Tην έντονη ανησυχία της από την παραχώρηση του λιμένα της Ηγουμενίτσας χωρίς να προβλέπονται αντισταθμιστικά οφέλη, ούτε υποχρεωτικές επενδύσεις αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού του Λιμένα- καθώς και την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης- εξέφρασε μιλώντας στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, η βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Κατερίνα Νοτοπούλου.
Όπως τόνισε και τα δυο λιμάνια αποτελούν βασικούς πυλώνες και εργαλεία της αναπτυξιακής προοπτικής των περιοχών και γι’ αυτό το λόγο οποιαδήποτε σχετική ρύθμιση, διάταξη ή τροποποίηση είναι εξαιρετικά κρίσιμη.
-Με το παρόν σχέδιο νόμου η κυβέρνηση προετοιμάζει νομοθετικά το έδαφος ώστε να παραχωρηθεί στη Διοίκηση του ΟΛΘ η χρήση χώρων και κτιρίων που το 2018 είχαν εξαιρεθεί από την παραχώρηση-
Υπενθύμισε ότι η σύμβαση παραχώρησης του Λιμένα Θεσσαλονίκης η οποία υπεγράφη το 2018, προέβλεπε μεταξύ άλλων την υποχρέωση επενδύσεων από τον παραχωρησιούχο με σκοπό τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του αλλά και αντίστοιχες υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου σε μία κατεύθυνση συνολικής αναβάθμισής του. Ενδεικτικά ανέφερε την επέκταση του 6ου Προβλήτα που αφορούσε τον Παραχωρησιούχο και τη σύνδεση του Λιμανιού με την ΠΑΘΕ και το σιδηροδρομικό δίκτυο που αφορούσαν το Ελληνικό Δημόσιο.
«Στη Σύμβαση Παραχώρησης ορίζονταν ότι τα έργα αυτά θα έπρεπε να ολοκληρωθούν εντός επτά ετών (πρώτη επενδυτική περίοδος). Έχουν παρέλθει τα 5 έτη, έχουμε μπει στον έκτο, αλλά η πρόοδος που υπάρχει είναι μηδαμινή.
Αλήθεια μπορείτε να μας ενημερώσετε για την πρόοδο αυτών των έργων;
Υπάρχει χρονοδιάγραμμα;
Ή θα ενεργοποιηθούν ρήτρες και διατάξεις για αναβολές».
«Με το παρόν σχέδιο νόμου» τόνισε, «η κυβέρνηση ουσιαστικά προετοιμάζει νομοθετικά το έδαφος ώστε να παραχωρηθεί στη Διοίκηση του ΟΛΘ η χρήση χώρων και κτιρίων που το 2018 είχαν εξαιρεθεί από την παραχώρηση!
Η Κατερίνα Νοτοπούλου εξέφρασε ανησυχία λέγοντας πως με το παρόν ΣΝ επεκτείνονται και οι διευκολυντικές/επιταχυντικές διατάξεις της Σύμβασης Παραχώρησης του 2018 όχι μόνο για την εκπόνηση και παράδοση μελέτης για κάθε μία από τις υποχρεωτικές επενδύσεις της Πρώτης Επενδυτικής Περιόδου, αλλά και για κάθε έργο που θα εκτελείται από την ΟΛΘ ΑΕ ή για λογαριασμό της και περιλαμβάνεται στο master plan της. Οι παραπάνω ευνοικές διατάξεις – όπως είπε- προβλέφθηκαν ώστε να γίνουν άμεσα οι επενδύσεις και να εκτελεστούν τα έργα που προβλέπονταν από τη σύμβαση παραχώρησης σε σύντομο χρονικό διάστημα (η πρόβλεψη ήταν 7 χρόνια).
