ΚΘΒΕ: «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή/ Σκ.: Θανάσης Σαράντος/ 23 & 24/ 9 Θέατρο ΕΜΣ

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος φιλοξενεί την παράσταση «Οιδίπους Τύραννος», σε σκηνοθεσία Θανάση Σαράντου, μετά την καλοκαιρινή της επιτυχία.

 

Το Σάββατο 23 και την Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών ένα συγκλονιστικό κείμενο που έχει πολλές αναλογίες με το σήμερα. Στο ρόλο του Οιδίποδα ο Θανάσης Σαράντος και στο ρόλο της Ιοκάστης η Μάνια Παπαδημητρίου.

 

Υπόθεση:

Ο Οιδίποδας, βασιλιάς της Θήβας, αναλαμβάνει να βρει τον δολοφόνο του Λαΐου ο οποίος, σύμφωνα με τον χρησμό, είναι υπεύθυνος για τον φοβερό λοιμό που έχει πλήξει την πόλη του. Στην πορεία, ανακαλύπτει πως όχι μόνο είναι ο ίδιος ο φονέας του προηγούμενου βασιλιά της Θήβας, αλλά και ο δολοφόνος του πατέρα του και σύζυγος της μητέρας του. Έπειτα από αυτή την αποκάλυψη της τραγικής αλήθειας, η Ιοκάστη απαγχονίζεται και ο Οιδίποδας αυτοτυφλώνεται. Ο Σοφοκλής στο πρόσωπο του Οιδίποδα σκιαγραφεί έναν βασιλιά στα όρια της αλαζονείας, τυφλωμένο από το «εγώ» και την υπέρμετρη πίστη του στη δύναμη της λογικής –λόγοι ικανοί να τον οδηγήσουν στην ύβρη και από εκεί στην πτώση–και την ίδια στιγμή έναν άνθρωπο γυμνό, μόνο απέναντι στο αναπάντητο υπαρξιακό ερώτημα: «ποιος είμαι;»..

Ο «Οιδίπους Τύραννος» δείχνει εύστοχα την ικανότητα του ανθρώπου να διαχειρίζεται, στην πορεία των αιώνων, όλα τα δεινά που αποδόθηκαν σε πλανητική ανισορροπία ή θεϊκή τιμωρία, αλλά στην πραγματικότητα προκλήθηκαν λόγω της ανθρώπινης πλεονεξίας και ματαιοδοξίας».

 

Ο Θανάσης Σαράντος με μία ομάδα εκλεκτών ηθοποιών αναμετρώνται με το συγκλονιστικό έργο του αρχαίου ελληνικού δράματος, επιχειρώντας να φωτίσουν τις αναλογίες του με το σήμερα.

 

Σκηνοθετικό σημείωμα

«Δύσκολα μπορεί ν’ αμφισβητηθεί το πόσο επίκαιρη είναι η τραγωδία “Οιδίπους Τύραννος” για τη χώρα μας την περίοδο που διανύουμε. Είναι η τραγωδία της Γνώσης και της αυτογνωσίας. Τα πάθη που διαδραματίζονται στη σκηνή, τα εγκλήματα, τα μίση και οι αυτοκαταστροφές είναι σημερινά. Ο λαός, οργανωμένα ή ανοργάνωτα, ως σύγχρονος Χορός αρχαίας τραγωδίας, επιζητά τη θεραπεία αλλά και την αλήθεια. Απαιτεί διαφάνεια και δικαιοσύνη στις αποφάσεις, σωτηρία από το μίασμα της χώρας πριν την ολική καταστροφή. Η προσωπικότητα του Οιδίποδα ανταποκρίνεται απόλυτα, και σε όλες της τις λεπτομέρειες, στο πρότυπο του ηγέτη που όμως ολισθαίνει προς τον αυταρχισμό στην προσπάθειά του να φτάσει με κάθε προσωπικό τίμημα στην τρομερή αποκάλυψη της αλήθειας».

