84 F-16 block 52+ και F-16 block 52+ Advance σε Viper, που σημαίνει ό,τι πιο εκσυγχρονισμένο σε F-16 παγκοσμίως, με την HAF να αποκτά πλέον μοναδικές δυνατότητες στην εναέρια μάχη του Αρχιπελάγους.
Το πρώτο F-16 Viper της Πολεμικής Αεροπορίας, που αναβαθμίστηκε στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, έπειτα από τις επιτυχημένες δοκιμαστικές πτήσεις, απογειώθηκε την Πέμπτη, 4 Φεβρουαρίου από την 114 Πτέρυγα Μάχης με προορισμό τις ΗΠΑ.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:
Το αεροσκάφος με αριθμό «005» ξεκίνησε το πρωί της Πέμπτης από την 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα και θα φτάσει την ερχόμενη Τετάρτη στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας, στην έδρα της αεροναυπηγικής πτέρυγας της αμερικανικής εταιρείας Lockheed Martin. Φυσικά, δεν πρόκειτα να πετάξει απευθείας για τις ΗΠΑ, αλλά με ενδιάμεση στάση στο Βέλγιο, ενώ θα πραγματοποιήσει και εναέριο ανεφοδιασμό στον Ατλαντικό από ιπτάμενο τάνκερ.
Πριν ξεκινήσει για τις ΗΠΑ, η πρώτη «οχιά» της Πολεμικής Αεροπορίας «μεταμφιέστηκε» σε αμερικανικό γεράκι. Όπως αναφέρει η «Καθημερινή» τοποθετήθηκαν αμερικανικά διακριτικά σήματα και το αεροσκάφος πέρασε νομικά στο νηολόγιο της αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF), προκειμένου να μην αντιμετωπίσει προβλήματα πετώντας προς τον εναέριο χώρο της χώρας. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι να επιστρέψει στην Ελλάδα, για λόγους νομικούς, το αεροπλάνο έχει νηολογηθεί ως τμήμα του στόλου της USAF.
Στα σχεδόν 5.000 μίλια πτήσης από το Σαρλερουά μέχρι το Φορτ Γουόρθ, το F-16V θα ανεφοδιαστεί στον αέρα περί τις 8 με 10 φορές, με την πυκνότητα του ανεφοδιασμού συνδέεται με την ασφάλεια της πτήσης. Ένα F-16V μπορεί να πετάξει από το Βέλγιο έως το Τέξας με πολύ λιγότερους ανεφοδιασμούς. Ωστόσο, σύμφωνα με την «Κ» οι δεξαμενές καυσίμων του μαχητικού πρέπει να είναι σχεδόν γεμάτες διαρκώς, ώστε, σε περίπτωση κάποιου περιστατικού ή βλάβης, να έχει αρκετό χρόνο να προσγειωθεί στην κοντινότερη ξηρά. Υπενθυμίζεται ότι το μεγαλύτερο μέρος του ταξιδιού του F-16 θα γίνει πάνω από τον Ατλαντικό Ωκεανό. Η διάρκεια της πτήσης από το Σαρλερουά στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας υπολογίζεται περίπου στις 10 ώρες.
Στις ΗΠΑ θα γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι και οι τελικές πιστοποιήσεις στο συγκεκριμένο αεροσκάφος, το οποίο θα αποτελέσει το πρότυπο για το σύνολο των μαχητικών του προγράμματος αναβάθμισης σε διαμόρφωση Viper. Μάλιστα, τις επόμενες μέρες αναμένεται να μπουν στα υπόστεγα της ΕΑΒ τα επόμενα F-16 που θα αναβαθμιστούν σε Viper, προχωρώντας μαζί με το πρωτότυπο και πάντα σε συνεργασία με τους Αμερικανούς στις τροποποιήσεις.
Θα πρέπει να τονίσουμε πως η αναβάθμιση των ελληνικών μαχητικών δεν θα γίνει μαζικά, βάζοντας δηλαδή όλα τα μαχητικά στα υπόστεγα για να εκσυγχρονιστούν. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη ανήκουν στις «Τίγρεις» και τους «Αετούς» (335+336 Μοίρα) του Αράξου, καθώς και στα «Αστέρια» (343 Μοίρα) της Σούδας, «μάχιμες» δηλαδή Μοίρες που καθημερινά βρίσκονται σε ετοιμότητα για αποστολές στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο. Αν λοιπόν μπουν και τα 83 F-16 block 52+ και F-16 block 52+ Advance στα υπόστεγα για αναβάθμιση, προφανέστατα θα λείψουν επιχειρησιακά και θα δημιουργηθούν σοβαρότατα προβλήματα. Επομένως, η αναβάθμιση θα γίνει σταδιακά, στα υπόστεγα θα μπαίνει πάντα ο προβλεπόμενος αριθμός και σύμφωνα με τον προγραμματισμό θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2027, αποτελώντας έτσι την «ραχοκοκαλιά» της Πολεμικής μας Αεροπορίας.
Τα χαρακτηριστικά και ο οπλισμός
Tα Viper θα προσδώσουν μεγάλο πλεονέκτημα από αέρος στην Ελλάδα έναντι της Τουρκίας, αφού δεν θα διαθέτει μόνο τα πιο εξελιγμένα F-16 παγκοσμίως αλλά σχεδιάζεται η αναβάθμισή τους και με νέα όπλα, ραντάρ και ηλεκτρονικά συστήματα, που θα δώσουν ακόμα ένα πλεονέκτημα στα ελληνικά «φτερά».
Το μεγάλο πλεονέκτημα του Viper είναι το ραντάρ AESA που το δίνει την δυνατότητα στοχοποίησης παντός καιρού με υψηλής ευκρίνειας απεικόνιση. Επίσης δίνει την δυνατότητα ταυτόχρονης απεικόνισης στόχων σε αέρα και έδαφος. Οι δυνατότητες του ραντάρ πολλαπλασιάζονται με το σκοπευτικό σύστημα Sniper.
Τα Viper όμως για να αξιοποιήσουν στο μέγιστο τις μεγάλες τους δυνατότητες αναμένεται να εξοπλιστούν και με νέα όπλα. Αναφορικά τους πυραύλους AGM-84 Harpoon, για τους οποίους είχε ειπωθεί ότι οι Αμερικανοί δεν είχαν σκοπό να τους δώσουν στην Ελλάδα, σύμφωνα με πληροφορίες, η υπόθεση προχωρά θετικά για την Πολεμική μας Αεροπορία. Πρόκειται για υπερσύγχρονους πυραύλους, αντίστοιχους των AM-39 Exocet, τους οποίους ήδη διαθέτει η HAF για τα Mirage 2000 και μάλιστα με βεληνεκές άνω των 300 χλμ.
Ενδιαφέρον η HAF έχει ήδη εκφράσει τόσο για τους πυραύλους εναντίον radar AGM-88E AARGM με δυνατότητες να προσβάλουν στόχους ακόμα και υπό τη χρήση αντίμετρων από τον εχθρό όσο και για τους AGM-158 JASSM αντίστοιχους των Γαλλικών Scalp τους οποίους επίσης ήδη έχει στο οπλοστάσιό της η Πολεμική Αεροπορία.
Με Rafale, F-35, F-16 Viper και αναβαθμισμένα Mirage 2000-5, η ελληνική Πολεμική Αεροπορία γίνεται απόλυτη κυρίαρχος στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο, με την καθεστώς Ερντογάν να βλέπει… εφιάλτες από τα ελληνικά μαχητικά.