Τα αποκαλυπτήρια του σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκαν το απόγευμα της Παρασκευής και ενώ ο χρόνος μετρά αντίστροφα προκειμένου το μετρό, μετά από αναμονή πολλών ετών, να παραδοθεί στους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης.
Στις αρχαιότητες της βυζαντινής περιόδου της Θεσσαλονίκης που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη κατά τις εργασίες κατασκευής του μετρό στο σταθμό Βενιζέλου ξεναγήθηκαν από την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη η πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης που έφτασε συνοδευόμενος από την σύζυγό του Μαρέβα Γκραμπόφκι.
Μοναδικό τεχνικό έργο που αναδεικνύει όλο τον πολιτιστικό πλούτο της Θεσσαλονίκης
Μετά την ξενάγηση στον σταθμό – μουσείο ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε συγκινημένος για την επίσκεψή του εκεί, έκανε λόγο για “ένα πραγματικά μοναδικό τεχνικό έργο που αναδεικνύει όλο τον πολιτιστικό πλούτο της Θεσσαλονίκης” ενώ ευχαρίστησε όλες τις υπηρεσίες του υπουργείο Πολιτισμού για το αποτέλεσμα στον σταθμό της Βενιζέλου.
Ένας σταθμός μουσείο με την ιστορία της Θεσσαλονίκης
Στον Σταθμό Βενιζέλου βρέθηκαν πάνω από 300.000 αρχαιολογικά κινητά ευρήματα. Εκεί, όπως τόνιζε το υπουργείο Πολιτισμού, τεκμηριώνεται με απόλυτο τρόπο το σύνολο των παλαιοτέρων οικοδομικών και χρονικών φάσεων της Θεσσαλονίκης, από τα ελληνιστικά χρόνια.
Με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε, ερευνήθηκαν άγνωστα έως πρόσφατα αρχαιολογικά πεδία καθώς, μετά την απόσπαση των στρωμάτων της ύστερης αρχαιότητας ερευνήθηκαν αρχαιότητες των ρωμαϊκών χρόνων.
Η έκταση του Σταθμού Βενιζέλου είναι 1.260 τ.μ. όμως η αρχαιολογική έρευνα κάλυψε τουλάχιστον 3.500 τ.μ.. Αποκαλύφθηκε η ιδρυτική φάση της πόλης του Κασσάνδρου, η οποία αναπτύχθηκε σύμφωνα με το Ιπποδάμειο σύστημα, στους ίδιους οδικούς άξονες, με μικρές μετατοπίσεις. Αποκαλύφθηκαν τα στρώματα της ελληνιστικής και ρωμαϊκής κεντρικής οδού, η οποία στα νότια πλαισιωνόταν με την πεσσοστήρικτη στοά, που εξασφάλιζε την πρόσβαση προς την οικοδομική νησίδα.
Ο σταθμός που δίχασε την πόλη
Η κατασκευή του σταθμού στη Βενιζέλου δίχασε τη Θεσσαλονίκη καθώς οι σημαντικές αρχαιότητες που άρχισαν να έρχονται στο φως το 2012 είχαν ως συνέχεια να δημιουργηθούν δύο διαφορετικά ρεύματα σχετικά με το μέλλον τους – Την κατα χώραν ανάδειξη των αρχαιοτήτων με την παράλληλη κατασκευή του σταθμού και την απόσπαση και επανατοποθέτηση αυτών προκειμένου να προχωρήσει η κατασκευή του σταθμού. Το 2014 εγκρίθηκε η απόσπαση και επανατοποθέτηση και επανατοποθέτηση αυτών από το ΚΑΣ όμως ακολούθησε προσφυγή στο ΣτΕ για να μην ισχύσει η απόφαση αυτή.
Το 2015 το υπουργείο Πολιτισμού της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ αποφασίζει την in situ ανάδειξη των αρχαιοτήτων, δηλαδή να μην αφαιρεθούν από τα σημεία που εντοπίστηκαν. Εν τέλει, το 2019, το θέμα ξαναήρθε στο ΚΑΣ και αφού εξετάστηκαν όλα τα στοιχεία, τον Μάρτιο του 2020 τελεσιδίκησε η απόφαση να προχωρήσει ο σταθμός Βενιζέλου με την απόσπαση και την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Η απόφαση αυτή έφερε σωρεία έντονων αντιδράσεων από αρχαιολόγους, φορείς της πόλης και του Πολιτισμού που μιλούσαν για καταστροφή των αρχαιοτήτων. Ακολούθησαν μάλιστα νέες προσφυγές στο ΣτΕ κατά της απόφασης για απόσπαση των αρχαιοτήτων, όμως το Συμβούλιο της Επικρατείας απέρριψε τις αιτήσεις αυτές.