Συνέντευξη Τύπου στο Ευρωκοινοβούλιο στο Στρασβούργο
Ο λαός να δυναμώσει το ΚΚΕ που από την πρώτη στιγμή αντιπάλεψε τη στρατηγική απελευθέρωσης των σιδηροδρόμων.
H Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ διοργάνωσε συνέντευξη τύπου με θέμα «ΕΕ-Σιδηρόδρομοι: Ματωμένες ράγες του κέρδους ή λαϊκός αγώνας για ασφαλείς και φτηνές σιδηροδρομικές μεταφορές;» στο Στρασβούργο. Με τις παρεμβάσεις τους οι ομιλητές ανέδειξαν τις εγκληματικές και διαχρονικές ευθύνες που έχουν ΕΕ και κυβερνήσεις για την κατάσταση στο σιδηρόδρομο.
Την εισηγητική τοποθέτηση έκανε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Κώστας Παπαδάκης. Στη συνέχεια το λόγο πήραν για τις δικές τους παρεμβάσεις ο Ηλίας Τρεβλός, Αντιπρόεδρος του Σωματείου εργαζομένων στην «Hellenic Train» και μέλος της διοίκησης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και ο Θοδωρής Βαριδάκης, μέλος του σωματείου εργαζομένων στην «Hellenic Train» και μέλος της παράταξης ΔΕΣΚ – Σιδηροδρομικών.
Σύνθημα – πόρισμα το «Εσείς μετράτε κέρδη και ζημίες εμείς μετράμε ανθρώπινες ζωές»
Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Κώστας Παπαδάκης ξεκίνησε την ομιλία τού τονίζοντας πως «δεν μπορούμε να μη σημειώσουμε ότι πέραν του 1 λεπτού σιγής στην Ολομέλεια συνιστά ένοχη σιωπή το γεγονός ότι το κατά τα άλλα λαλίστατο ευρωκοινοβούλιο δεν έχει οργανώσει μέχρι σήμερα την παραμικρή συζήτηση στην Ολομέλεια για αυτό το έγκλημα αλλά και την συνολική πορεία των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ευρώπη.(…) Αυτή η σιωπή στην ΕΕ και το Ευρωκοινοβούλιο εξελίσσεται μάλιστα ενόσω συνεχίζονται σοβαρά σιδηροδρομικά δυστυχήματα ανά την Ευρώπη στη Χάγη, στην Κολωνία, στη Βέρνη.»
Στη συνέχεια ο Κώστας Παπαδάκης στάθηκε στις επιπτώσεις της ιδιωτικοποίησης – εμπορευματοποίησης των σιδηροδρόμων αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Παρότι η κυρίαρχη άποψη στον ελληνικό λαό λέει ότι για το έγκλημα στα Τέμπη ευθύνονται όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, αυτές τις μέρες τα κόμματα που κυβέρνησαν δηλαδή η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ επιχειρούν προεκλογικά να το προσπεράσουν εγκλωβίζοντας το λαό σε μια σκόπιμα “μυωπική” συζήτηση μόνο για το Σταθμάρχη, τον τρόπο πρόσληψής του, αν έγινε με ρουσφέτι.(…)
Ο “ελέφαντας στο δωμάτιο” που δεν μπορεί να κρυφτεί όμως δεν είναι άλλος από την ευρωενωσιακή απελευθέρωση των σιδηροδρομικών, την κατάτμηση του σιδηροδρομικού έργου, την ιδιωτικοποίηση – εμπορευματοποίηση, τα διαλυμένα εργασιακά δικαιώματα και τις ελλείψεις προσωπικού που όλοι τους υπηρέτησαν και ψήφισαν κι εδώ στο Ευρωκοινοβούλιο με τα 4 πακέτα οδηγιών για τους σιδηροδρόμους και στην Ελλάδα με τα δύο χέρια.(…)
Να γιατί η ίδια η Κομισιόν μιλά στο τελευταίο ενημερωτικό της δελτίο για “νησίδες ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο της ΕΕ” κι ότι ως το τέλος του 2023 μόλις και μετά βίας το 27% του λεγόμενου “Διευρωπαϊκού Συστήματος Σηματοδότησης και Τηλεδιοίκησης ERTMS” θα έχει ενσωματωθεί.»
