Mε αφορμή την αυριανή συναυλία των Florence + The Machine στο Release Athens Festival ρίχνουμε μια ματιά στην πολυαγαπημένη Φλώρενς Γουέλτς μέσα από το πρίσμα της αγάπης για τους Προ-Ραφαηλίτες ζωγράφους και πως ενέπνευσαν τον ποιητικό της κόσμο
της Elizabeta Ermakova
για το Daily Art Magazine
Όλοι ξέρουμε την Florence Welch (Φλώρενς Γουέλτς), την ηγέτιδα του indie-rock συγκροτήματος Florence + The Machine. Και σε περίπτωση που δεν την ξέρετε, σας συνιστώ να βρείτε την συμπαντική της μουσική και ένας εκπληκτικός μουσικός κόσμος θα ανοίξετε ένα ολόκληρο καινούργιο εκπληκτικό κόσμο!
Η ίδια η Φλώρενς φαίνεται να βγαίνει μέσα από ένα πίνακα. Μπορούμε να βρούμε τις καλλιτεχνικές δίδυμες αδελφές της σε πίνακες που ανήκουν σε διάφορες χρονικές περιόδους. Μα κυρίως η Φλώρενς μοιάζει σαν πολύ άνετα να ήταν μια μούσα της Προ-Ραφαηλικής Αδελφότητας. Ας δούμε τα παραδείγματα της Προ-Ραφαηλικής Φλώρενς Γουέλτς.
Η Φλώρενς Γουέλτς είναι διάσημη όχι μόνο για την φοβερή μουσική της. Είναι μια ποιήτρια, μια συνθέτρια και ακόμα περισσότερο μοιάζει με τις μούσες και ζωγράφους του Προ-ραφαηλισμού! Το σπίτι της, γεματο από πίνακες, μυστήρια σχέδια, βιβλία και παράξενα μπιχλιμπίδια, μοιάζει σαν το καταφύγιο μιας Ρομαντικής ποιήτριας. Με τον ίδιο τρόπο, τα τραγούδια της είναι οι μαγικοί καμβάδες έρωτα και σκοταδιού. Ας ανοίξουμε αυτόν τον κόσμο της ομορφιάς με τα πιο γνωστά παραδείγματα ομοιότητας !
ΜΑ ΠΡΏΤΑ: ΠΟΙΟ ΕΊΝΑΙ ΤΑ ΜΈΛΗ ΤΗΣ ΠΡΟ-ΡΑΦΑΗΛΙΚΉΣ ΑΔΕΛΦΌΤΗΤΑΣ ;
Στα μέσα του 19ου αιώνα, τρία μυστηριώδη γράμματα άρχισαν να εμφανίζονται σε κάποια εγγλέζικα έργα τέχνης: P.R.B (Π.Ρ.Α) Ήταν τα αρχικά της Προ-Ραφαηλικής Αδελφότητας. Αυτοί οι μάστορες διαφωνούσαν έντονα με τις συντηρητικές απόψεις της Βικτωριανής Αγγλίας. Έτσι στράφηκαν στις βιβλικές ιστορίες, τον Δάντη και τον Κήτς, τις Αγγλικές ιπποτικές μπαλλάντες και τους αρχαιοελληνικούς μύθους. Ως αποτέλεσμα η Αδελφότητα δημιούργησε τον μοναδικό κόσμο της .
Τα πιο επιφανή μέλη του κινήματος ήταν ο ποιητής και ζωγράφος Ντάντε Γκαμπριέλ Ροσσέτι και οι ζωγράφοι Τζων Έβερεττ Μιλαί, Φόρντ Μάντοξ Μπράουν, Έντουαρντ Μπέρν Τζόουνς, Ουίλλιαμ Μόρρις και Τζων Γουίλλιαμ Γουώτερχάουζ . Το όνομα “Προ-Ραφαηλίτες” διαλέχθηκε για να δηλώσει πνευματική συγγένεια με τους καλλιτέχνες της πρώιμης Αναγέννησης. Αυτοί οι καλλιτέχνες “πριν τον ραφαήλ” και τον Μιχαήλ Άγγελο συμπεριελάμβαναν τον Περουγκίνο, τον Φρα Αντζέλικο και τον Τζιοβάνι Μπελλίνι. Κατά την άποψη της Αδελφότητας ο ραφαήλ ήταν ένας παγανιστής που κατέστρεψε το ειλικρινές και το αγνό στην τέχνη. Έτσι η Φλώρενς Γουέλτς, η οποία έχει ακόμα και ένα τραγούδι που λέγεται “Pure Feeling”, μοιάζει σαν μια τέλεια ανατανάκλαση των Προ-ραφηλικών ιδεωδών.
