Ερώτηση: Κύριε πρόεδρε, έχετε υποσχεθεί ότι την επόμενη τετραετία η κυβέρνηση θα ασχοληθεί επισταμένως με την αύξηση του κατώτατου μισθού στο ύψος των 950 ευρώ αλλά και των μέσων μισθών της χώρας στα 1.500 ευρώ. Αυτό προϋποθέτει κάθε χρόνο μεγάλο ποσοστό ανάπτυξης. Αλλά στην Ευρώπη λίγες χώρες περιμένουν ανάπτυξη στους προϋπολογισμούς τους. Πώς είμαστε σίγουροι ότι θα έχουμε την ανάπτυξη που θα επιτρέπει να δούμε αυτές τις αυξήσεις;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Στόχος μας είναι πράγματι η σημαντική αύξηση των μισθών σε διάστημα τετραετίας. Πρέπει να γίνουμε Ευρώπη σε πολλά επίπεδα. Και στους μισθούς. Έχουμε δημιουργήσει τα προηγούμενα χρόνια πολλές από τις προϋποθέσεις για να πετύχουμε αυτό τον στόχο. Η ελληνική οικονομία έχει γίνει πολύ πιο εξωστρεφής και πολύ πιο ανταγωνιστική.
Όσο για την ερώτησή σας, δείτε τις επιδόσεις που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια αλλά και τις προβλέψεις της Κομισιόν για την ελληνική οικονομία που δημοσιεύθηκαν πολύ πρόσφατα. Σύμφωνα με την έκθεση λοιπόν, η χώρα μας, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις και τις αυξημένες αβεβαιότητες στο διεθνές περιβάλλον, θα συνεχίσει να παρουσιάζει ρυθμό ανάπτυξης σημαντικά υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναβαθμίζει αισθητά τις προβλέψεις της για την ελληνική οικονομία φέτος, εκτιμώντας ότι θα αναπτυχθεί με υπερδιπλάσιο ρυθμό έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου (2,4% το 2023 η Ελλάδα, έναντι 1% ανάπτυξη στην ΕΕ).
Προβλέπεται ακόμη ότι η ανεργία, που μειώθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια, θα συνεχίσει να υποχωρεί περαιτέρω. Σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό, στην έκθεση της Κομισιόν εκτιμάται ότι αναμένεται σημαντική αποκλιμάκωσή του σε επίπεδα αισθητά χαμηλότερα του ευρωπαϊκού μέσου όρου και το 2023 αλλά και το 2024 (4,2% το 2023 και 2,4% το 2024 για την Ελλάδα, έναντι 6,7% το 2023 και 3,1% το 2024 στην Ε.Ε.). Προβλέπει επίσης πτώση του χρέους της Ελλάδας κατά 11 μονάδες ως ποσοστό του ΑΕΠ για φέτος.
Η Ελλάδα κατέγραψε το 2022 ιστορικό ρεκόρ εξαγωγών 49% του ΑΕΠ της (έναντι 40% το 2019). Η πατρίδα μας έχει γίνει, πιστεύω, καλύτερη στο να αξιοποιεί τα σημαντικά της συγκριτικά πλεονεκτήματα και να προσελκύει επενδύσεις σε μια σειρά από κλάδους. Όσα πετύχαμε αυτή την τετραετία εν μέσω αλλεπάλληλων κρίσεων, η σημαντική βελτίωση των οικονομικών δεικτών, η μείωση της ανεργίας, η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, η μείωση των φόρων, η διεύρυνση της δυνατότητας του κράτους για κοινωνική στήριξη, αποτελούν εχέγγυο ότι αυτό που λέμε για κατώτατο μισθό στα 950 ευρώ και του μέσου μισθού στα 1.500 ευρώ στο τέλος της τετραετίας θα γίνει πράξη. Οι πολίτες γνωρίζουν από την εμπειρία τους πλέον ότι υλοποιούμε όσα λέμε.
Ερώτηση: Εκτός από τις ξένες επενδύσεις, κίνητρα για εγχώριες παραγωγικές επενδύσεις δίνονται; Παράγει πλούτο η Ελλάδα; Κι αν ναι, σε ποιους τομείς; Ποιο είναι το όραμά σας για την επόμενη τετραετία;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της ελληνικής οικονομίας και η μείωση του λεγόμενου επενδυτικού κενού υπήρξαν στρατηγικός μας στόχος, από την πρώτη ημέρα ανάληψης της διακυβέρνησης το 2019. Οι αλλαγές που δρομολογήσαμε συνέβαλαν σε μεγαλύτερη εξωστρέφεια, στη δημιουργία περιβάλλοντος φιλικού στις επενδύσεις, στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων και των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών.