Θανάσης Σαράντος

 

Έγραψαν για την παράσταση:

 

«…Η παράσταση του “Οιδίποδα Τυράννου” στο Από Μηχανής Θέατρο, σε σκηνοθεσία του Θανάση Σαράντου, κίνηση του Πλωτίνου Ηλιάδη, με οδηγό τη θαυμαστή μετάφραση του αείμνηστου Μίνου Βολανάκη, έχει πίσω της πράγματι μια λεπτομερή, κοπιώδη δουλειά ανάλυσης, την οποία επιβάλλει το ίδιο το έργο σαν εργαλείο κατανόησης, όχι σαν μίζερη σκαπάνη αποδόμησής του. Η σκηνοθεσία «τετραγωνίζει τον κύκλο», εντάσσοντας αρμονικά με μαθηματικό σχεδόν κανόνα στην ιταλική σκηνή το αστυνομικό, το ψυχολογικό, το τραγικό, το θυμόσοφο στοιχείο του δράματος, προτάσσοντας έναντι όλων τη λαϊκότητά του.…»
Λέανδρος Πολενάκης, Εφημερίδα Αυγή.

 

«…Σπουδαία παράσταση! Αξίζει τα θερμά χειροκροτήματα τού κατενθουσιασμένου κοινού…»

Κωνσταντίνος Μπούρας, θεατρολόγος και κριτικός, μέλος της Επιτροπής Κρατικών Λογοτεχνικών Βραβείων Μετάφρασης

 

«…Ένα πραγματικό διαμάντι πολλών καρατίων η παράσταση που παρακολουθήσαμε. Πολλά συγχαρητήρια σε όλους για αυτή την παράσταση κόσμημα!…»

Μαίρη Ζαρακοβίτη, Keysmash.gr

 

«…Επιτέλους αυθεντική αρχαία ελληνική τραγωδία. Ο Θανάσης Σαράντος ενσαρκώνει άψογα τον Οιδίποδα με μία συγκλονιστική, δυνατή και εξαιρετική ερμηνεία. Έχει την στόφα μεγάλου ηθοποιού. Μεταμορφώνεται από έναν σκληρό και αλαζόνα βασιλιά, σε έναν άνθρωπο «ερείπιο», ψυχικά και σωματικά, με τεράστια ευκολία. Η Μάνια Παπαδημητρίου, σε διπλό ρόλο. Συναρπαστική και εκπληκτική στον ρόλο του μάντη Τειρεσία, επιβλητική, αγέρωχη, δυναμική, πειστική στο ρόλο της βασίλισσας Ιοκάστης. Μία τραγική φιγούρα όταν ανακαλύπτει την αλήθεια. Επιβλητικός ο Χριστόδουλος Στυλιανού με μια καλοζυγισμένη ερμηνεία, στον ρόλο του Κρέοντα. Ιδιαίτερη βαρύτητα στην επιτυχία της παράστασης έχει και ο χορός που αποτελείται από τους άξιους Πάρη Σκαρτσολιά, Αλέξανδρο Τούντα, Βαγγέλη Ψωμά και Νίκο Πολοζιάνη, με άριστη κινησιολογία και δυναμική. Και σε διπλούς ρόλους. Άλλοτε είναι η φωνή του λαού, άλλοτε οι βοσκοί, άλλοτε σαν χορωδία τραγουδούν. Η σκηνοθεσία έχει δώσει βαρύνουσα και ουσιαστική θέση στον χορό…»

Βίβιαν Μητσάκου, Τheater Project 365

 

«…Εξαιρετικός Οιδίποδας ο κ. Σαράντος στην παράσταση που κοσμεί ένα λαμπρό επιτελείο ηθοποιών. Η Μάνια Παπαδημητρίου σε μια καθηλωτική ερμηνεία του μάντη Τειρεσία…»

Επί Σκηνής

 

«…Ένας Οιδίπους Τύραννος, φροϋδικός αλλά και συνάμα πολιτικός, δύο πτυχές του που διαδραματίζονται έντονα επί σκηνής, ένας βασιλιάς στα όρια της αλαζονείας, όπου απ’ τη μία έχει έντονο το υπέρ εγώ του και από την άλλη την πίστη του στην εκλογίκευση των καταστάσεων που πάλλονται με κοινό γνώμονα την αλήθεια, καθηλώνοντας τον θεατή.…»

Αριστέα Κοντόζογλου, Εφημερίδα Δημότης

 

