Συνάντηση με τον περιφερειακό διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Αλέξανδρο Κόπτση είχε ο αντιδήμαρχος Παιδείας του Δήμου Θέρμης κ. Στυλιανός Αποστόλου. Τους δύο άνδρες απασχόλησαν όλα τα επίκαιρα θέματα που αφορούν τις σχολικές υποδομές καθώς και λειτουργικά θέματα με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Με την ευκαιρία, ο κ. Αποστόλου ευχαρίστησε τον κ. Κόπτση για την πρωτοβουλία του να πραγματοποιηθεί πιλοτικό πρόγραμμα Σχολικής Διαμεσολάβησης, δωρεάν, στα σχολεία του Δήμου Θέρμης.
Όπως αναφέρει ο κ. Αποστόλου «μέσω του προγράμματος Σχολικής Διαμεσολάβησης συνομηλίκων προτείνεται μία μέθοδος ειρηνικής επίλυσης συγκρούσεων ανάμεσα στους μαθητές/τριες με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων επικοινωνίας και ενσυναίσθησης. Έτσι, η σχολική κοινότητα μυείται σε μία συνεργατική κουλτούρα και προάγεται ευρύτερα η δημοκρατία και η συμμετοχή σε κάθε κοινωνικό περιβάλλον».
Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε πιλοτικά στο 3ο Γυμνάσιο Θέρμης και στη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς 2023-24 θα εφαρμοστεί σε πολλά σχολεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια.
Τι είναι η σχολική διαμεσολάβηση
• Αποτελεί μέθοδο πρόληψης της ενδοσχολικής βίας. Υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών που εξαιτίας παρεξηγήσεων ή για άλλους λόγους έρχονται σε διαπληκτισμό. Σε αυτήν την περίπτωση, η Διαμεσολάβηση συντελεί να λυθούν εν τη γενέσει τους οι διαφορές αυτές με διάλογο, χωρίς χρήση βίας από τους εμπλεκόμενους μαθητές με τη βοήθεια εκπαιδευμένων διαμεσολαβητών σε ασφαλές και φιλικό περιβάλλον, από τους εκπαιδευμένους συμμαθητές τους.
• Εντάσσεται στα σχολικά προγράμματα Αγωγής Υγείας, αλλά συνδέεται και με τα εργαστήρια Δεξιοτήτων, με στόχο την εκπαίδευση νέων διαμεσολαβητών και τη διάδοση της διαμεσολάβησης στη μαθητική κοινότητα.
Προϋποθέσεις διαμεσολάβησης:
• Εκπαίδευση των διαμεσολαβητών, παιδιών με ειλικρινή και διαπιστωμένη διάθεση για προσφορά
• Καλλιέργεια στους διαμεσολαβητές της ενεργητικής ακρόασης και της ενσυναίσθησης με βιωματικά εργαστήρια
• Οικειοθελής επιλογή της Διαμεσολάβησης από τα εμπλεκόμενα μέρη
• Τήρηση των κανόνων της διαδικασίας (ευγένεια, σεβασμός, επίθεση στο πρόβλημα όχι στο πρόσωπο, εχεμύθεια)
• Χώρος & Χρόνος
• Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όλης της σχολικής κοινότητας
Η διαδικασία:
Αρχικά καταρτίζεται πρόγραμμα διαμεσολαβήσεων από τους μαθητές – διαμεσολαβητές. Φέτος οι διαμεσολαβήσεις γίνονταν στην αίθουσα διαμεσολάβησης του σχολείου μας στο 3ο και 4ο διάλειμμα από Δευτέρα ως Πέμπτη με ομάδες δύο διαμεσολαβητών (κυρίως της Γ τάξης) και ενός ή δύο παρατηρητών (κυρίως της Β τάξης). Το πρόγραμμα αναρτάται σε όλες τις αίθουσες και η μαθητική κοινότητα ενημερώνεται .
Κατά την εκπαίδευση των νέων μαθητών διαμεσολαβητών πραγματοποιούνται από τις εκπαιδευτικούς της Διαμεσολάβησης βιωματικά εργαστήρια στην Α και Β τάξη, όπου τα παιδιά συζητούν για θέματα κρίσεων στις σχέσεις τους και αντιλαμβάνονται πώς θα μπορούσαν να τα είχαν αντιμετωπίσει καλύτερα με τον διάλογο ή/και με τη βοήθεια της σχολικής διαμεσολάβησης.
Όταν επιλέγουν τη σχολική Διαμεσολάβηση για την επίλυση των διαφορών τους, πολλές φορές με προτροπή των καθηγητών και πάντα οικειοθελώς, η διαδικασία που ακολουθείται σε γενικές γραμμές είναι η εξής:
• Οι δύο μαθητές διαμεσολαβητές καλωσορίζουν τα παιδιά που συγκρούστηκαν
• Συστήνονται και εξηγούν τους κανόνες που πρέπει οι εμπλεκόμενοι να αποδεχτούν για να ξεκινήσει η διαδικασία
• Προσεκτικά ακούν και τις δύο εκδοχές, επαναδιατυπώνοντάς τις όποτε χρειάζεται (ενεργητική ακρόαση)
• Δεν υποδεικνύουν λύσεις ούτε «δείχνουν με το δάχτυλο» τον κακό της υπόθεσης
• Δίνουν χρόνο στα παιδιά να εξηγήσουν πώς αισθάνονται και να μπουν στη θέση του άλλου, να αναπτύξουν ενσυναίσθηση
• Οι διαμεσολαβούμενοι ενθαρρύνονται και βρίσκουν μόνοι τους μία αμοιβαία αποδεκτή λύση
• Υπογράφεται συμβόλαιο, όπου αναγράφεται αν υπάρχει ανάγκη νέας διαμεσολάβησης ή αν το ζήτημα έχει λυθεί. Σε διαφορετική περίπτωση συμφωνούν να γίνει δεύτερη συνάντηση
Τα οφέλη της διαμεσολάβησης
Τα οφέλη είναι πολλά τόσο για τους διαμεσολαβητές όσο και για τους διαμεσολαβούμενους, αλλά και για ολόκληρη τη σχολική κοινότητα:
• Επιλύονται μικροσυγκρούσεις και δεν κλιμακώνονται. Έτσι προλαμβάνεται η ενδοσχολική βία και τα παιδιά αισθάνονται ασφαλή στον χώρο του σχολείου.
• Οι επιδόσεις τους βελτιώνονται, όταν εξασφαλίζεται με αυτόν τον τρόπο η ψυχική τους ηρεμία.
• Επιπλέον, καλλιεργούνται ο σεβασμός στον άλλο, η υπευθυνότητα, η ευαισθητοποίηση και ο ανθρωπισμός, ο διάλογος και η επικοινωνία.
• Οι αξίες αυτές εμπεδώνονται στο σχολείο, αλλά μεταφέρονται και στην οικογένεια και στο κοινωνικό περιβάλλον των μαθητών μας, καλλιεργώντας δεξιότητες κοινωνικοποίησης των παιδιών και βοηθώντας τα να μην απομονώνονται ή να αποφεύγουν τη βία και την παραβατική συμπεριφορά και ενδυναμώνοντάς τα ψυχικά.