Η απόδειξη: Οι Προ-Ραφαηλίτες θα λάτρευαν την Φλώρενς Γουέλτς
Τζων Έβερετ Μιλλαί
Στο πρώτο παράδειγμα της Προ-ραφαηλικής Φλώρενς Γουέλτς που έρχεται στο νου θα μπορούσε να είχε εμπνευστεί από την “Μαριάνα” του Τζων Έβερετ Μιλλαί. Ο Μιλλαί υπήρξε από τους ιδρυτές της Αδελφότητας και είναι ένας από τους πίνακες που βασίζεται σε λογοτεχνικό θέμα, την ηρωίδα του “Με το ίδιο μέτρο” του Σαίξπηρ. Η Μαριάννα απεικονίζεται σε άβολη θέση, μεταφέροντας την κούραση της από την πολύωρη δουλειά στο κέντημα και την μεγάλη αναμονή για τον αρραβωνιαστικό της Έητζελ. Αυτό το έργο σίγουρα αντανακλά την επιθυμία του καλλιτέχνη για απόλυτο ρεαλισμό.
Η Οφηλία είναι το πιο διάσημο έργο του Μιλέ. Το μοντέλο για την εικόνα της ηρωίδας του Σαίξπηρ ήταν η Ελίζαμπεθ Σιντάλ- η μελλοντική σύζυγος του Ντάντε Ροσέττι. Η Οφηλία ήταν ο πρώτος από τους πολλούς πίνακες για τους οποίους πόζαρε η Σιντάλ. Για αυτή τη δουλειά, ήταν βυθισμένη σε ένα μπάνιο. Από κάτω, οι λάμπες ζέσταιναν το νερό. Η Σιντάλ δεν τόλμησε να διακόψει τον καλλιτέχνη όταν έσβησαν οι λάμπες. Το αποτέλεσμα ήταν να κρυώσει πολύ. Ο γιατρός της συνταγογράφησε όπιο, το οποίο στη συνέχεια προκάλεσε τον πρόωρο θάνατο. Αυτό το έργο εκτέθηκε με επιτυχία το 1855 στην Έκθεση Universelle στο Παρίσι. Επιπλέον, έχει γίνει προσωποποίηση της τέχνης των Προ-Ραφαηλιτών.
Ντάντε Γκάμπριελ Ροσσέτι
Η ζωή και το έργο του Ντάντε Γκάμπριελ Ροσέττι ήταν κατά πολύ επηρεασμένη από τον γάμο του με την Ελίζαμπεθ Σιντάλ και τον πρόωρο θάνατο της. Ο πίνακας Beata Beatrix είναι αφιερωμένη σε αυτήν. Η Μπεατρίχ πέθανε από υπρβολική δόση οπίου. Εξ’ αιτίας αυτού, το πουλί στην φωτογραφία “Κήρυκας θανάτου” κουβαλά μια παπαρούνα, το λουλούδι από όπου προέρχεται το όπιο
Ο Ροσσέτι δούλευε ταυτόχρονα ως καλλιτέχνης και ως ποιητής. Ενώ δημιουργούσε πίνακες, έγραφε παράλληλα ποιήματα που τους συνόδευαν. Ο μυθος της Λίλιθ, της πρώτης συζύγου του Αδάμ, ενέπνευσε τον Ροσσέτι να γράψει το ποίημα “Η ομορφιά της Ψυχής” Επιπλέον το έγραψε στο πλαίσιο του πίνακα “Λαίδη Λίλιθ”!
Εδώ η Αφροδίτη παρουσιάζεται ως μοιραία γυναίκα, της οποίας η αισθησιακή ομορφιά σαγηνεύει τα ανδρικά πεπρωμένα . Με τον ίδιο τρόπο μπορούμε να δούμε την Φλώρενς να μαγεύει σε όλο τον κόσμο!