Οι στόχοι αυτοί αφορούν συνολικά την εγχώρια παραγωγή. Δεν υπάρχουν ειδικά κίνητρα μόνο για ξένες επενδύσεις. Ο Αναπτυξιακός Νόμος του 2022 δημιουργεί τις προϋποθέσεις και προσφέρει τα κίνητρα για εγχώρια επενδυτικά σχέδια, θεραπεύοντας γραφειοκρατικού τύπου αδυναμίες του παρελθόντος και προσφέροντας χρηματοδοτικά εργαλεία και καθεστώτα ενισχύσεων θεματικά προκειμένου να προστατεύεται και η ποιότητα των επενδύσεων.
Μέσα σε μια δύσκολη συγκυρία για την παγκόσμια οικονομία, τα τελευταία τρία χρόνια, με κορονοϊό και ενεργειακή κρίση, η ελληνική οικονομία όχι μόνο αποδείχθηκε ανθεκτική αλλά κατέγραψε θετικές επιδόσεις. Η απάντηση είναι λοιπόν ότι ναι, η Ελλάδα παράγει πλούτο. Και αυτός ακριβώς ο πλούτος μάς επέτρεψε να λάβουμε έκτακτα μέτρα στήριξης των νοικοκυριών, για την αντιμετώπιση των αλλεπάλληλων κρίσεων των τελευταίων χρόνων. Η αύξηση-ρεκόρ των εξαγωγών που σας ανέφερα δεν αφορά μόνο τον τουρισμό και τη ναυτιλία. Αφορά και σημαντικές εξαγωγές αγαθών σε πολλούς διαφορετικούς τομείς, όπου η χώρα μας βελτίωσε την ανταγωνιστικότητά της.
Παράλληλα, σύμφωνα με στοιχεία της Κομισιόν, οι επενδύσεις αυξήθηκαν 7,7% ετησίως στην Ελλάδα το 2019-2022 έναντι 2,1% στην Ευρωζώνη, δηλαδή σχεδόν τέσσερις φορές πιο γρήγορα. Ο στόχος και το όραμά μας για την επόμενη τετραετία είναι ο πλούτος αυτός να μεγαλώσει και να προέλθει και από περισσότερους παραγωγικούς τομείς, πέραν των παραδοσιακά ισχυρών αγορών των ακινήτων, της ναυτιλίας και του τουρισμού. Η έμφαση δίνεται πλέον στην πράσινη μετάβαση και τις ΑΠΕ, στην υψηλή τεχνολογία, στις βιοεπιστήμες, στον πρωτογενή τομέα, στη μεταποίηση, σε τομείς με υψηλή προστιθέμενη αξία όχι μόνο για την οικονομία αλλά για την ποιότητα ζωής της κοινωνίας συνολικά. Μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια λοιπόν να περιμένουμε περισσότερα βιομηχανικά και τεχνολογικά πάρκα στη χώρα, νέα έργα παραγωγής, αποθήκευσης και διανομής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, νέες καινοτόμες πρωτοβουλίες σε έρευνα και ανάπτυξη. Και όλα αυτά θα δημιουργήσουν νέες, καλύτερα πληρωμένες θέσεις εργασίας και θα συμβάλουν στην αύξηση του εθνικού εισοδήματος.
Ερώτηση: Ένας από τους μοχλούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας για τα επόμενα χρόνια, αναμφίβολα, είναι το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Πώς σκοπεύετε να ξεκλειδώσετε τη γρήγορη απορρόφηση των κονδυλίων του Ταμείου αλλά και των υπόλοιπων κοινοτικών πόρων προς όφελος του Δημοσίου και της ελληνικής οικονομίας;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτό συμβαίνει ήδη! Η απορρόφηση του ΕΣΠΑ εκτοξεύθηκε από το 27% το καλοκαίρι του 2019 στο 85% σήμερα, με την χώρα μας σταθερά στην 1η θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης. Ενώ στο Ταμείο Ανάκαμψης η χώρα μας έχει ήδη ξεκλειδώσει πόρους πάνω από 7% του ΑΕΠ μέχρι τον Μάιο 2023, το μεγαλύτερο από οποιαδήποτε άλλη Ευρωπαϊκή χώρα. Δηλαδή και εδώ είμαστε πρώτοι. Και είμαστε από τις πρώτες χώρες που μόλις καταθέσαμε το αίτημα για την τρίτη πληρωμή. Με την ίδια στοχοπροσήλωση θα συνεχίσουμε και στο μέλλον.