«…Ο Θανάσης Σαράντος, αποδίδει εξαιρετικά τον τραγικό σοφόκλειο ήρωα, με καθαρή άρθρωση, πάθος, αλλά, και αυτοσυγκράτηση. Η Μάνια Παπαδημητρίου, πείθει απόλυτα ως Ιοκάστη, ενώ, είναι καθηλωτική ως μάντης Τειρεσίας. Και ο Χριστόδουλος Στυλιανού, απόλυτα δοσμένος στον ρόλο του, φέρει εις πέρας την αποστολή του ως Κρέοντας, σε μια παράσταση, συνολικά αξιόλογη, διαχρονική, όσο και επίκαιρη…»

Κωνσταντίνος Λίχνος, Tetragwno.gr

 

« Σε μια εποχή που ο θεατής βομβαρδίζεται από ποικίλες προτάσεις θεατρικής αποδόμησης των κλασικών κειμένων, άλλες μέτριες και άλλες κάκιστες, το σίγουρο είναι ότι ο Θανάσης Σαράντος ως σπουδαίος μαθητής των μεγάλων δασκάλων του καταφέρνει με την παράσταση του Οιδίποδα Τύραννου να προτείνει μια στέρεη πρόταση θεατρικής απόδοσης με εντιμότατους όρους σεβόμενος απολύτως το κείμενο, τον μύθο μα πάνω από όλα τον καταταλαιπωρημένο θεατή του θεάτρου που τόσο πολύ αναζητά και δικαιούται, αν μη τι άλλο, μια σοβαρή και υπεύθυνη εκδοχή σύγχρονης θεατρικής πρότασης.»

Νίκος Ζάππας , slpress.gr

 

Συντελεστές

Μετάφραση: Μίνως Βολανάκης
Σκηνοθεσία- Δραματουργική επεξεργασία – φωτισμοί: Θανάσης Σαράντος
Μουσική – Ηχητικός σχεδιασμός: Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης

Σκηνικό– Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου

Επιμέλεια Κίνησης: Πλωτίνος Ηλιάδης

Φωνητική διδασκαλία: Νίκος Παναγιωτόπουλος

Video Art παράστασης: Διονύσης Σιδηροκαστρίτης

Βοηθός σκηνοθέτη: Mάκης Νάνος
Βοηθός φωτιστή: Στέβη Κουτσοθανάση
Μακιγιάζ: Όλγα Φαλέι
Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Λέπουρης
Trailer: Στέφανος Κοσμίδης
παραγωγή: Ηθικόν Ακμαιότατον ΑΜΚΕ

 

Ερμηνεύουν:: Μάνια Παπαδημητρίου (Ιοκάστη- Τειρεσίας), Θανάσης Σαράντος (Οιδίπους Τύραννος), Χριστόδουλος Στυλιανού (Κρέοντας), Πάρης Σκαρτσολιάς (Εξάγγελος-Χορός), Αλέξανδρος Τούντας (Άγγελος-Χορός), Βαγγέλης Ψωμάς (Θεράπων-Χορός), Θανάσης Ρέστας (Ιερέας-Χορός).

Πληροφορίες

Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών: Εθνικής Αμύνης 2

Παραστάσεις: Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου στις 21:00 και Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου στις 20:00

Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: 18 €, 15 € προσφορά προπώλησης έως 20/9 & 12 € (φοιτητές, άνεργοι, ΑΜΕΑ, ομαδικό)

 

Προπώληση: https://www.more.com/theater/oidipous-tyrannos-tou-sofokli-sto-ems/ και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ.

 

Για ομαδικές κρατήσεις, στα τηλέφωνα: 2315200011 και 231500012

 

Δείτε το τρέιλερ: https://www.youtube.com/watch?v=_O9YNZ4SdOg

 

 

Ώρες ταμείων

Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου): Δευτέρα – Παρασκευή, 8:30- 21:30 (και επιπλέον τις ημέρες και ώρες που υπάρχουν παραστάσεις του ΚΘΒΕ)

Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών: Τις ημέρες και ώρες που υπάρχουν παραστάσεις του ΚΘΒΕ

Θέατρο της Μονής Λαζαριστών: Τις ημέρες και ώρες που υπάρχουν παραστάσεις του ΚΘΒΕ

Πλατεία Αριστοτέλους: Δευτέρα – Παρασκευή, 11:00 – 19:00

 

*Η παράσταση επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού και πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη του ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ Φ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ.

 

Exit mobile version