Αντιμέτωποι με τον κίνδυνο περικοπής του μισθού τους κατά 25% βρίσκονται οι περίπου 1.700 εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα ισχύοντα, υπάρχει ενδεχόμενο να αναζητηθούν, ως αχρεωστήτως καταβληθείσες, αποδοχές, ακόμη και από το 2016. Το θέμα προέκυψε πριν από λίγο καιρό όταν έγινε αποδεκτή, η υπ. αρ. 37/2018 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους προς το οποίο είχαν υποβληθεί σχετικά ερωτήματα από το υπουργείο Οικονομικών τον Ιανουάριο του 2018. Τα ερωτήματα αφορούσαν το μισθολογικό καθεστώς των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, κατά πόσο αυτό επηρεαζόταν από τις περικοπές που είχαν γίνει από τους μνημονιακούς νόμους, αλλά και από πότε θα έπρεπε να έχουν υπαχθεί στο ενιαίο μισθολόγιο.
Στη γνωμοδότησή του το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους αποφάνθηκε, τον Μάρτιο του 2018, ότι “για το προσωπικό του ΟΑΣΘ οι μισθολογικές ρυθμίσεις του 2015 μισθολογικός ισχύουν από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, ήτοι από 1.1.2016″. Σημειώνεται ότι ο ν. 4354/2015 αφορούσε τροποποίηση του ν.4024/2011 που αφορούσε την ένταξη στο ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων. Παρότι ο ΟΑΣΘ ήταν ιδιωτική επιχείρηση έως και τον Ιούλιο του 2017, οπότε κρατικοποιήθηκε με τον νόμο Σπίρτζη, εντούτοις, αποφάνθηκε ότι οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό θα έπρεπε να ενταχθούν εξ αρχής στο ενιαίο μισθολόγιο καθώς ο ΟΑΣΘ επιχορηγούνταν και τότε από τον κρατικό προϋπολογισμό σε ποσοστό άνω του 50% των συνολικών δαπανών του. Οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ εντάχθηκαν τελικά στο ενιαίο μισθολόγιο τον Οκτώβριο του 2017.
Συνεπώς, το ένα ζήτημα που προκύπτει από την αποδοχή της γνωμοδότησης του ΝΣΚ είναι η αναζήτηση, ως αχρεωστήτως καταβληθέντων, των επιπλέον αποδοχών που έλαβαν οι εργαζόμενοι για διάστημα 21 μηνών, από 1.1.2016 έως 30.9.2017. Δεδομένου ότι οι μισθοί στον ΟΑΣΘ, πριν από την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου, ήταν υψηλοί, τυχόν απαίτηση για επιστροφή χρημάτων θα προκαλέσει τεράστια οικονομική πληγή και αναστάτωση στους εργαζόμενους.
Ο δεύτερος λόγος, σύμφωνα με τον αρμόδιο παράγοντα, είναι ότι στους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ έχουν περιληφθεί στη λεγόμενη προσωπική διαφορά και κάποιες άλλες παράμετροι που έχουν να κάνουν με τον υπολογισμό της προϋπηρεσίας, την αναγνώριση της στρατιωτικής θητείας κ.λπ., με αποτέλεσμα να αυξάνεται αυτό το ποσό.
Ο πρόεδρος του σωματείου των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ Γιάννης Δήμκας απορρίπτει κατηγορηματικά ότι τίθεται ζήτημα νέας περικοπής στους μισθούς.Η γνωμοδότηση του ΝΣΚ θέτει το ζήτημα της υπαγωγής μας στο ενιαίο μισθολόγιο από 1.1.2016, αντί του Οκτωβρίου 2017 με το αιτιολογικό ότι ο ΟΑΣΘ επιχορηγείται σε ποσοστό άνω του 50%. Βεβαίως, υπάρχει άλλη απόφαση της Ολομέλειας του ΝΣΚ σύμφωνα με την οποία η κρατική επιχορήγηση αφορά τον επιβάτη και όχι τον ΟΑΣΘ. Δηλαδή ο Οργανισμός επιδοτείται για να κρατά χαμηλά το κόμιστρο, άρα επιδοτείται ο επιβάτης”.
Όπως αναφέρει ο κ. Δήμκας, πριν από μερικές ημέρες υπήρξε συνάντηση στην Αθήνα προκειμένου να βρεθεί λύση στο συγκεκριμένο θέμα. “Εξετάζεται, πράγματι, το θέμα της αναδρομικότητας να λυθεί με κάποια τροπολογία. Όμως δεν τίθεται ζήτημα περαιτέρω περικοπής των σημερινών αποδοχών κατά 25%.