Οριστικό τέλος έβαλε στο αφήγημα του Ολυμπιακού ο Μαρκ Κλάτενμπεργκ σχετικά με την περιβόητη φάση του οφσάιντ-γκολ που πέτυχε ο Χασάν στις καθυστερήσεις του αγώνα με τον ΠΑΣ Γιάννινα για την 4η αγωνιστική της Super League. Ο επικεφαλής της ΚΕΔ έδωσε στη δημοσιότητα το πλήρες βίντεο της ανάλυσης της επίμαχης φάσης που έγινε από το VAR, όπως επίσης και τους διαλόγους εντός του δωματίου του VAR αλλά και της επικοινωνίας που υπήρχε με τον διαιτητή του αγώνα.
Είναι ενδεικτικό πως ο Καραντώνης, όταν οι παίκτες του Ολυμπιακού διαμαρτύρονται, λέει: «Θα το δούμε, έχουμε το VAR, δεν θα σας αδικήσουμε». Παράλληλα, όμως προκαλεί εντύπωση το γεγονός πως στα ηχητικά που δημοσιεύονται ακούγεται ξεκάθαρα στην ενδοεπικοινωνία των διαιτητών να λέγεται ότι «ο κύριος Καραπαπάς είναι μέσα και βρίζει, έχω ενημερώσει τους παρατηρητές, δεν κάνει κανένας τίποτα»…
Η ανάλυση του Κλάτενμπεργκ
«Η τρισδιάστατη τεχνολογία της γραμμής του οφσάιντ χρησιμοποιεί την τρίτη διάσταση για να προσδιορίσει τη θέση σημείων του σώματος ποδοσφαιριστών ώστε να διασφαλίσει ότι θα λαμβάνονται σωστές αποφάσεις, με σκοπό να βελτιώσει την καθαρότητα και την αξιοπιστία των καθοριστικών αυτών περιπτώσεων που αλλάζουν ένα παιχνίδι. Στη Super League σήμερα, οι περιπτώσεις οφσάιντ ελέγχονται από το VAR χρησιμοποιώντας την εικονική τεχνολογία γραμμής οφσάιντ που παρέχεται από την εταιρεία Media Pro.
Κατά τη χρήση της υπάρχουν επιλογές:
1. Η δυσδιάστατη εκδοχή
Πρόκειται για ένα δυσδιάστατο πλέγμα γραμμών το οποίο τοποθετείται πολύ γρήγορα στην ευθεία με τον προτελευταίο αμυνόμενο και χρησιμοποιείται στις ξεκάθαρες περιπτώσεις οφσάιντ.
2. Η τρισδιάστατη εκδοχή
Πρόκειται για άξονες συντεταγμένων δίκην σταυρού, όπου δύο γραμμές τοποθετούνται στον αμυνόμεο και τον επιτιθέμενο. Οι γραμμές του οφσάιντ τοποθετούνται στο τελευταίο σημείο του σώματος αυτών των παικτών, με το οποίο μπορούν να σκοράρουν (τα οποία είναι τα ίδια για όλους τους παίκτες ανεξάρτητα της θέσης τους τη στιγμή της φάσης). Οι γραμμές αυτές μπορούν επίσης να συμπεριλάβουν σημεία του σώματος πάνω από το έδαφος, όπως ο ώμος ενός ποδοσφαιριστή, τα οποία απεικονίζονται με μια τρισδιάστατη κάθετη γραμμή. Ο τρόπος που τοποθετούνται οι άξονες δίκην σταυρού είναι χειροκίνητος και καθορίζεται από τον VAR σε συνεργασία με τον χειριστή του οφασάιντ (offside operator) με μια γραμμή εύρους ενός pixel ούτως ώστε η ακριβής θέση της γραμμής οφσάιντ και του σχετικού σημείου του σώματος να μπορεί με ακρίβεια να καθοριστεί από το VAR.
Κατά πρώτο λόγο, οι κάθετες γραμμές που εκτείνονται προς τα πάνω και εφάπτονται με τα αντίστοιχα σημεία των σωμάτων, είναι χρώματος μπλε για τον αμυντικό (ή την μπάλα) και κόκκινο για τον επιθετικό όπως καθορίζεται από τη Media Pro. Μέχρι αυτό το σημείο οι γραμμές υπόκεινται σε αλλαγές πριν επιβεβαιωθεί η τελική θέση τους μετά τον τελευταίο έλεγχο της ακριβής τοποθέτησής τους.
