Κόντρα μεταξύ του υπουργείου Μεταφορών, της αντιπολίτευσης, αλλά και πλειάδας φορέων κατά τη σημερινή διαδικασία ακρόασής τους στη Βουλή, φέρνει το νομοσχέδιο για τη μικροκινητικότητα, στο οποίο συμπεριλήφθηκε μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης ρύθμιση, που θεσμοθετεί την οδήγηση δικύκλου έως 125 κ.εκ. από κατόχους άδειας οδήγησης αυτοκινήτου.
Συγκεκριμένα στο σχέδιο νόμου του υπουργείου, το οποίο κατατέθηκε τελικώς με 65 άρθρα αντί για 38 που υπήρχαν στη δημόσια διαβούλευση, ενσωματώθηκε διάταξη που αφορά την ισοδυναμία των διπλωμάτων, η οποία προβλέπει τη δυνατότητα οδήγησης δικύκλου μόνο με το δίπλωμα για αυτοκίνητο θα γίνεται υπό τρεις βασικές και αυστηρές προϋποθέσεις και θα αφορά μόνο οδηγούς, οι οποίοι:
- Θα έχουν δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου τουλάχιστον έξι χρόνια.
- Θα έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 27 ετών.
- Θα έχουν περάσει από υποχρεωτική πρακτική εκπαίδευση τριών μαθημάτων, χωρίς πάντως να απαιτείται και να περάσουν από εξετάσεις για δίπλωμα μηχανής.
Αρκετοί από τους φορείς και κυρίως όσοι προέρχονται από τον κλάδο των εκπαιδευτών οδήγησης επεσήμαναν ότι η συγκεκριμένη ισοδυναμία δε διασφαλίζει την οδική ασφάλεια ζητώντας τη διεξαγωγή περισσότερων πρακτικών μαθημάτων, αλλά και τη διατήρηση μίας πιστοποίησης. Πολλοί μάλιστα σημείωσαν ότι η συγκεκριμένη διάταξη θα πρέπει να αποσυρθεί και να επανέλθει ύστερα από διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς σε επόμενο νομοσχέδιο καθώς το προσεχές διάστημα θα αναρτηθεί προς σχολιασμό το σχέδιο νόμου για την αλλαγή του συστήματος εξετάσεων και απόκτησης διπλώματος οδήγησης.
Την αναγκαιότητα εξέτασης και πιστοποίησης υπογράμμισε ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Νίκος Γρέντζελος τονίζοντας πως «αυτή χρειάζεται για την οδήγηση οποιουδήποτε οχήματος. Η πρόβλεψη των τριων μαθημάτων είναι ελάχιστη. Υπάρχουν περιπτώσεις εκπαιδευόμενων που φτάνουν στις σχολές οδηγών και δεν ξέρουν να περπατήσουν, όχι να ισορροπήσουν. Είναι σαν να λέμε ότι αν κάποιος ξέρει κολύμπι, μπορεί να πάρει δίπλωμα ταχύπλοου» επεσήμανε χαρακτηριστικά σημειώνοντας ότι η μεγαλύτερη αύξηση των ατυχημάτων παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 25 έως 44 ετών.
Παρέθεσε μάλιστα ορισμένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία, στους νεκρούς από τροχαία ατυχήματα η μοτοσικλέτα καταλαμβάνει το μεγαλύτερο ποσοστό για το 2019 με 33,7% επί του συνόλου των θανάτων. Επίσης, παρατηρήθηκε ετήσια μεταβολή αύξησης σε σχέση με το 2018 κατά 22,1%.
Επιπλέον, για τις ηλικίες που δίνεται η δυνατότητα της ισοδυναμίας, το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 31,4%. Σε σχέση με το 2018 στο αντίστοιχο ποσοστό παρατηρείται μεταβολή αύξησης 11,9%.
«Οι χώρες που έχουν θεσπίσει την ισοδυναμία είναι χώρες, οι οποίες έχουν εντάξει το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολικά προγράμματα από τις πρώτες τάξεις του εκπαιδευτικού του συστήματος» επεσήμανε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής, Αρης Ζωγράφος προσθέτοντας πως τα νεαρά άτομα θεωρούν το δίκυκλο ως στοιχείο ενηλικίωσης, την ώρα που η πολιτική γύρω από τη μοτοσικλέτα θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται ολιστικά.
Το ενδεχόμενο της αύξησης των τροχαίων ατυχημάτων ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες και κυρίως στα νησιά από την ανεπαρκή εκπαίδευση των οδηγών που θα προβούν μαζικά σε ενοικιάσεις δίκυκλων έως 125 κ.εκ. έθιξε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης, Διαμαντής Ηλιάδης: «Αν θεωρούμε ότι τα 100 χιλιόμετρα που μπορεί να αναπτύξει ένα δίκυκλο είναι λίγα για την πρόκληση ατυχήματος, δεν έχω να πω τίποτα. Είμαι 35 χρόνια εκπαιδευτής κι έχω δει πάρα πολλούς ανθρώπους που έρχονται να βγάλουν δίπλωμα και δεν ξέρουν ούτε ισορροπία. Όταν ανοίξει ο τουρισμός τα νησιά θα γεμίσουν από Έλληνες οδηγούς αυτοκινήτων που για λόγους οικονομίας δε θα πάρουν μαζί τους αυτοκίνητο αλλά θα κάνουν διακοπές με μηχανάκι» σημείωσε.