Ερώτηση: Είστε θετικός ως προς την αναθεώρηση του άρθρου 16 για τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Με ποιον κοινοβουλευτικό εταίρο, αφού χρειάζεται αυξημένη κοινοβουλευτική πλειοψηφία; Με το ΠΑΣΟΚ; Σκέφτεστε παράλληλα να προχωρήσετε σε μια μεγαλύτερη αύξηση των κονδυλίων για τη δημόσια Παιδεία και τα δημόσια πανεπιστήμια;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Προτεραιότητα για εμάς αποτελούσε και αποτελεί η αναβάθμιση της δημόσιας Παιδείας. Προχωρήσαμε σε 24.700 διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών και σε αύξηση κρατικών δαπανών για την Παιδεία κατά 13% μέσα στην τετραετία. Κάντε μια σύγκριση στα πανεπιστήμιά μας με την κατάσταση που επικρατούσε το 2019 και θα δείτε ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα, τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ απειλεί να αναιρέσει. Τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν γίνει πολύ πιο εξωστρεφή, έχουν προχωρήσει σε συνεργασίες με μεγάλα ξένα ΑΕΙ, τα πτυχία των φοιτητών αναβαθμίζονται. Σε όλη τη διάρκεια της τετραετίας έχουμε προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές όχι μόνο στα ΑΕΙ αλλά σε όλα τα επίπεδα της δημόσιας εκπαίδευσης. Προχωρήσαμε στην καθολική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση με αγγλικά από τα νήπια. Έχουμε 166 νέα προγράμματα σπουδών στα σχολεία.
Διπλασιάστηκε ο αριθμός των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων από 60 το 2019 σε 120 το 2022. Και στον ίδιο δρόμο θα συνεχίσουμε για την περαιτέρω ενίσχυση της δημόσιας Παιδείας: με διεύρυνση της εφαρμογής του ολοήμερου σχολείου έως τις 17.30 και επέκταση εφαρμογής του διευρυμένου και ενισχυμένου ολοήμερου προγράμματος σε νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία σε όλη τη χώρα. Με αύξηση των μισθολογικών απολαβών των εκπαιδευτικών με έμφαση στους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς και σε στελέχη εκπαίδευσης με αυξημένες αρμοδιότητες. Με ανέγερση φοιτητικών εστιών, μέσω ΣΔΙΤ για τη στέγαση 8.500 φοιτητών.
Όσον αφορά στην αναθεώρηση του άρθρου 16 για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, είναι γνωστό το «ναι μεν αλλά» του ΠΑΣΟΚ, όπως το ακούσαμε και στο debate από τον κ. Ανδρουλάκη, στο να προχωρήσουμε στην άρση αυτού του αναχρονισμού, αφού είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη που υπάρχει συνταγματική απαγόρευση για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Να θυμίσουμε ότι το ΠΑΣΟΚ και στο παρελθόν είχε καταψηφίσει την αλλαγή του άρθρου 16. Σταθερή είναι και η αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ. Η κάθε δύναμη τίθεται προ των ευθυνών της. Με τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων θα ανοίξει ο δρόμος ώστε η Ελλάδα να προσελκύσει φοιτητές από όλο τον κόσμο και να αναδειχθεί σε περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης. Μάλιστα, η διεθνής συγκυρία είναι εξαιρετικά ευνοϊκή, καθώς οι ροές των διεθνών φοιτητών έχουν πενταπλασιαστεί τις τελευταίες δεκαετίες. Τα πανεπιστήμια αυτά θα λειτουργούν με αυστηρές ακαδημαϊκές προϋποθέσεις και υπό την εποπτεία μιας Ανεξάρτητης Αρχής υψηλού κύρους.
