Μία νέα «γενιά» τουριστικών καταλυμάτων, που θα αλλάξουν τα δεδομένα στον χώρο της φιλοξενίας φιλοδοξεί να δημιουργήσει η Συνομοσπονδία Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ελλάδος (ΣΕΤΚΕ), εγκαινιάζοντας το νέο brand name «smotel».
Στόχος είναι η δημιουργία μιας νέας, αναβαθμισμένης επιλογής διαμονής, αλλά και η απόκτηση νέας «ταυτότητας» για τα μικρά τουριστικά καταλύματα που θα τα διαφοροποιεί από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
«Το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, τα μη κύρια τουριστικά καταλύματα, όπως μας χαρακτηρίζει η πολιτεία επισήμως, είναι ότι τα τελευταία χρόνια με την έλευση της βραχυχρόνιας μίσθωσης, έχουμε χάσει την ταυτότητά μας. Κάποτε στην αγορά του τουρισμού υπήρχαν τα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια. Με την έλευση της βραχυχρόνιας μίσθωσης έχουμε ένα τεράστιο πρόβλημα γιατί από τη μία πλευρά είναι τα ξενοδοχεία και από την άλλη όλοι οι υπόλοιποι: και τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης που έχουν γίνει χιλιάδες στην Ελλάδα και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια τα νόμιμα», επισημαίνει μιλώντας στο «TyposThes» ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας, Παναγιώτης Τοκούζης.
Όπως σημειώνει, την τελευταία πενταετία περίπου γίνονταν προσπάθειες σε εθνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να δημιουργηθεί ένα νέο όνομα για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια. Επιπλέον ένα ακόμη πρόβλημα που αντιμετωπίζουν έχει να κάνει με την κατηγοριοποίηση, η οποία ναι μεν υπάρχει, αλλά όλες οι μεγάλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες κράτησης καταλυμάτων, δεν τη δείχνουν μιας και επικαλούνται ότι δεν μπορούν να έχουν διαφορετικές κατηγοριοποιήσεις σε κάθε χώρα για διαφορετικά καταλύματα, όπως τονίζει.
«Τα ξενοδοχεία είναι «Hotels» παγκοσμίως και μια κατηγορία αστέρια. Έχουμε χάσει την ταυτότητά μας και ο επισκέπτης δεν μπορεί πλέον να ξεχωρίσει ποιο είναι το κατάλυμα βραχυχρόνιας μίσθωσης και ποιο το ενοικιαζόμενο δωμάτιο. Γι αυτό ξεκινήσαμε αυτήν την προσπάθεια και αποφασίσαμε να βγάλουμε ένα brand name που θα περιλαμβάνει αναβαθμισμένες υπηρεσίες προς τον επισκέπτη», επισημαίνει ο κ. Τοκούζης.
Ποιες επιχειρήσεις θα εντάσσονται
Το smotel είναι το τελευταίο από τα τρία εγχειρήματα που η Συνομοσπονδία προήγαγε τα τελευταία χρόνια (τα άλλα δύο είναι το Καλάθι Πρωινού και ο Τουρισμός Εμπειρίας) και σύμφωνα με τη ΣΕΤΚΕ, «θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στον μετασχηματισμό του κλάδου των μικρών τουριστικών καταλυμάτων. Παράλληλα, θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στη διαμόρφωση του νέου, σύγχρονου μοντέλου του ελληνικού τουρισμού στη μετά-πανδημική περίοδο».
Με το νέο brand name θα μπορεί να πιστοποιείται ένα τουριστικό κατάλυμα, ανεξαρτήτως κατηγορίας και μεγέθους, υπό την προϋπόθεση ότι θα παρέχει αναβαθμισμένες και εξειδικευμένες υπηρεσίες και παροχές προς τους πελάτες του, προάγοντας την εμπειρία της φιλοξενίας.
