Όταν ο γλύπτης Luciano Garbati φιλοτεχνούσε το άγαλμά του, που αναπαριστά την Μέδουσα με το κομμένο κεφάλι του Περσέα στο χέρι, δεν περίμενε ότι αυτό θα κατέληγε να θεωρείται φεμινιστικό σύμβολο.
Ο Αργεντίνος καλλιτέχνης, με ρίζες από την Ιταλία, είχε εμπνευστεί από ένα μπρούτζινο άγαλμα του 16ου αιώνα το οποίο απεικονίζει το αντίστροφο: τον Περσέα με το κεφάλι της Μέδουσας στο χέρι, όπως συνέβη , σύμφωνα πάντα με τον μύθο.
Ο Garbati θέλησε να αντιστρέψει την ιστορία , αναδεικνύοντας την υπόσταση της Μέδουσας ως γυναίκας, αντί τέρατος.
Η Μέδουσα υποτίθεται πως ήταν μια πανέμορφη ιέρεια της Αθηνάς, την οποία βίασε ο Ποσειδώνας μέσα στον ναό της θεάς και η Αθηνά, μην μπορώντας να ξεσπάσει την οργή της στον θεό, μετέτρεψε την Μέδουσα σε ένα απεχθές τέρας με φίδια αντί για μαλλιά, το οποίο μπορούσε να κάνει όποιον το κοίταζε στα μάτια να πετρώνει.
Το άγαλμα κοσμεί από χθες τον δρόμο του Μανχάταν, πάνω στο οποίο βρίσκεται το δικαστήριο που καταδίκασε άνδρες όπως ο Χάρβεϊ Γουάινστιν με την κατηγορία της σεξουαλικής παρενόχλησης και επίθεσης.
Ο συσχετισμός των δύο γρήγορα ανέδειξε το γλυπτό σε σύμβολο του κινήματος #MeToo, το οποίο ως γνωστόν έχει να κάνει με την δημοσιοποίηση περιστατικών κακοποίησης από διάσημους άνδρες, εις βάρος – κυρίως – γυναικών.
Για πολλές και πολλούς, το άγαλμα και η τοποθέτησή του στο συγκεκριμένο σημείο πέτυχε το συμβολικό σκοπό του, ωστόσο δεν έλειψε και ο αντίλογος.
#Metoo was started by a Black woman, but a sculpture of a European character by a dude is the commentary that gets centered? Sigh. https://t.co/q36rohNxsG
— Wagatwe Wanjuki 🇰🇪 🇧🇸 (@wagatwe) October 9, 2020
Πολυάριθμοι χρήστες του Twitter έσπευσαν να επικρίνουν την επιλογή του συγκεκριμένου έργου τέχνης, καθώς θεωρούν μειονέκτημα το ότι έχει φιλοτεχνηθεί από άνδρα καλλιτέχνη.
Πολλοί επικριτές θεώρησαν το άγαλμα άστοχο, καθώς η Μέδουσα εικονίζεται να κρατά το κομμένο κεφάλι του Περσέα και όχι του Ποσειδώνα ο οποίος, σύμφωνα με τον μύθο, υπήρξε ο βιαστής της.
Οι πολέμιοι του αγάλματος θεώρησαν, επίσης, αστοχία του έργου τον τρόπο με τον οποίο αποδίδεται η Μέδουσα, δηλαδή ως μια κλασικά όμορφη γυναίκα με λυγερό σώμα.
Η φωτογράφος Bek Andersen, η οποία βοήθησε τον Garbati όσον αφορά την εγκατάσταση του αγάλματος σε δημόσιο χώρο, σχολίασε: «Για μένα είναι συναρπαστικό που ο καλλιτέχνης είναι άνδρας. Νομίζω ότι οι άνδρες νιώθουν αφημένοι εκτός της συζήτησης για το MeToo, και νομίζω ότι φοβούνται το τι σημαίνει αυτό για τους ίδιους. […] Η δύναμη αυτού του έργου έγκειται στο ότι διαταράσσει το αρχικό αφήγημα για την Μέδουσα, το οποίο ήταν ιδωμένο μέσα από τον φακό της πατριαρχίας».
ΠΗΓΗ: The New York Times