Ερώτηση: Έχετε προαναγγείλει αλλαγές στα Υπουργεία και το «σπάσιμο», πχ, του Υπουργείου Εργασίας με τη δημιουργία νέου χαρτοφυλακίου για τη Δημογραφική και Στεγαστική Πολιτική. Ποιες άλλες αλλαγές βρίσκονται στα σχέδιά σας (Υπουργεία, Μαξίμου, δημόσιος τομέας κ.ά.) προκειμένου το επιτελικό κράτος να γίνει πιο αποτελεσματικό την επόμενη τετραετία;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Ολοκληρώνουμε μια τετραετία κυβερνητικής θητείας στη διάρκεια της οποίας κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε σειρά εξωγενών κρίσεων, οι οποίες ξεσπούσαν η μία μετά την άλλη. Παράλληλα, είχαμε να αντιμετωπίσουμε χρόνιες παθογένειες και πληθώρα προβλημάτων. Έχουμε πλέον και μεγάλη εμπειρία για το τι πρέπει να κάνουμε καλύτερα και τι πρέπει να αποφύγουμε. Ξέρουμε πού πρέπει να γίνουν αλλαγές και είμαστε έτοιμοι να τις κάνουμε. Θα γίνει πράγματι αναδιάταξη σε Υπουργεία, αν οι πολίτες μάς εμπιστευθούν ξανά τη διακυβέρνηση της χώρας. Έχω πει ήδη ότι θα δημιουργηθεί Υπουργείο Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής που θα επικεντρώνεται σε ειδικά προβλήματα με μεγάλη κοινωνική σημασία και θα πάρει αρμοδιότητες από το σημερινό Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Για τη γενικότερη αναδιάταξη που σας ανέφερα θα μπορούμε να πούμε περισσότερα στον κατάλληλο χρόνο.
Ερώτηση: Το τελευταίο διάστημα γίνεται μία συζήτηση για το ποιος από τους Τσίπρα και Ανδρουλάκη βρίσκεται πιο κοντά στον Ανδρέα Παπανδρέου και το ΠΑΣΟΚ του 1981. Πολλοί, όμως θεωρούν ότι η ΝΔ και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ειδικότερα στην πανδημία και την ενεργειακή κρίση με ένα συνολικό budget άνω των 60 δισ. ευρώ, είναι πιο «σοσιαλιστές» από τα άλλα κεντροαριστερά κόμματα. Τελικά πού κινείται η σημερινή ΝΔ;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Η συζήτηση για το 1980 και ποιος είναι αυθεντικός κληρονόμος του Ανδρέα Παπανδρέου δεν μας αφορά. Εμείς μιλάμε για την Ελλάδα του μέλλοντος και όχι για την Ελλάδα του μακρινού παρελθόντος. Ο κ. Ανδρουλάκης έχει το βλέμμα στραμμένο στο παρελθόν και εκεί συναντιέται με τον κ. Τσίπρα. Είναι σαφές ότι το ΠΑΣΟΚ του κ. Ανδρουλάκη είναι κοντά στον ΣΥΡΙΖΑ. Και αυτός ο δρόμος της σύμπλευσης με τον ΣΥΡΙΖΑ δεν πιστεύω ότι είναι ο δρόμος που θέλουν οι φίλοι του ΠΑΣΟΚ. Αρνούνται να γίνουν παρακολούθημα εκείνου που μέχρι χθες ήταν ο αντίπαλός τους. Μαζί κρατήσαμε τη χώρα στην Ευρώπη, μαζί πολεμήσαμε το λαϊκισμό τής πάνω και κάτω πλατείας, μαζί καταγγείλαμε τη σκευωρία της Novartis, μαζί δικαιωθήκαμε. Η θέση τους δεν είναι με τον τυχοδιωκτισμό αλλά με τον υπεύθυνο πατριωτισμό και τον δημιουργικό εκσυγχρονισμό.
Όσο για το πού κινείται η ΝΔ, να σας θυμίσω ότι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής στην Ιδρυτική μας Διακήρυξη τονίζει ότι η Νέα Δημοκρατία είναι η πολιτική παράταξη «που αγνοεί τις διενέξεις και τους διχασμούς του παρελθόντος και προσανατολίζεται στα ευρύτερα δυνατά σχήματα εθνικής ενότητας». Είμαι ένας προοδευτικός κεντροδεξιός πολιτικός. Στην εποχή μας όλες οι ιδεολογικές αναζητήσεις αποβλέπουν σε σύγχρονες λύσεις. Δημιουργήσαμε δημόσιο πλούτο με μια φιλελεύθερη οικονομική πολιτική που μειώνει τους φόρους, φέρνει επενδύσεις και ελευθερώνει την ελληνική επιχειρηματικότητα. Το αποτέλεσμα ήταν να αυξηθεί η απασχόληση και το εθνικό εισόδημα. Ώστε μέρος του να επιστρέψει στην κοινωνία. Είτε με τη μορφή στήριξης απέναντι σε κρίσεις είτε με τη μορφή αυξήσεων στα εισοδήματα. Με αυτόν τον τρόπο η συνολική ανάπτυξη συνδυάζεται με την ατομική προκοπή.
