Σημαντική επιτυχία Κουντουρά η αναβάθμιση της συνδεσιμότητας της Ελλάδας στην νομοθετική Έκθεση της TRAN για την αναθεώρηση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ)
- Ένταξη της σιδηροδρομικής και οδικής σύνδεσης Ελλάδας-Αλβανίας στο ΔΕΔ-Μ (Άξονας Ηγουμενίτσα-Δυρράχιο)
- Χρυσή ευκαιρία για τη χώρα μας να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στην περιοχή
- Στρατηγική νίκη στο Ευρωκοινοβούλιο καθώς το Συμβούλιο των Υπουργών Μεταφορών δεν ενσωμάτωσε στη θέση του τη σύνδεση Ελλάδας-Αλβανίας
Η Έλενα Κουντουρά ως εισηγήτρια της ομάδας της Αριστεράς κατέθεσε και διεκδίκησε μια σειρά από θέσεις με γνώμονα τo στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας στις ευρωπαϊκές μεταφορές, την πράσινη μετάβαση στις μεταφορές και την ασφάλεια. Συγκεκριμένα, πέτυχε
- Την ενσωμάτωση της οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ελλάδας με την Αλβανία στον διάδρομο Δυτικών Βαλκανίων (σύνδεση Ηγουμενίτσας – Δυρραχίου)
- Την δυνατότητα προσθήκης στο ΔΕΔ-Μ λιμένων της χώρας με γεωστρατηγική σημασία, όπως το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Ειδικότερα, με παρέμβαση της Ελληνίδας ευρωβουλευτή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προτείνει νομοθετική Έκθεση της TRAN για την αναθεώρηση του ΔΕΔ-Μ την ενσωμάτωση της οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ελλάδας με την Αλβανία στον διάδρομο Δυτικών Βαλκανίων (σύνδεση Ηγουμενίτσας – Δυρραχίου). Ο άξονας αυτός ήταν η μόνη κάθετη σύνδεση της χώρας με τις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων που δεν περιλαμβανόταν στην αρχική πρόταση της Κομισιόν και θεωρείται κρίσιμης σημασίας ειδικά μετά την δημιουργία νέου οριζόντιου διαδρόμου που συνδέει την Ιταλία με την Μαύρη Θάλασσα μέσω Σόφιας, Σκοπίων και Δυρραχίου, η οποία θα λειτουργήσει ανταγωνιστικά στην Εγνατία.
Η απόφαση αυτή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ανοίγει το δρόμο για τη χρηματοδότηση των έργων υλοποίησης του άξονα με Ευρωπαϊκά κονδύλια. Έχει μάλιστα ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ δεν ενσωμάτωσε τη σύνδεση Ελλάδας-Αλβανίας στη θέση του για την αναθεώρηση του Κανονισμού ΔΕΔ-Μ. Mε την κάθετη αυτή σύνδεση της χώρας μας με τα Δυτικά Βαλκάνια θα δωθεί αναπτυξιακή ώθηση στην περιοχή, θα βελτιωθεί η συνδεσιμότητά της Ηπείρου και της Δυτικής Μακεδονίας και θα τεθούν τα θεμέλια για την οικονομική ανάπτυξη και συνεργασία των Δυτικών Βαλκανίων, δίδοντας μια χρυσή ευκαιρία στην χώρα μας να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στην περιοχή.
Η Ελληνίδα ευρωβουλευτής πέτυχε επίσης σε συνεργασία με τους άλλους εισηγητές να δοθεί η δυνατότητα στα Κράτη Μέλη να προσθέτουν λιμένες της επικράτειάς τους κατ’εξαίρεση στο ΔΕΔ-Μ αν συντρέχουν σημαντικοί γεωστρατηγικοί παράγοντες. Η δυνατότητα αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη χώρα μας για τη συμπερίληψη λιμένων όπως της Αλεξανδρούπολης που δεν πληροί τα κριτήρια του Κανονισμού.
Η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ υπερασπίστηκε με επιτυχία αυστηρά πρότυπα ασφαλείας για τις υποδομές οδικών μεταφορών με στόχο το περιφερειακό οδικό δίκτυο να καταστεί εξίσου ασφαλές με τους αυτοκινητοδρόμους υψηλών προδιαγραφών αλλά και να οριστούν κοινά πρότυπα υποδομών ώστε τα νέα αυτοματοποιημένα συστήματα ασφαλείας των αυτοκινήτων να λειτουργούν αποτελεσματικά σε όλο το Ευρωπαϊκό δίκτυο. Σχετικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, το Ευρωπαϊκό σύστημα ERTMS θα είναι υποχρεωτικό ώστε να διευκολύνει την αυξημένη κίνηση αμαξοστοιχιών που είναι απαραίτητη για την επίτευξη των στόχων μείωσης αερίων του θερμοκηπίου στις μεταφορές και να διασφαλίσει την ασφάλεια των επιβατών και μηχανοδηγών.
Τέλος, αναβαθμίζεται ο ρόλος της ενεργής κινητικότητας, όπως η ποδηλασία, και των μέσων μαζικής μεταφοράς στις αστικές μετακινήσεις καθώς οι υποδομές μεταφορών θα πρέπει να προσαρμοστούν στα πρότυπα της κινητικότητας μηδενικών εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου.
Οι διοργανικές διαπραγματεύσεις ανάμεσα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο και την Κομισιόν ξεκίνησαν την Δευτέρα 25 Απριλίου και αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του έτους. Η Έλενα Κουντουρά δήλωσε ότι «Οι θέσεις μας είναι κρίσιμες για την αναβάθμιση του ρόλου της χώρας μας στις ευρωπαϊκές μεταφορές και μπορούν να ξεκλειδώσουν σημαντικές επενδύσεις προς όφελος της ελληνικής οικονομίας. Παράλληλα, με το βλέμμα στο μέλλον καταφέραμε να πείσουμε για την ανάγκη αναβάθμισης των ευρωπαϊκών υποδομών μεταφοράς ώστε η πράσινη μετάβαση να είναι δίκαιη αλλά και ασφαλής. Για να πετύχουμε όμως την ενσωμάτωση των σημαντικών αυτών επιτευγμάτων στο τελικό κείμενο του κανονισμού θα χρειαστεί η ενεργή στήριξη και της επόμενης ελληνικής κυβέρνησης ώστε να ανατραπεί η αρνητική θέση του Συμβουλίου προς όφελος της χώρας.»