Διαφορετική η άποψη εισαγωγέων δίκυκλων και υπουργείου Μεταφορών
«Δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος αν οδηγήσει ένα ελαφρύ δίκυκλο ένας ώριμος και έμπειρος οδηγός με καλή γνώση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ)» υποστήριξε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μοτοσικλετών, Σωτήρης Χατζίκος προσθέτοντας ότι «σε καμία από τις χώρες της Ευρώπης που εφαρμόζεται δεν είδαμε ασφαλιστικές εταιρίες να χρεώνουν με διαφορετικά ασφάλιστρα αυτούς τους οδηγούς. Ειδικά στην Ελλάδα η εξοικείωση με τα δίκυκλα είναι μεγάλη καθώς πρόκειται για μία χωρα με 300 ημέρες ηλιοφάνειας».
Ο Σύνδεσμος μάλιστα επισημαίνει ότι η εφαρμογή της οδηγίας στις χώρες, στις οποίες εφαρμόζεται κρίνεται απολύτως επιτυχημένη και καμία δεν έχει αναιρέσει το μέτρο. Προσθέτει επίσης ότι στα οφέλη της ισοδυναμίας συγκαταλέγονται:
- Η πρόσβαση σε ένα οικονομικό μέσο μεταφοράς τόσο για την αγορά όσο και για τη χρήση του για τους πολίτες, ενώ με την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης το όφελος θα είναι ακόμα μεγαλύτερο.
- Η αποσυμφόρηση των πόλεων και των μέσων μαζικής μεταφοράς.
- Η αύξηση της παραγωγικότητας καθώς οι αστικές μετακινήσεις γίνονται πιο γρήγορες για όλους τους επαγγελματίες που χρειάζεται να μετακινούνται για συναντήσεις, μεταφορές και πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες.
- Η ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας καθώς οι επισκέπτες που γνωρίζουν για τη δυνατότητα ισοδυναμίας Β-Α1 και Β-ΑΜ δυσαρεστούνται όταν αδυνατούν να νοικιάσουν δίκυκλο στη χώρα μας με αποτέλεσμα να επιλέγουν άλλους προορισμούς όπου η ισοδυναμία ισχύει.
Τι ισχύει στο εξωτερικό
Στοιχεία για την εφαρμογή της οδηγίας σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη κατέθεσε στην τοποθέτησή του ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης. Σύμφωνα με αυτά:
- Στην Ιταλία παρέχεται ισοδυναμία χωρίς μαθήματα, χωρίς εξετάσεις, χωρίς ελάχιστο όριο ηλικίας και χωρίς ελάχιστα έτη οδήγησης.
- Στην Ισπανία παρέχεται ισοδυναμία χωρίς προϋπόθεση μαθημάτων, χωρίς προϋπόθεση εξετάσεων, χωρίς όρια ηλικίας. Αρκεί η κατοχή διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου για τρία έτη.
- Στην Πορτογαλία ισχύει η ισοδυναμία χωρίς προϋποθέσεις μαθημάτων και εξετάσεων αρκεί η κατοχή διπλώματος αυτοκινήτου για 2 έτη και ελάχιστη ηλικία 25 ετών.
- Στη Γαλλία απαιτείται μάθημα έξι ωρών, δύο χρόνια κατοχή διπλώματος αυτοκινήτου και κανένα όριο ηλικίας.
- Στη Γερμανία απαιτείται μάθημα 13 ωρών χωρίς εξετάσεις, ελάχιστη ηλικία 25 ετών και ελάχιστη διάρκεια κατοχής διπλώματος 5 έτη.
«Ερχόμαστε και εφαρμόζουμε την ευρωπαϊκή οδηγία θεσπίζοντας το πιο αυστηρό πλαίσιο» υπογράμμισε ο υφυπουργός.
Οσον αφορά την οδική ασφάλεια, ο κ. Κεφαλογιάννης επεσήμανε ότι η μόνη στατιστική μελέτη που έχει γίνει είναι της Ισπανίας από την ομοσπονδία ασφαλιστικών εταιριών και κατέδειξε ότι όσοι κατέχουν ταυτόχρονα και τα δύο διπλώματα στην ουσία εμπλέκονται σε λιγότερα ατυχήματα. Αναφέρθηκε και σε μία δεύτερη έρευνα που έχει γίνει για πρώτη φορά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για τα ατυχήματα σε δίκυκλο, η οποία κατέδειξε ότι όσοι οδηγοί έχουν εξοικείωση και με το δίκυκλο και με το αυτοκίνητο φαίνεται ότι προκαλούν λιγότερα ατυχήματα. Στάθηκε ιδιαίτερα σε ένα άλλο εύρημα, σύμφωνα με το οποίο, μόνο το 3,7% των τροχαίων με δίκυκλο προκλήθηκε από έλλειψη εξοικείωσης του αναβάτη με το δίκυκλο. Επίσης η συγκεκριμένη έρευνα έδειξε ότι από τους οδηγούς αυτοκινήτων που προκάλεσαν τροχαίο με δίκυκλο, 86% οδηγούσαν μόνο αυτοκίνητο, ενώ 14% αυτοκίνητο και δίκυκλο.