Ταυτόχρονα, υπερασπιστήκαμε τα δίκαια και την εθνική μας αξιοπρέπεια. Γιατί ακριβώς όπως δεν υπάρχει ακμάζουσα οικονομία χωρίς ευημερούσα κοινωνία, έτσι δεν υπάρχει και οργανωμένη Πολιτεία δίχως εδραιωμένη εθνική κυριαρχία. Ενώ παράλληλα δώσαμε μάχη για την αναβάθμιση της διεθνούς εκπροσώπησης της πατρίδας.
Η Νέα Δημοκρατία είναι μια παράταξη που ανανεώνεται κρατώντας σταθερές τις αρχές της. Εκφράζοντας τις προσδοκίες όλων εκείνων των πολιτών που θέλουν το καλό της Ελλάδας και βλέπουν τα πράγματα χωρίς παρωπίδες. Αυτό εννοώ όταν μιλώ για ένα πολιτικό ρεύμα με κορμό του ένα κόμμα, το οποίο, ωστόσο, δεν έχει μόνον ένα χρώμα…
Ερώτηση: Είναι αλήθεια ότι επί των ημερών σας υπήρξε μια ισχυρή κόκκινη γραμμή επί των εθνικών ζητημάτων και ειδικά στις σχέσεις με την Τουρκία. Ποιες προβλέπετε ότι θα είναι οι εξελίξεις στα Ελληνοτουρκικά μετά το αποτέλεσμα των τουρκικών εκλογών;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Πιστεύω ότι η τουρκική πολιτική, τουλάχιστον απέναντι στην Ελλάδα, δεν είναι εύκολο να αλλάξει από τη μία στιγμή στην άλλη. Διότι ο τουρκικός αναθεωρητισμός φαίνεται ότι είναι βαθιά ριζωμένος σε όλο το τουρκικό πολιτικό κατεστημένο και αυτό συμπεριλαμβάνει και τα δύο κόμματα εξουσίας. Κατά συνέπεια, στο βαθμό που η Τουρκία επιμένει στη λογική της «γαλάζιας πατρίδας», εκ των πραγμάτων θα υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες για την πλήρη εξομάλυνση των σχέσεών μας, παρότι τους τελευταίους μήνες υπήρξε μία ουσιαστική εκτόνωση ως προς τη ρητορική απέναντι στην Ελλάδα.
Θέλω να εκφράσω την ελπίδα μου ότι η Τουρκία θα αντιληφθεί ότι πρέπει να επανακαθορίσει τις σχέσεις της με τη Δύση συνολικότερα, όχι μόνο με την Ελλάδα, με την Ευρωπαϊκή Ένωση, με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αν συμβεί αυτό, προφανώς θα υπάρχει και ένα πολύ πιο πρόσφορο πεδίο για να μπορέσουμε να συζητήσουμε τη μία βασική διαφορά που μας χωρίζει, που δεν είναι άλλη από την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών, ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
Προσωπικά, προφανώς και θα καλέσω να συγχαρώ όποιον εκλεγεί πρόεδρος της Τουρκίας και σίγουρα θα επιδιώξω και μία συνάντηση. Αν είναι με τον κ. Erdoğan, δεν θα είναι προφανώς η πρώτη. Αν είναι με τον κ. Kılıçdaroğlu, θα είναι και μία πρώτη συνάντηση γνωριμίας.
Θέλω, όμως, να τονίσω ότι ο βασικός πυρήνας της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής ως προς την ενίσχυση της δυνατότητας αποτροπής της χώρας, την οικοδόμηση στέρεων συμμαχιών, την ανάδειξη της Ελλάδας ως σημαντικού γεωπολιτικού παίκτη και παράγοντα σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο, αυτές οι κεντρικές πολιτικές επιλογές δεν αλλάζουν ως προς τη δική μας κυβέρνηση.
