Όλο το σχέδιο για το νέο “καθεστώς” στην κατάρτιση

Ριζικές αλλαγές στο “καθεστώς” της κατάρτισης σχεδιάζει φέτος ο υπουργός Εργασίας, κ. Κωστής Χατζηδάκης. Ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr από αρμόδια στελέχη αναφέρουν πως το σχέδιο αυτό έχει δύο “ταχύτητες”.

Στην πρώτη “ταχύτητα” ανήκουν νέα, στοχευμένα και πολύ περισσότερα σε σχέση με το παρελθόν προγράμματα κατάρτισης, τα οποία θα “τρέξουν” από τον Μάιο και έπειτα (οπότε αναμένεται και η αποφασιστική έξοδος από τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας), ενώ στη δεύτερη “ταχύτητα” ανήκει νομοσχέδιο το οποίο θα μεταβάλει το τοπίο στην κατάρτιση με τη μεταφορά του βασικού ρόλου στο πεδίο αυτό στον ΟΑΕΔ και την πιστοποίηση των φορέων κατάρτισης.

Πιο αναλυτικά, οι παρεμβάσεις οι οποίες σχεδιάζονται από κυβερνητικής πλευράς ανά “ταχύτητα” υλοποίησης του σχεδίου ενίσχυσης της κατάρτισης έχουν ως εξής:

1. Νέα, στοχευμένα και περισσότερα προγράμματα κατάρτισης

Σε σχέση με την πρώτη “ταχύτητα”, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τους αμέσως επόμενους μήνες θα “ανοίξουν” νέα προγράμματα κατάρτισης με έμφαση τους τομείς οι οποίοι πλήττονται από την κορονο-κρίση, π.χ. τον τουρισμό και την εστίαση, αλλά και σε άλλους τομείς, όπως εκείνους της πράσινης οικονομίας και των ψηφιακών δεξιοτήτων.

Τα προγράμματα αυτά θα αποτελούν μέρος των ευρύτερων μέτρων-“γέφυρα” στη μετά COVID-19 εποχή, που στόχο θα έχουν να στηρίξουν αποφασιστικά την απασχόληση στον ιδιωτικό τομέα της ελληνικής οικονομίας μετά τη σταδιακή άρση των περιοριστικών παρεμβάσεων, μαζί και των υφισταμένων πακέτων ενίσχυσης των πληττόμενων, όπως οι αναστολές συμβάσεων εργασίας. Τα σχεδιαζόμενα αυτά μέτρα για την κατάρτιση θα είναι “στοχευμένα” και “όχι οριζόντια” (όπως συμβαίνει με τις παρεμβάσεις στήριξης της απασχόλησης κατά τη διάρκεια των διαδοχικών lockdown), τονίζουν οι ίδιες πηγές.

Οι ίδιες πληροφορίες εξηγούν, περαιτέρω, πως τα προγράμματα αυτά θα είναι πιο στοχευμένα στις ανάγκες κατάρτισης των ίδιων των ανέργων, αλλά και της αγοράς. Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί πως οι παρεμβάσεις αυτές θα καταλάβουν ένα πολύ μεγαλύτερο μερίδιο της “πίτας” των διαθέσιμων κονδυλίων σε σχέση με εκείνη την οποία έχουν έως τώρα. Έτσι, όσοι συμμετέχουν στα προγράμματα κατάρτισης θα είναι πολύ περισσότεροι σε σχέση με εκείνους που συμμετέχουν έως τώρα.

Σε σχέση με την περιεχόμενο των επερχόμενων προγραμμάτων κατάρτισης, αρμόδιος παράγοντας ανέφερε στο “Κ” πως “δεν χρειάζονται όλοι οι άνεργοι την ίδια κατάρτιση”. Με βάση αυτή την αρχή, θα διαμορφωθούν τα επόμενα προγράμματα. Για παράδειγμα, “άλλη κατάρτιση χρειάζεται ένας μακροχρόνια άνεργος και άλλη ένας νέος άνεργος”, εξηγεί στο Capital.gr αρμόδιο στέλεχος.

