Συμφωνία μεταξύ της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας για την κατασκευή προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών επετεύχθη, σύμφωνα με πηγές, από το γερμανικό Υπουργείο Άμυνας.
Όπως μετέδωσε το Reuters, οι λεπτομέρειες αναμένεται να οριστικοποιηθούν στα μέσα Μαΐου, ενώ πρέπει να σημειωθεί πως πρόκειται για το μεγαλύτερο αμυντικό σχέδιο στην ιστορία της Ευρώπης, αξίας άνω των 100 δισ. ευρώ.
Ουσιαστικά το φιλόδοξο πρόγραμμα προβλέπει την παραγωγή και κατασκευή προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών νέας γενιάς από το 2040 και έπειτα.
Το βασικότερο σημείο διαφωνιών, το οποίο αποτελούσε εμπόδιο στην οριστική συμφωνία ανάμεσα στις τρεις χώρες, ήταν τα δικαιώματα ιδιοκτησίας του προγράμματος, με τη Γερμανία να απαιτεί απεριόριστη πρόσβαση στα αποτελέσματα του ερευνητικού τμήματος.
Μάλιστα, σύμφωνα με εκπρόσωπο του γερμανικού Υπουργείου Άμυνας, η ισότιμη συμφωνία για τη χρήση των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, κατά τρόπο που γίνονται σεβαστά τα συμφέροντα όλων των εμπλεκόμενων χωρών, αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα για το Βερολίνο.
Μόλις δοθεί το «πράσινο φως», τότε το πρότζεκτ θα πρέπει να εγκριθεί από τα εθνικά κοινοβούλια, με τη Γερμανία να θέτει ως στόχο την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας πριν τις ομοσπονδιακές εκλογές του Σεπτεμβρίου.
Βασικό ρόλο στο σχέδιο θα διαδραματίσουν η Dassault Aviation και η Airbus.
Ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν και η καγκελάριος της Γερμανίας Άνγκελα Μέρκελ είχαν ανακοινώσει τον Ιούλιο του 2017 για πρώτη φορά το σχέδιο για το λεγόμενο «Μελλοντικό Αεροπορικό Σύστημα Μάχης» (Future Combat Air System, FCAS), το οποίο περιλαμβάνει το μαχητικό και συνδεδεμένα συστήματα, ανάμεσά τους και τηλεκατευθυνόμενα, μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (Unmanned Aerial Vehicles, UAV).
Όπως είχε γράψει πριν από περίπου έναν μήνα η γαλλική εφημερίδα La Tribune, στο πρότζεκτ θα συμμετάσχει και η γαλλική εταιρεία Safran, η οποία κατασκευάζει τους κινητήρες των μαχητικών αεροσκαφών 4++ γενιάς Rafale.
Ειδικότερα, όπως αναφέρουν τα δημοσιεύματα, οι κινητήρες τύπου M88 που κατασκευάζει η Safran αναμένεται να χρησιμοποιηθούν στο νέο ευρωπαϊκό μαχητικό αεροσκάφος στην αρχική του φάση ανάπτυξης, έπειτα από συμφωνία της γαλλικής εταιρείας με τη γερμανική MTU, που επίσης ειδικεύεται στην κατασκευή κινητήρων.
Οι δύο εταιρείες, που εκπροσωπούν αντίστοιχα τα γαλλικά και γερμανικά συμφέροντα, συμφώνησαν τον Νοέμβριο του 2019 πως η γαλλική εταιρεία θα αναλάβει το έργο στην πρώτη φάση, ενώ αποφάσισαν σε ισομερή διαμοιρασμό των εργασιών.
Με πληροφορίες από Reuters