Και για αυτό το αποτέλεσμα των εκλογών στην Ελλάδα έχει τόσο μεγάλη σημασία. Διότι οι Έλληνες πολίτες θα πρέπει να ξέρουν ότι αυτός ο οποίος θα βρίσκεται στο τιμόνι της χώρας θα πρέπει να διαχειριστεί μία Τουρκία η οποία ενδεχομένως επανέλθει στην προηγούμενη επιθετικότητά της. Εύχομαι να μη γίνει αυτό, αλλά είναι ένα ενδεχόμενο το οποίο δεν μπορούμε να αποκλείσουμε. Ξέρω καλά τα τελευταία τέσσερα χρόνια τις διακυμάνσεις αυτής της σχέσης. Τις χειρίστηκα σε πολύ δύσκολες στιγμές. Ενίσχυσα όμως τις Ένοπλες Δυνάμεις, έχτισα συμμαχίες, η Ελλάδα έγινε πόλος γεωπολιτικής σταθερότητας. Όλα αυτά, λοιπόν, είναι σημαντικά. Την Κυριακή, λοιπόν, δεν θα ψηφίσουμε μόνο για την οικονομία, για την υγεία. Θα ψηφίσουμε και για την εξωτερική πολιτική. Σκεφτείτε από την άλλη μεριά να υπάρχει ένας ισχυρός αντίπαλος και εμείς εδώ να παραπαίουμε με μία αδύναμη κυβέρνηση συνεργασίας.
Για αυτό επισημαίνω ότι έχει πολύ μεγάλη σημασία ποιος θα έχει αύριο στα χέρια του το τιμόνι της χώρας. Και το δικό μας μήνυμα σε μία εβδομάδα πρέπει να εκπέμπει και δυναμισμό και στιβαρότητα και προς την άλλη όχθη του Αιγαίου.
Ερώτηση: Παρά τις σφοδρές επιθέσεις που έχετε δεχτεί ως κυβέρνηση και εσείς προσωπικά με διάφορες καταγγελίες από τον ΣΥΡΙΖΑ γιατί δεν μπήκατε ποτέ στη διαδικασία να απαντήσετε με το ίδιο νόμισμα; Να αναδείξετε και εσείς σκάνδαλα ή καταγγελίες που αφορούν την άλλη πλευρά;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Ο κ. Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ, σε όλη τη διάρκεια της τετραετίας, προσπαθούσαν να εμφανίσουν την εικόνα μιας χώρας όπου όλα είναι «μαύρα» και ότι για όλα όσα συμβαίνουν ως απότοκα των εξωγενών κρίσεων «φταίει ο Μητσοτάκης». Από τις συνέπειες της πανδημίας, μέχρι την ενεργειακή κρίση και τον πληθωρισμό, που πλήττει όλη την Ευρώπη αλλά κατά τον κ. Τσίπρα είναι «ακρίβεια Μητσοτάκη». Όλη την τετραετία ο κ. Τσίπρας ήταν στο «όχι σε όλα». Δείτε και όλη την καμπάνια που κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ σε αυτές τις εκλογές. Είναι μια αρνητική καμπάνια, γκρίζου και μαύρου.
Εμείς και στη διάρκεια της τετραετίας αλλά και σήμερα κινούμαστε πολύ μακριά από την τοξική αντιπαράθεση που έχει επιλέξει ο ΣΥΡΙΖΑ. Μιλάμε πολύ λίγο για το παρελθόν και πολύ για το μέλλον. Απευθυνόμαστε στους πολίτες, υπενθυμίζουμε όσα κάναμε και όσα δεν έγιναν και προτείνουμε εφαρμόσιμες λύσεις. Έχουμε ένα πρόγραμμα κοστολογημένο, ρεαλιστικό που θα υλοποιηθεί, όπως εφαρμόστηκαν και αυτά που υποσχεθήκαμε το 2019. Πιστεύω ότι με βάση αυτά θα μας κρίνουν οι πολίτες στην κάλπη. Αυτοί που επενδύουν στο γκρίζο δεν έχουν να πουν τίποτα για το μέλλον.
