O Γιώργος Βρακάς , αν και μαθηματικός στο πρώτο του πτυχίο είναι εκπαιδευτικός που έχει ασχοληθεί εξειδικευμένα με την ειδική αγωγή στα σχολεία , ενώ παράλληλα κάνει το διδακτορικό του διερευνώντας την σχέση του σχολικού εκφοβισμού με τις μαθησιακές δυσκολίες.
Έχει «γράψει …χιλιόμετρα εκπαιδευτικών ωρών» ,αλλά εντάχθηκε στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα πριν από λίγα χρόνια αξιοποιώντας ένα μοριοδοτούμενο σεμινάριο στο πεδίο της Ειδικής Αγωγής της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών.
Χωρίς αυτό να σημαίνει πως είναι πανάκεια, σίγουρα τα νέα δεδομένα στον τομέα της σύγχρονης διαπολιτισμικής εκπαίδευσης αλλάζουν ραγδαία το εκπαιδευτικό τοπίο.
Ο ίδιος σε μια αποκαλυπτική συνέντευξη εξηγεί πώς μπορεί ένας εκπαιδευτικός ν αντλήσει γνώση και ν ανταπεξέλθει στο απαιτητικό και συχνά πολύπλοκο έργο του.
« Η ειδική αγωγή στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σαν θεσμός υφίσταται από την δεκαετία του 70, στις αρχές του 2000 έχουμε την προτεραιότητα της πολιτείας για ισότιμη εκπαίδευση όλων τών μαθητών. Δημιουργούνται πίνακες ειδικής αγωγής στους οποίους εντάσσονται εκπαιδευτικοί με εξειδίκευση στην εκπαίδευση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Τα σεμινάρια ειδικής αγωγής τών ελληνικών πανεπιστημίων πρωτοστατούν στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ταυτόχρονα με την δημιουργία μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών στην ειδική αγωγή. Τα σεμινάρια δίνουν την δυνατότητα σε ευρύ φάσμα εκπαιδευτικών να επιμορφωθει και σχεδόν άμεσα να εργαστεί στην δημόσια εκπαίδευση.Τα σχολεία αποκτούν εξειδικευμένο προσωπικό στην ειδική αγωγή.
Τον Αύγουστο το 2020 πραγματοποιήθηκαν οι πρώτοι 4500 διορισμοί στην ειδική αγωγή.
Τα σχολεία αποκτούν μόνιμο εξειδικευμένο προσωπικό στην ειδική αγωγή, γεγονός που συμβάλλει εξαιρετικά σημαντικά στην βέλτιστη εκπαίδευση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, λόγω του στενού δεσμού που αναπτύσσεται μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών.
Η αρχή έχει γίνει, πρέπει να υπάρξει όμως και συνέχεια, καθώς με τους διορισμούς αυτούς καλύπτεται ένα μέρος των μεγάλων αναγκών. Οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί που έχουν ή θα αποκτήσουν εξειδίκευση στην ειδική αγωγή θα είναι αυτοί που θα αποτελέσουν την «μήτρα» των μελλοντικών προσλήψεων αναπληρωτών και μόνιμων διορισμών».
ΕΡ:Η εκπαιδευτική κοινότητα αλλάζει ραγδαία τα τελευταία χρόνια όπως και η κοινωνία Σε ποια κατεύθυνση; Πόσο έτοιμοι είναι οι εκπαιδευτικοί να παρακολουθήσουν και να συμμετέχουν σ αυτές τις αλλαγές;
ΑΠ: «Η νέα σχολική χρονιά ξεκινά με τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται λόγω της πανδημίας.Στην ειδική αγωγή η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων από τούς μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θα απαιτήσει την συστηματική και μεθοδική καθοδήγηση των ειδικών παιδαγωγών, αντίστοιχες δυσκολίες θα προκύψουν και στις τάξεις υποδοχής των προσφυγοπουλων με κύρια δυσκολία την μη γνώση τής ελληνικής γλώσσας και την διαφορετική κουλτούρα των μαθητών.
Οι εκπαιδευτικοί μπροστά στην νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται οφείλουν να εφοδιάσουν την εκπαιδευτική τούς “φαρέτρα” με ανάπτυξη δεξιοτήτων νέων τεχνολογιών (σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση), να αποκτήσουν εξειδίκευση απαραίτητη για την εκπαίδευση όλων τών μαθητών (ειδική αγωγή – διαπολιτισμική).
Η δυνατότητα δίδεται με τα επιμορφωτικά προγράμματα του υπουργείου Παιδείας και τα προγράμματα τών ελληνικών πανεπιστημίων.
Το ένα σχολείο για όλους πρέπει να είναι η άμεση προτεραιότητα των λειτουργών τής εκπαίδευσης.
Ίσα δικαιώματα και ίσες ευκαιρίες για όλους τούς μαθητές».
Της Στερλίνας Μαργαριτίδου
Δημοσιογράφος μέλος της ΕΣΗΕΜ-Θ