Γιατί θα πρέπει να ισχύει το ίδιο για το master plan της ΟΛΘ ΑΕ που έχει ορίζοντα 25ετίας;
«Η κυβέρνηση αντί να υιοθετεί και να διεκπεραιώνει με νομοθετήματα τα αιτήματα του ιδιωτικού ΟΛΘ, να τον πιέσει ώστε να υλοποιηθούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις όπως και να επιταχύνει την υλοποίηση των συμβατικών υποχρεώσεων του Ελληνικού Δημοσίου. Να μην κωλυσιεργεί όπως έκανε το 2021 με την ακύρωση της μελέτης της ΕΡΓΟΣΕ για τη σιδηροδρομική σύνδεση του Λιμανιού».
Χωρίς αντισταθμιστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία η σύμβαση παραχώρησης του Λιμένα Ηγουμενίτσας!
Σε ότι αφορά στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας το οποίο αποτελεί το σημαντικότερο εργαλείο για την άσκηση λιμενικής πολιτικής στην Αδριατική και το Ιόνιο, η Κατερίνα Νοτοπούλου επεσήμανε πως με την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΗΓ ΑΕ εκχωρήθηκε και το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης, χωρίς σχετική πρόβλεψη για εξαιρέσεις εκτάσεων που αφενός δεν χρησιμεύουν στις δραστηριότητες του λιμένα και αφετέρου η παραχώρησή τους στους οικείους δήμους θα ήταν προς όφελος των δημοτών τους.
-84 εκ ευρώ και η πόλη δεν θα δει ούτε 1 προς όφελός της. Όλα στο ΤΑΙΠΕΔ-
«Η ανάπτυξή της Ηγουμενίτσας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το λιμάνι της. Πώς είναι δυνατόν οι πολίτες να αποδεχτούν ότι από τα τρία περίπου χιλιόμετρα του μετώπου της πόλης προς την θάλασσα στους πολίτες θα απομείνουν μόνο μερικές εκατοντάδες μέτρων, όπου θα έχουν τη δυνατότητα να την προσεγγίσουν;
Όσο δε για το ποσό των 84 εκατομμυρίων, η πόλη δεν πρόκειται να έχει κανένα όφελος. Πηγαίνει στο σύνολό του στα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ. Δεν προβλέπονται αντισταθμιστικά οφέλη, ούτε υποχρεωτικές επενδύσεις αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού του Λιμένα.
Η διαχείριση από συγκεκριμένη εταιρεία – ιδιώτη, άλλαξε το μοντέλο αξιοποίησης που εμείς ως κυβέρνηση είχαμε δρομολογήσει, δηλαδή την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών της χώρας μέσω υποπαραχωρήσεων, χωρίς πώληση μετοχών, και χωρίς απώλεια της διοίκησής τους, αλλά και την αποφυγή δημιουργίας μονοπωλίων.
Στο παρόν σχέδιο νόμου παρουσιάζεται εσκεμμένη ασάφεια ως προς τον προσδιορισμό των χώρων που τελικά εξαιρούνται της παραχώρησης. Απαιτείται σαφής αναφορά των χώρων με στοιχεία όπως ακριβής περιγραφή της θέσης τους , της εκτασεως τους , των συνόρων τους, του ΚΑΕΚ τους, με προσάρτηση σχετικού πίνακα και τοπογραφικών. Δεν προσδιορίζεται το καθεστώς στο οποίο θα υπάγονται οι χώροι αυτοί. Θα πάνε στους οικείους Δήμους ή θα παραχωρηθούν αλλού; Και με ποια διαδικασία ;
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σταθερά υποστηρίζει το δημόσιο συμφέρον και τις αναπτυξιακές προοπτικές των περιοχών της χώρας στην κατεύθυνση της ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης. Το παρόν σχέδιο νόμου δυστυχώς κινείται σε αντίθετη λογική. Αυτήν της ιδιωτικοποίησης των πάντων και γι αυτό είμαστε αρνητικοί επί της Αρχής του Σ/Ν και επιφυλασσόμαστε για τις επιμέρους διατάξεις για τις οποίες θα τοποθετηθούμε στην Ολομέλεια.