Ερώτηση: Έχετε υποστηρίξει ότι στις πρώτες εκλογές επιθυμείτε ένα ποσοστό ικανό που να μην μπορεί να αμφισβητήσει τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Ποιο είναι αυτό το ποσοστό; Και αν δεν το πιάσετε, να θεωρήσουμε ότι οδηγούμαστε στην προοπτική συνεργασίας με κάποιο κόμμα, πιθανόν το ΠΑΣΟΚ, από την πρώτη Κυριακή; Ή σε κάθε περίπτωση θα πάμε σε εκλογικό περιβάλλον ενισχυμένης αναλογικής με προφανή τα οφέλη για το πρώτο κόμμα;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Θέλω να σημειώσω, καταρχάς, ότι δεν μιλάμε για πρώτες και δεύτερες εκλογές. Την Κυριακή έχουμε εκλογές. Και επιδιώκουμε στις εκλογές το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Από αυτό το αποτέλεσμα θα καθοριστούν και οι εξελίξεις που θα ακολουθήσουν. Δεν έχω θέσει αριθμητικό πήχη. Ο στόχος μας είναι η καθαρή πρωτιά της Νέας Δημοκρατίας με σαφή διαφορά από τον δεύτερο. Με αυτό το αποτέλεσμα δεν θα υπάρχει αμφιβολία για το ποιος πρέπει να είναι ο Πρωθυπουργός και η κυβέρνηση της νέας τετραετίας. Άλλωστε, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει άλλη αξιόπιστη πρόταση διακυβέρνησης εκτός από την αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας. Αλήθεια, ποια είναι αυτή η λεγόμενη «προοδευτική διακυβέρνηση» για την οποία μιλάει ο κ. Τσίπρας; Ποιοι είναι οι εταίροι που την απαρτίζουν και με ποιο πρόγραμμα; Οι πολίτες βλέπουν έναν αχταρμά, που αντί για σταθερότητα και πρόοδο θα οδηγούσε σε αστάθεια και παραλυσία.
Η συγκυρία απαιτεί σταθερές κυβερνήσεις, ώστε να παίρνουν γρήγορες αποφάσεις, χωρίς ατέρμονα κομματικά παζάρια και αδιέξοδες διαβουλεύσεις, που οδηγούν σε παραλυσία. Ειδικά σήμερα, σε μια ρευστή γεωπολιτική συγκυρία και με έναν απρόβλεπτο γείτονα.
Αναφερθήκατε στο ενδεχόμενο σχηματισμού κυβέρνησης συνεργασίας μεταξύ Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ, αν προκύπτει αριθμητικά. Θα επαναλάβω ότι το ζήτημα δεν είναι μόνο αριθμητικό. Από την πρώτη στιγμή έχω πει ότι η χώρα χρειάζεται μια σταθερή και αποτελεσματική κυβέρνηση. Ο κ. Ανδρουλάκης έχει πει ανοιχτά ότι δεν θέλει σε καμία περίπτωση Πρωθυπουργό εμένα. Προφανώς, αυτό είναι κάτι το οποίο η Νέα Δημοκρατία, όχι μόνο εγώ, δεν μπορούμε να το αποδεχτούμε, πόσω μάλλον όταν οι πολίτες ψηφίζουν όχι μόνο για κόμμα αλλά ψηφίζουν και για Πρωθυπουργό.
Σε αντίθεση με άλλες στιγμές στη διαδρομή του κόμματος του οποίου ηγείται, το ΠΑΣΟΚ του κ. Ανδρουλάκη είναι κοντά στον ΣΥΡΙΖΑ. Και οι ψηφοφόροι του ΠΑΣΟΚ πρέπει να ξέρουν ότι, αν βγαίνουν οι αριθμοί, θα επιχειρήσουν τον σχηματισμό κυβέρνησης ηττημένων και τότε μπορεί να δουν να επιστρέφει και με τη δική τους ψήφο ο κ. Τσίπρας «από το παράθυρο».
Ερώτηση: Υπάρχει κάποιος ειδικός σχεδιασμός για τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη, στην οποία είστε και υποψήφιος, που θα υλοποιηθεί στη δεύτερη τετραετία;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Ο σχεδιασμός μας άρχισε να υλοποιείται από την αρχή της κυβερνητικής μας θητείας. Τα αναπτυξιακά προγράμματα που έχουμε σχεδιάσει και ήδη εφαρμόζουμε στις τρεις περιφέρειες Δυτικής, Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης του 2030 υλοποιούν πάνω από 1.740 έργα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση άνω των 24 δισ. ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σχέδιο δημόσιων επενδύσεων που έχει υλοποιηθεί έως σήμερα στη Βόρεια Ελλάδα το οποίο σχεδιάστηκε από αυτή την κυβέρνηση, ακριβώς διότι πιστεύουμε ότι η δυναμική ανάκαμψη της εθνικής οικονομίας πρέπει να διαχέεται δίκαια σε κάθε γωνιά της χώρας μας και να μην είναι εστιασμένη μόνο στην Αθήνα και την Αττική.
