Τα συστήματα διαχείρισης στη λιμενική κοινότητα και η ψηφιοποίηση των δεδομένων που αφορούν στη μεταφορά των προϊόντων μέσω των λιμανιών μπορούν να δείξουν τον δρόμο για την επόμενη μέρα στην περιφερειακή συνεργασία και τη συνδεσιμότητα. Σε αυτό συνέκλιναν οι συμμετέχοντες στην αντίστοιχη θεματική ενότητα στις εργασίες του πρώτου διεθνούς συνεδρίου, Southeast Europe Connectivity Forum (SECF), το οποίο πραγματοποιείται στο ξενοδοχείο Makedonia Palace στη Θεσσαλονίκη σήμερα και αύριο, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Ελληνικής Εταιρείας Logistics και του Συνδέσμου Εξαγωγέων.
Ο Γενικός Διευθυντής και εκτελών χρέη Διοικητή, της Δημόσιας Αρχής Λιμένων Ιωάννης Γιαννάκος αναφέρθηκε στον ειδικό ρόλο που διαδραματίζει η Αρχή για την «εύρυθμη λειτουργία των κανόνων της αγοράς, των παικτών δηλ. των επιχειρήσεων και τα λιμάνια είναι επιχειρήσεις και τις σχέσεις τους με το Δημόσιο». Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΔΑΛ η σημαντικότερη παράμετρος που αφορά την ανάπτυξη της ψηφιοποίησης είναι «η εμπιστοσύνη. Αυτή πρέπει αμοιβαία να επιδείξουν όλες οι πλευρές». Ο κ. Γιαννάκος τόνισε πως η ενίσχυση του ρόλου της ψηφιοποίησης «περνά από μέσα από τα συστήματα της διαχείρισης δεδομένων κι αυτά πρέπει να συνοδεύονται από την αρχή της «εμπιστευσιμότητας». Ο ίδιος υπογράμμισε πως το θέμα της ανάπτυξης της χρήσης της τεχνολογίας έχει ενταχθεί στο έργο του ψηφιακού μετασχηματισμού που το Υπουργείο Ναυτιλίας προχωρά και ανάμεσα στα άλλα, αφορά και την διαχείριση δεδομένων μέσα και από τον επίσημο εθνικό μας διαδικτυακό τόπο, το gov.gr, παρέχοντας ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια.
Την ανάγκη της περαιτέρω ενίσχυσης της ψηφιοποίησης σε όλα τα λιμάνια της χώρας, επισήμανε ο Βασίλειος Μάμαλης, Εκτελεστικός Διευθυντής της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος. «Στα μεγάλα λιμάνια της χώρας βλέπουμε πως η ψηφιακή εποχή έχει προχωρήσει σημαντικά, αλλά το ίδιο πρέπει να γίνει και στα υπόλοιπα δημόσια μικρότερα λιμάνια», υπογράμμισε ο επικεφαλής της ΕΛΙΜΕ. Ο ίδιος παράλληλα τόνισε ότι η χώρα μας έχει γενικώς μείνει πίσω σε ό,τι αφορά το ψηφιακό περιβάλλον και των big data, κι αυτό πρέπει άμεσα να το δούμε.
Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά του Γενικού Διευθυντή του Ανατολικού Λιμένα του Πορτ Σάιντ της Αιγύπτου, Aly Assem Ibrahim, όταν θύμισε το πρόβλημα που αντιμετώπισε το εν λόγω λιμάνι το 2021, όταν ένα πλοίο ακινητοποιήθηκε κι όλοι, όπως είπε «μετρούσαν τα δευτερόλεπτα», και τη σημασία που έχει για την οικονομία στις μεταφορές. Μάλιστα τόνισε πως εκείνες τις μέρες μπήκε μέσα στις συζητήσεις και το θέμα της κυβερνοασφάλειας και γι΄ αυτό το λόγο το Πόρτ Σάιντ προχώρησε σε ένα τέτοιο σχέδιο ασφάλειας των δεδομένων, συνολικού κόστους περίπου 300 εκατ. δολαρίων. Ο ίδιος ανέφερε πως η Θεσσαλονίκη είναι η πύλη για τη ΝΑ Ευρώπη κι είναι πολύ σημαντικό να ενισχυθούν οι περιφερειακές συνεργασίες και η συνδεσιμότητα, αφού το θέμα του κόστους έχει πολύ μεγάλη σημασία.
Ο Νικόλαος Λιάπης, Μέλος του ΔΣ της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων υπογράμμισε πως έχει ιδιαίτερη σημασία για τον κλάδο η επίτευξη των στόχων της ψηφιοποίησης και της απανθρακοποίησης, αφού το γενικότερο εγχείρημα είναι και δύσκολο και βέβαια εξαιρετικά δαπανηρό. Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι σίγουρο πως η ψηφιοποίηση θα περιορίσει τα κόστη μεταφοράς και αναμονής των πλοίων που στη συνέχεια αυτό θα συμβάλλει και στην απανθρακοποίηση.
Ο Tom Schouten, Διευθυντής Πωλήσεων και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης των Ολλανδικών Λιμένων είπε πως το σημαντικότερο χαρακτηριστικό που διέπει την ανάπτυξη της ψηφιοποίησης είναι η εμπιστοσύνη. Στην Ολλανδία, όπως είπε, τα δεδομένα διακινούνται με ασφάλεια και έχουν κοινό παρονομαστή, πάντα την αμοιβαία εμπιστοσύνη όλων των εμπλεκόμενων μερών.
Την συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος Φώτης Φωτεινός από το metaforespress.gr