Κλείνοντας την εισαγωγική του τοποθέτηση ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ κάλεσε το λαό να δυναμώσει το Κόμμα τονίζοντας πως «το σύνθημα-πραγματικό πόρισμα είναι αυτό που φωνάχτηκε από εκατοντάδες χιλιάδες λαού “Εσείς μετράτε κέρδη και ζημιές, εμείς μετράμε ανθρώπινες ζωές”.
Αυτή την βαθιά αντιλαϊκή κατεύθυνση, της “απελευθέρωσης” της ΕΕ και τη στρατηγική των κερδών του κεφαλαίου που έχουν πάρει στις πλάτες τους όλα τα κόμματα του συστήματος ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, ΜέΡΑ25 χρειάζεται να σημαδέψει ως συνέχεια της πάλης του ο λαός μας, αποδυναμώνοντας τους και κάνοντας πολύ πιο δυνατό το ΚΚΕ που από την πρώτη στιγμή αντιπάλεψε αυτή τη στρατηγική, είπε την αλήθεια, προειδοποίησε το λαό.»
«Το κίνητρο του κέρδους διαμορφώνει τη σημερινή πραγματικότητα των μεταφορών»
Στη συνέχεια πήρε το λόγο ο Ηλίας Τρεβλός σημειώνοντας πως «εβδομήντα ημέρες μετά το προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη, κάνουμε και με αυτό τον τρόπο πράξη, την υπόσχεση να συνεχίσουμε μέχρι τέλους και με κάθε τρόπο αυτό να μην ξεχαστεί, να μην συγκαλυφθεί.»
Σχετικά με τις αιτίες που γεννούν εγκλήματα όπως στα Τέμπη είπε πως «σε ολόκληρη την ΕΕ, σε ολόκληρο τον καπιταλιστικό κόσμο, οι μεταφορές εμφανίζουν τις ίδιες “παθογένειες”. Μεταφορές απρόσιτες για το λαό, με οδυνηρές επιπτώσεις στην ασφάλεια, με δίκτυα που αναπτύσσονται μόνο εκεί που συμφέρει το κεφάλαιο. Η αιτία είναι απλή. Οι καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής, το κίνητρο του κέρδους, διαμορφώνουν την πραγματικότητα των μεταφορών.»
Αναφερόμενος στις συνέπειες της υλοποίησης των «πακέτων Οδηγιών» της ΕΕ για τους σιδηροδρόμους στην Ελλάδα τόνισε χαρακτηριστικά: «Η βασική λοιπόν στόχευση για τη δημιουργία ενιαίας σιδηροδρομικής αγοράς, απαιτούσε την απόσπαση της εκμετάλλευσης του μεταφορικού έργου από τη Σιδηροδρομική υποδομή. Διαχωρισμός σημαίνει ότι πολλές διαφορετικές επιχειρήσεις ανταγωνίζονται και δραστηριοποιούνται πάνω στο ίδιο δίκτυο.(…)
Επιχειρηματική λειτουργία με γνώμονα το κέρδος, σημαίνει αύξηση των τιμών και συνεχή συμπίεση του λεγόμενου “κόστους”. Σημαίνει μείωση της συντήρησης “στο απολύτως” ελάχιστο, μείωση του προσωπικού, μείωση των δαπανών, για εκπαίδευση και εξειδίκευση. Σημαίνει περιορισμό επενδύσεων στις εγκαταστάσεις, στο δίκτυο, στο τροχαίο υλικό.»
Καταλήγοντας ο Ηλίας Τρεβλός σημείωσε πως «παλεύουμε για ένα σιδηρόδρομο που να συμβάλλει αποφασιστικά στην ανάπτυξη υπέρ του λαού, που θα προσφέρει πολύτιμες και αναγκαίες υπηρεσίες στα λαϊκά στρώματα.(…) Είμαστε καθημερινά μπροστά στους αγώνες που ανοίγουν αυτό το δρόμο, ενάντια στην επικίνδυνη πολιτική απελευθέρωσης της ΕΕ».