Προσωπικό μου όραμα είναι κάθε περιφέρεια να διαθέτει τη δική της αναπτυξιακή στρατηγική με βάση τα ιδιαίτερα συγκριτικά πλεονεκτήματά της, να λειτουργεί σαν πύλη εισόδου και εξόδου ανθρώπων, αγαθών και υπηρεσιών με σύγχρονες διασυνδέσεις οδικές, λιμενικές, αεροπορικές αλλά και με ενεργειακή αυτονομία, καθώς και σύμπλευση του πρωτογενούς τομέα με τη μεταποίηση και τον τομέα των υπηρεσιών. Μόνον έτσι θα καταφέρουμε να δώσουμε προοπτική στα παιδιά μας να μείνουν στον τόπο τους και να προοδεύσουν σε αυτόν.
Στην αιχμή του σχεδίου μας βρίσκεται η ανάδειξη της Θεσσαλονίκης, της Αλεξανδρούπολης και όλων των μεγάλων πόλεων της Βόρειας Ελλάδας σε νέους, υπερτοπικούς πόλους ανάπτυξης.
Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη από το 2019 έως σήμερα έγιναν πολλά: Παραδίδουμε, στα τέλη του χρόνου κατασκευαστικά το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης, ώστε να λειτουργήσει εμπορικά τους πρώτους μήνες του 2024. Θα είναι, ταυτόχρονα, ένας επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος, για να έχει η πόλη και μετρό και αρχαία.
Άρχισαν οι πρόδρομες εργασίες για το FlyOver. Χωροθετήσαμε το νέο Ογκολογικό Νοσοκομείο στο στρατόπεδο Καρατάσιου. Λύσαμε το χωροταξικό του Μουσείου Ολοκαυτώματος που ξεκινά εντός του 2023. Παραδώσαμε στην κυκλοφορία, νωρίτερα από το προβλεπόμενο, τους δρόμους από Θεσσαλονίκη προς Νέα Μουδανιά και Γαλάτιστα. Και έχουν δρομολογηθεί πολλά ακόμη. Παρουσιάσαμε, ήδη, από τον περασμένο Σεπτέμβριο το Αναπτυξιακό Σχέδιο με 30 εμβληματικά έργα για τη Θεσσαλονίκη του 2030. Για πρώτη φορά η εικόνα και η προοπτική της πόλης διεκδικούν τη θέση που δικαιούνται στο αύριο με μια πολυεπίπεδη προσέγγιση.
Πρόκειται για έργα που αφορούν τις υποδομές, τον τομέα της υγείας και της πρόνοιας, όπως το Παιδιατρικό Νοσοκομείο, την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, τις αναπλάσεις ευρείας κλίμακας με έργα σε αθλητισμό, πολιτισμό, πράσινο, όπως το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά. Όλα τα έργα -είτε δημόσια είτε ιδιωτικά- έχουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και μετρημένους προϋπολογισμούς. Πρόκειται για το πιο φιλόδοξο αναπτυξιακό σχέδιο που είχε ποτέ η Θεσσαλονίκη μας, με κύριο στόχο το 2030 να διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης ως μια σύγχρονη περιφερειακή πόλη. Λειτουργική, εξωστρεφής, πραγματικός πόλος ανάπτυξης. Μια πόλη που αξίζει να ζεις, να εργάζεσαι, να επισκέπτεσαι.
Παράλληλα, η Αλεξανδρούπολη γίνεται ενεργειακή πύλη όχι μόνο για τα Βαλκάνια αλλά και για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ειδική μέριμνα έχουμε αποδώσει στη δίκαιη μετάβαση λιγνιτικών περιοχών, για την επανεκπαίδευση και κατάρτιση των εργαζομένων, την ανάπτυξη νέας, πράσινης και ψηφιακής επιχειρηματικότητας και την αλλαγή χρήσεων γης. Επίσης γίνονται σημαντικές επενδύσεις στην ανάπτυξη νέων υποδομών και στη βελτίωση υφιστάμενων. Όλα αυτά δεν είναι σχέδια επί χάρτου, αλλά κοστολογημένες πρωτοβουλίες με φορείς υλοποίησης.
Για τα έργα αυτά έχουμε κινητοποιήσει εθνικά και ευρωπαϊκά κονδύλια, ενώ παράλληλα έχουμε «οπλίσει» την Τοπική Αυτοδιοίκηση με περισσότερους πόρους από ποτέ. Στόχος μας, η δημιουργία καλά αμειβομένων θέσεων εργασίας, η αύξηση των αποδοχών, η βελτίωση της ποιότητας ζωής και η ανάπτυξη υποδομών που θα παρέχουν ποιοτικές δημόσιες υπηρεσίες. Όλα αυτά θα συμβάλουν, ώστε η περιοχή να περάσει σε μια νέα εποχή ανάπτυξης και να αποκτήσει τη θέση που της αξίζει.