Η τελική θέση επιβεβαιώνεται από την τεχνολογία της Media Pro, η οποία δημιουργεί άλλες δύο γραμμές (μπλε και κόκκινη) για να ολοκληρωθεί η τρισδιάστατη εικόνα στον αγωνιστικό χώρο, οι οποίες είναι παράλληλες με τη γραμμή του τέρματος. Από τη στιγμή που οι γραμμές επιβεβαιώνονται γίνονται πιο έντονες για να μπορούν να είναι πιο εύκολα ορατές από την τηλεόραση. Το πάχος της γραμμής δεν έχει καμία επίδραση στην ακρίβεια της απόφασης. Το σημείο του σώματος (σύμφωνα πάντα με τους Κανόνες του Παιχνιδιού) που βρίσκεται πιο κοντά στη γραμμή του τέρματος παραμένει το σημείο που τοποθετήθηκε η γραμμή του ενός pixel.
Η Media Pro, επίσης χρησιμοποιεί την τριγωνοποίηση η οποία αυξάνει ακόμη περισσότερο την ακρίβεια. Ο παίκτης πρέπι να είναι ορατός από δύο διαφορετικές γωνίες και στη συνέχεια το πλάνο, τόσο από τη δυσδιάστατη όσο και από την τρισδιάστατη τεχνολογία χρησιμοποιείται για τη διαδικασία. Πριν από κάθε παιχνίδι η Media Pro καλιμπράρει πολλαπλές κάμερες ώστε να υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές στις περιπτώσεις εκείνες όπου μέρος του σώματος ενός ποδοσφαιριστή είναι καλυμμένο (δεν φαίνεται) σε μία κάμερα. Η Media Pro χρησιμοποιεί επίσης κάθε κάμερα που έχει στη διάθεσή της, ώστε να είναι εφικτό να εντοπιστεί με ακρίβεια το χρονικό σημείο που απεικονίζεται η μπάλα να «φεύγει» από το σώμα του ποδοσφαιριστή (σημείο επαφής) όπως περιγράφεται στους Κανόνες του Παιχνιδιού, συγχρονίζοντας όλες τις κάμερες για αυτό το σκοπό. Οι κάμερες μετάδοσης λειτουργούν με πάνω από 50 καρέ το δευτερόλεπτο, συνεπώς το σημείο επαφής με την μπάλα βρίσκεται σε ένα από αυτά τα 50 καρέ και καθορίζεται από τον VAR χρησιμοποιώντας την καλύτερη διαθέσιμη οπτική γωνία.
Γιατί οι γραμμές δεν φαίνονται ευθείες;
Γιατί οι γραμμές του VAR κάποιες φορές δεν φαίνονται ευθείες γραμμές; Αυτή η αίσθηση έχει να κάνει με τη γωνία της κάμερας καθώς και με την προοπτική που σχηματίζεται από την εικόνα, και εκτός της περίπτωσης που η κάμερα μετάδοσης είναι ακριβώς στην ίδια ευθεία με τον προτελευταίο αμυνόμενο, η γωνία μπορεί να δώσει την εντύπωση ότι ο ποδοσφαιριστής βρίσκεται πιο πίσω ή πιο μπροστά από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, όταν η οριζόντια γραμμή χαραχθεί. Αυτό ακριβώς το γεγονός απεικονίζεται στις φωτογραφίες στα παραδείγματα των αγώνων Φούλαμ-Νιούκαστλ και ΠΑΣ Γιάννινα-Ολυμπιακός. Μόνο στην περίπτωση που η κάμερα βρίσκεται ακριβώς στην ίδια ευθεία με το περιστατικό του οφσάιντ, οι γραμμές θα εμφανίζονταν στην οθόνη πλήρως ευθυγραμμισμένες.
Παρόλο που όλοι όσοι, συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού μου, αγαπάμε το ποδόσφαιρο και θα προτιμούσαμε να βλέπουμε γκολ και θέαμα, θα πρέπει να σεβαστούμε τους Κανόνες και το πνεύμα του Παιχνιδιού. Σε περιπτώσεις που αφορούν οφσάιντ η απόφαση είναι αντικειμενική και λαμβάνεται με την ακρίβεια που μπορεί να αποδώσει η χρήση της τρισδιάστατης τεχνολογίας. Αυτή η νέα πραγματικότητα με τη χρήση νέας τεχνολογίας επίσης δείχνει ότι πιθανότατα στο παρελθόν είχαν κατακυρωθεί λανθασμένα αρκετά γκολ που είχαν επιτευχθεί. Καθώς η τεχνολογία είναι πλέον μέρος του παιχνιδιού, θα πρέπει προσαρμοστούμε σε αυτή τη νέα εποχή ούτως ώστε να την καταστήσουμε επιτυχή».