Ο Τζών Ουίλλιαμ Γουώτερχάουζ σίγουρα είδε την Φλώρενες στα όνειρα του
Ο Ύλας είναι ένας χαρακτήρας της Αρχαίας Ελληνικής Μυθολογίας. Ο όμορφος Ύλας ήταν αγαπημένος του Ηρακλή, ιπποκόμος και συνοδός των Αργοναυτών. Στην διάρκεια της μακράς επιστροφής στην πατρίδα, το πλοίο προσάραξε στο λιμάνι Πρίαπο κοντά στην Κίο της Μικράς Ασίας. Και δεν μας εκπλήσσει το γεγονός ότι οι Νύμφες απήγαγαν τον Ύλα για την απίστευτη ομορφιά του. Και μπορούμε να τους κατηγορήσουμε για αυτό;
Το 1832, ο Άγγλος ποιητής Άλφρεντ Τέννυσον δημοσίευσε το ποίημα “Δεσποσύνη του Σαλότ” σχετικά μέ ένα καταραμένο κορίτσι, που ζούσε σε έναν πύργο και της απαγορευόταν να τον εγκαταλείψει . Έτσι μόνο σε έναν τεράστιο καθρέπτη μπορούσε να δει τι υπήρχε έξω από τον πύργο της. Κάποτε μια σκιά του ιππότη Λάνσελοτ αντανακλάστηκε μέσα σε αυτόν τον καθρέπτη. Έτσι το κορίτσι σαν μαγεμένο αποφάσισε να τον δει στην πραγματική ζωή. Αλλά το ταξίδι της δεσποσύνης στο Κάμελοτ δεν πέτυχε. Δυστυχώς έφτασε στις ακτές του σχεδόν νεκρή.
Εδώ η Δεσποσύνη του Σαλότ απεικονίζεται στην διάρκεια του ταξιδιού της στο Κάμελοτ. Μπορούμε να δούμε κεριά και ένα σταυρό στην βάρκα. Η δεσποσύνη μοιάζει να τα κυττάει με απελπισία. Γιατί; Επειδή τα κεριά συμβολίζουν την ζωή και τα δλυο από αυτά έχουν σβήσει.
Χρειάζεστε περισσότερες αποδείξεις για να σας πείσουν ; Ακόμα δεν είστε σίγουροι για την δυνατότητα μιας Προ-ραφαηλικής Φλώρενς Γουέλτς; Ρίξτε μια ματιά σε ακόμα περισσότερα παραδείγματα.
Ο Γουίλλιαμ Χόλμαν Χαντ πίστευε ότι η αναγέννηση της τέχνης θα έπρεπε να συνοδεύεται από μια επιστροφή σε χαμένα θρησκευτικά και ηθικά ιδεώδη. Σαν αποτέλεσμα του εκφρασμένου κηρύγματος, οι φίλοι του τον αποκαλούσαν “Ο Μεγάλος Ιερέας των Προ-Ραφαηλιτών”
Η ‘Αμαρυλλίς” δημιουργεί μια ειδυλλιακή σκηννή, αλλά υπάρχει τόσο θλίψη σε αυτήν. Πολλοί αρχαίοι Έλληνες ποιητές έγραψαν για την Αμαρυλλίδα, μια όμορφη βοσκοπούλα. Ένας νεαρός βοσκός την αποζητεί περιγράφοντας την βαθιά επιθυμία για τον ανέφικτο έρωτα της. Τότε αυτός τραγουδά για την σκληρότητα του Έρωτα, του θεού της αγάπης. Και τέλος απειλεί ότι θα σπεύσει να αφήσει τους λύκους να τον φάνε! Όμως το μαρτύριο του αφήνει αδιάφορη την Αμαρυλλίδα. Ω πόσο σκληρός είναι ο κόσμος!
Επιπλέον η ίδια η Φλώρενς περιέγραψε το στυλ της στην Βρεταννίδα μελετήτρια της λογοτεχνίας Λώρα Μάρκους ως “μια διασταύρωση της Οφηλίας και της Δεσποσύνης του Σαλότ” (Venus Zine, Αύγουστος 2010)
Όπως μπορείτε να δείτε από τα παραδείγματα που αναφέραμε, και οι δύο ηρωίδες ενέπνευσαν την Προ-Ραφαηλική Αδελφότητα, της οποίας πολύ εύκολα η Φλώρενς Γουέλτς θα μπορούσε να γίνει μούσα και μοντέλο αν είχε ζήσει 150 χρόνια πρίν. Θα μπορούσε όντως να είναι μια Προ-Ραφαηλική Φλώρενς Γουέλτς