«Οι εργαζόμενοι να δυναμώσουν των αγώνα μας για να παρθούν ουσιαστικά μέτρα για την ασφαλή λειτουργία του σιδηρόδρομου»
Από την πλευρά ο Θοδωρής Βαριδάκης αναφέρθηκε στους αγώνες που κάνουν τα τελευταία χρόνια που οι συνδικαλιστές της ΔΕΣΚ που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ. Σημείωσε επίσης πως η ανακοίνωση της ΔΕΣΚ λίγες μέρες πριν την τραγωδία των Τεμπών δεν ήταν η μοναδική που έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου για την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων. Τόνισε ότι «εδώ και χρόνια παλεύουμε για να γίνουν γνωστές όλες οι ελλείψεις, εδώ και χρόνια παλεύουμε για να γίνει η κατάσταση και λίγο καλύτερη για τους εργαζόμενους και το επιβατικό κοινό».
Στάθηκε στους αγώνες για μόνιμες προσλήψεις στο σιδηρόδρομο με πλήρη δικαιώματα, για την επαναπρόσληψη εργαζομένων που είχαν απολύσει ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ, για τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων αλλά και στη μη συμμετοχή στη χρήση του σιδηροδρόμου στη μεταφορά πολεμικού υλικού του ΝΑΤΟ στις εμπόλεμες περιοχές.
Στο τέλος της τοποθέτησης του είπε πως «έχουμε ήδη θέσει το θέμα στα σωματεία και καλούμε τους εργαζόμενους να δυναμώσουμε ακόμα περισσότερο των αγώνα μας για να παρθούνε ουσιαστικά μέτρα για την ασφαλή λειτουργία του Σιδηρόδρομου».
«Οι τραγικές ελλείψεις στο σιδηρόδρομο οφείλονται στην ευρωενωσιακή στρατηγική απελευθέρωσης των μεταφορών»
Στη συνέχεια ακολούθησαν οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων ενώ το κλείσιμο της συνέντευξης πραγματοποίησε ο Λευτέρης Νικολάου – Αλαβάνος. Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ στάθηκε στις τραγικές ελλείψεις στους σιδηροδρόμους εξαιτίας της στρατηγικής απελευθέρωσης της ΕΕ λέγοντας: «Σε εκτεταμένα τμήματα των σιδηροδρομικών γραμμών, και ιδιαίτερα σε σήραγγες, δεν λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης της σηματοδότησης (ETCS) εδώ και 10 χρόνια. Είναι ενδεικτικό ότι με πλάνο ολοκλήρωσης το 2030 στη Γερμανία λειτουργεί στο 3% του δικτύου των σιδηροδρόμων, στη Γαλλία στο 9% και στην Ιταλία 11% Υπάλληλοι του ΟΣΕ θέτουν σε λειτουργία φωτεινούς σηματοδότες τύπου “LED” με το χέρι όταν περνά αμαξοστοιχία και κατόπιν συνεννόησης μέσω του.»
Καταλήγοντας τόνισε ότι «μόνος δρόμος για να μην μετράν οι λαϊκές οικογένειες “ανθρώπινες ζωές” στα δεκάδες “Τέμπη” που έχουν ήδη συμβεί και σε εκείνα που με μαθηματική ακρίβεια θα συμβούν είναι η κλιμάκωση του αγώνα μας ενάντια στην ευρωενωσιακή στρατηγική που θα υλοποιήσει κάθε αντιλαϊκή κυβέρνηση που θα προκύψει από τις προσεχείς εκλογές.
Η στρατηγική της ΕΕ για την εμπορευματοποίηση της υγείας και της παιδείας, την υποβάθμιση κρίσιμων υποδομών πολιτικής προστασίας γιατί είναι “κοστοβόρες”, τους ελάχιστους όρους ασφαλείας και υγιεινής στους τόπους δουλειάς γιατί δεν αποκομίζουν οφέλη για τους επιχειρηματικούς ομίλους, διαπερνούν τα προεκλογικά προγράμματα της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ. Αποκούμπι στον αγώνα για να μπουν οι “ζωές και οι ανάγκες των πολλών, όχι τα κέρδη των λίγων, στο επίκεντρο” θα είναι ένα πολύ δυνατότερο ΚΚΕ την επόμενη μέρα.»