Αναφορικά με το μερίδιο της “πίτας” των κονδυλίων, ο ίδιος παράγοντας ανέφερε πως έως τώρα “η αναλογία των προγραμμάτων είναι 10 προγράμματα απασχόλησης προς 1 πρόγραμμα κατάρτισης. Στόχος της κυβέρνησης θα πρέπει να είναι “η αναλογία αυτή να γίνει 3 προγράμματα απασχόλησης προς 2 προγράμματα κατάρτισης”, σημειώνει η ίδια πηγή, συμπληρώνοντας πως ζητούμενο είναι η κατάρτιση να γίνει ένα “εργαλείο ενεργητικής πολιτικής κατά της ανεργίας”.

2. Πιστοποίηση φορέων, αξιολόγηση αποτελεσμάτων

Ενώ θα “τρέχουν” τα νέα προγράμματα κατάρτισης, το υπουργείο Εργασίας θα διαμορφώνει τις διατάξεις του νομοσχεδίου, οι βασικοί άξονες του οποίου, σύμφωνα με υψηλόβαθμη πηγή του ίδιου υπουργείου, θα είναι οι εξής:

– Το υπουργείο Εργασίας θα αναλάβει έναν επιτελικό ρόλο στην κατάρτιση, ενώ ο ΟΑΕΔ θα γίνει ο “βραχίονας” της κυβερνητικής πολιτικής σε αυτό το πεδίο.

– Θα ενισχυθεί το στοιχείο της πιστοποίησης των (ιδιωτικών) φορέων που κάνουν κατάρτιση, έτσι ώστε τα κονδύλια που απορροφούν “να πιάνουν τόπο”, με στόχο “να στηριχθούν οι πραγματικές ανάγκες τόσο των εργαζομένων όσο και των εργοδοτών”.

Αρμόδια στελέχη της κυβέρνησης τα οποία εμπλέκονται στενά στον σχεδιασμό της νέας πολιτικής στην κατάρτιση επισημαίνουν με έμφαση στο “Κ” πως ζητούμενη δεν θα πρέπει είναι μόνο η πιστοποίηση των φορέων που κάνουν κατάρτιση (από ανεξάρτητους οργανισμούς) −προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα του παρελθόντος (π.χ. με τα voucher)−, αλλά και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των υπηρεσιών τις οποίες θα παρέχουν.

Χαρακτηριστικά αναφέρουν πως “πρέπει να έχουμε μετρήσιμα αποτελέσματα”. Συγκεκριμένα, τονίζει η ίδια πηγή, ο ΟΑΕΔ θα πρέπει, για παράδειγμα, να ελέγχει αν εκείνος ο οποίος καταρτίστηκε βρήκε δουλειά. Mε βάση τα αποτελέσματα της κάθε αξιολόγησης, θα αναδιαμορφώνονται οι πολιτικές της κατάρτισης, εξηγούν αρμόδια διοικητικά στελέχη.

Χρηματοδότηση

Όσον αφορά το κρίσιμο σημείο της χρηματοδότησης του όλου σχεδιασμού για μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την κατάρτιση −όπως τη χαρακτηρίζουν αρμόδια στελέχη−, οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως γίνεται η μέγιστη προσπάθεια να χρησιμοποιηθούν τόσο ήδη διαθέσιμοι πόροι όσο και νέοι.

Ο λόγος για τα υφιστάμενα κοινοτικά τόσο από το υπάρχον όσο και το επόμενο ΕΣΠΑ, αλλά και εθνικά κονδύλια.

Παράλληλα, στόχος είναι η άντληση πόρων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης. Στις επιδιώξεις αρμοδίων στελεχών είναι η άντληση πόρων από το εν λόγω ταμείο να γίνει το συντομότερο δυνατό και να αφορά τα σχεδιαζόμενα νέα προγράμματα κατάρτισης, τα οποία σχεδιάζονται για τον ερχόμενο Μάιο, και όχι μόνο εκείνα που θα προκύψουν μετά την αλλαγή του τοπίου της κατάρτισης την οποία θα φέρει το νομοσχέδιο για την πιστοποίηση των φορέων κατάρτισης, την αναβάθμιση του ρόλου του ΟΑΕΔ και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της κατάρτισης.

Exit mobile version