Για μία ακόμα χρονιά, ο Γερμανικός Οργανισμός Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος (NABU) παρουσίασε στο Αμβούργο την ετήσια κατάταξη των εταιρειών κρουαζιέρας με βάση την πρόοδο που έχουν σημειώσει στην εφαρμογή μέτρων για τη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Σύμφωνα με την κορυφαία γερμανική Περιβαλλοντική οργάνωση, η φετινή κατάταξη επιβεβαιώνει πως οι αυξανόμενες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και η βαριά ατμοσφαιρική ρύπανση εξακολουθούν να αποτελούν τα μεγαλύτερα προβλήματα της βιομηχανίας κρουαζιέρας, Παρά τις δεσμεύσεις πολλών εταιριών πως θα υιοθετήσουν έναν τρόπο λειτουργίας που δεν θα επιβαρύνει το κλίμα, ακόμη και οι πρωτοπόροι τους κλάδου Hurtigruten και Havila από τη Νορβηγία, με βαθμολογία 9 στα 14 αντίστοιχα, εξακολουθούν να απέχουν αρκετά από το να χαρακτηριστούν οι κρουαζιέρες τους φιλικές προς το περιβάλλον.
Ένα θετικό που προέκυψε από τα φετινά στοιχεία είναι ότι πλέον καμία εταιρεία δεν έχει την πολυτέλεια να μην παίρνει μέτρα για τη μείωση της εκπομπής ρύπων. Ωστόσο, εξακολουθούν να καταγράφονται μεγάλες διαφορές μεταξύ των εταιρειών, αλλά και έντονες διαφοροποιήσεις εντός των ίδιων των στόλων τους. Τα υφιστάμενα πλοία, ακόμα και όσα ανήκουν σε μεγάλες γερμανικές εταιρείες, όπως η AIDA και η TUI, δεν μετατρέπονται εύκολα σε πιο «καθαρά», με αποτέλεσμα οι βελτιώσεις να εφαρμόζονται σχεδόν αποκλειστικά σε νέα πλοία. Όσες καινοτομίες υιοθετήθηκαν πάντως από την εταιρεία AIDA, της εξασφάλισαν την κορυφαία θέση ανάμεσα στις ναυτιλιακές εταιρείες που διαθέτουν στόλους με μεγάλα πλοία.
«Το γεγονός ότι η πλειοψηφία των μεγάλων πλοίων συνεχίζουν να καίνε φθηνό μαζούτ, δεν συμβαδίζει με τη σημερινή εποχή. Ο κλάδος πρέπει επιτέλους να προχωρήσει στη σταδιακή κατάργησή του. Αυτό ζητούν και περισσότεροι από 20.000 πολίτες σε όλη την Ευρώπη που έχουν υπογράψει την έκκληση της NABU για παύση της χρήσης βαρέως μαζούτ, μια πρωτοβουλία την οποία στηρίζει και η Ελληνική ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ Εταιρεία. Η συνεχής έκθεση των ανθρώπων και της φύσης στους κινδύνους αυτού του ιδιαίτερα τοξικού καυσίμου, στο βωμό του κέρδους, δεν ταιριάζει καθόλου με την καθαρή εικόνα που παρουσιάζουν οι εταιρείες κρουαζιέρας», υπογραμμίζει ο Leif Miller, διευθυντής της NABU.
Την ίδια ώρα, οι κατασκευαστές μικρότερων κρουαζιερόπλοιων ηγούνται του κλάδου σε ό,τι έχει να κάνει με την προστασία του κλίματος και του περιβάλλοντος, μια εξέλιξη στην οποία έχει συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό η φιλόδοξη και ξεκάθαρη πολιτική βούληση της Νορβηγίας. Οι αυστηρές προδιαγραφές που εφαρμόζονται εκεί έχουν πυροδοτήσει ένα μεγάλο κύμα καινοτομίας, η οποία μπορεί σύντομα να οδηγήσει στον σχεδιασμό κρουαζιερόπλοιων με μηδενικό κλιματικό αποτύπωμα ενώ οι στόχοι που υιοθετήθηκαν πρόσφατα ως μέρος της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ, θέτουν ένα καλό πλαίσιο για την επίτευξη αυτής της μετάβασης αλλά και για ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
«Είναι πολύ ελπιδοφόρο ότι έχουμε επιτέλους εταιρείες που υιοθετούν σταδιακά έναν τρόπο λειτουργίας πιο φιλικό προς τη φύση και το κλίμα. Τώρα μένει να επιταχυνθεί ο ρυθμός της μετάβασης αυτής, και να ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες το παράδειγμά τους. Οι επενδύσεις των ναυτιλιακών εταιρειών όπως και οι κατευθυντήριες πολιτικές θα πρέπει στο εξής να είναι σαφώς προσανατολισμένες στην κλιματική ουδετερότητα και αυτή η διαδικασία δεν μπορεί να περιλαμβάνει υποκατάστατα καύσιμα που βλάπτουν το κλίμα, όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και τα βιοκαύσιμα», δήλωσε η Διευθύντρια της Ελληνικής ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗΣ Εταιρείας, Κωνσταντίνα Ντεμίρη.
Σημειώνεται ότι για την επίτευξη των στόχων της συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα, η βιομηχανία της κρουαζιέρας οφείλει να μειώσει άμεσα και δραστικά τις εκπομπές ρύπων. Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν πως οι εκπομπές συνεχίζουν να αυξάνονται ενώ ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η απότομη αύξηση των εκπομπών μεθανίου από τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) το οποίο είναι πάνω από 80 φορές πιο επιβλαβείς για το κλίμα από το διοξείδιο του άνθρακα (CO2).