Στη νέα κατηγορία τουριστικών καταλυμάτων θα μπορούν να εντάσσονται επιχειρήσεις του κλάδου που πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές. Τα καταλύματα για να πιστοποιηθούν με το νέο brand name θα πρέπει να παρέχουν στους πελάτες τους αναβαθμισμένες υπηρεσίες, όπως το Καλάθι Πρωινού και οι χαμηλότερες κατηγορίες κλειδιών θα πρέπει να παρέχουν τουλάχιστον μια μορφή τουρισμού εμπειρίας.
Ειδικότερα, το «καλάθι» πρωινού θα είναι μια από τις βασικές παροχές των smotels. Συγκεκριμένα το πρωινό θα προσφέρεται στους επισκέπτες είτε με τη μορφή καλαθιού στο δωμάτιο, είτε σε συγκεκριμένο χώρο στο κατάλυμα, εφόσον αυτός υπάρχει. Επίσης όλα τα καταλύματα που θα έχουν το brand name smotel θα πρέπει να διαθέτουν air-condition, wi-fi αλλά και άλλες υπηρεσίες. Ακόμα και αν δεν είναι υποχρεωτικές βάσει της κατηγορίας τους θα πρέπει να έχουν τις συγκεκριμένες υπηρεσίες για να πάρουν το όνομα smotel. Δυνατότητα ένταξης θα έχουν και τα καταλύματα χαμηλότερων κατηγοριών (1 και 2 κλειδιών) εφόσον όμως εκτός όλων των άλλων θα έχουν πιστοποιηθεί σε μια μορφή τουρισμού εμπειρίας, μια νέα, καινοτόμα δράση που έχει ξεκινήσει εδώ και 4-5 μήνες η ΣΕΤΚΕ.
Τα smotels είναι μια πρωτοβουλία της ΣΕΤΚΕ που δουλευόταν εδώ και 4-5 χρόνια και είναι πλέον διαθέσιμη για τα καταλύματα. «Ο κάθε επιχειρηματίας μπορεί να πάρει το brand name εφόσον τηρεί τις προδιαγραφές που τίθενται», εξηγεί ο κ. Τοκούζης, σημειώνοντας ότι «θα είναι μια αναβάθμιση που πιστεύουμε ότι θα δώσει μια νέα ώθηση στα καταλύματά μας και στον επισκέπτη». Θα βοηθήσει τα καταλύματα του κλάδου να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους αλλά και να αναδειχθούν για να ξεχωρίσουν από τα υπόλοιπα καταλύματα τόσο της βραχυχρόνιας μίσθωσης όσο και από τα καταλύματα που δεν θα έχουν τις παροχές που θα έχουν τα smotels. Το συγκεκριμένο brand name θα φαίνεται και σε όλες τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, δίπλα από το όνομα του καταλύματος.
Τι ζητούν για τον αναπτυξιακό
Ο πρόεδρος της ΣΕΤΚΕ είχε πρόσφατα συνάντηση με τον αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Νίκο Παπαθανάση, για τον νέο αναπτυξιακό νόμο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» καθώς και τα προγράμματα ΕΣΠΑ που αναμένεται να προκηρυχθούν.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, ο Πρόεδρος της Σ.Ε.Τ.Κ.Ε. εξέφρασε στον κ. Υπουργό τόσο την αναγκαιότητα τροποποίησης του άρθρου 85 του νόμου ώστε να ενταχθούν όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου όσο και την αναγκαιότητα ένταξης τους σε προγράμματα ΕΣΠΑ, χωρίς όρους και προϋποθέσεις που τους θέτουν συνεχώς εκτός χρηματοδοτικής στήριξης.
Όπως σημείωσε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» τα κριτήρια που έχουν τεθεί αποκλείουν σχεδόν το σύνολο των μικρών καταλυμάτων. «Έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας και είμαστε σε αναμονή για τις εξελίξεις», επισημαίνει ο κ. Τοκούζης, προσθέτοντας ότι ο κ. Παπαθανάσης «κατάλαβε το πρόβλημα και δεσμεύτηκε να το επανεξετάσει για να δούμε αν μπορέσουν να ενταχθούν έστω και 20-30 επιχειρήσεις από τις 30.000 στη χώρα γιατί αυτήν την στιγμή δεν μπορεί να μπει κανείς».