Το Ίδρυμα Vinci Autoroutes δημοσιοποιεί τα αποτελέσματα του 8ου Ευρωπαϊκού Bαρομέτρου Οδικής Ασφάλειας. Το 78% των Ελλήνων οδηγών που δεν τηρούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, ακολουθούν την ίδια τακτική και με τους υγειονομικούς κανόνες.
Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και κανόνες υγιεινής: η παράκαμψη των κανόνων είναι συνηθισμένη.
Η μεγάλη έρευνα, που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφει αντιπροσωπευτικές συμπεριφορές των Ευρωπαίων στο τιμόνι.
- Περισσότεροι από 7 στους 10 Ευρωπαίους οδηγούς (75%) παραδέχονται ότι δεν ακολουθούν κατά γράμμα τον ΚΟΚ και 7 στους 10 ότι δεν τηρούν πάντα τους κανόνες υγιεινής (69% έναντι 73% των Ελλήνων οδηγών).
- Το 45% των Ευρωπαίων (43% των Ελλήνων) που τηρούν τους κανόνες υγιεινής, το κάνουν πρωτίστως από ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο, σε αντίθεση με αυτούς που τηρούν τον ΚΟΚ, το ποσοστό των οποίων ανέρχεται μόνο σε 33% (39%). Το 77% των Ευρωπαίων οδηγών (78% των Ελλήνων οδηγών) που δεν τηρούν τον ΚΟΚ, ακολουθούν την ίδια τακτική και με τους κανόνες υγιεινής.
Έλλειψη προσοχής: οι οδηγοί όλο και πιο αφηρημένοι στον δρόμο
- Το 53% των Ευρωπαίων οδηγών τηλεφωνεί κατά την οδήγηση χρησιμοποιώντας το σύστημα Bluetooth (+3 μονάδες σε έναν χρόνο +10 μονάδες σε 5 χρόνια. Το 57% των Ελλήνων οδηγών, δηλαδή 5 λιγότερες μονάδες σε έναν χρόνο αλλά +8 μονάδες σε 5 χρόνια), αν και το σύστημα αυτό αποσπά την προσοχή όσο και τα υπόλοιπα μέσα συνομιλίας ,
- Το 43% ρυθμίζει το GPS οδηγώντας (δηλαδή +4 μονάδες σε 5 χρόνια, 45%, -2 μονάδες σε έναν χρόνο αλλά 10 περισσότερες μονάδες σε 5 χρόνια). Το 11% υπέστη ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα εξαιτίας της χρήσης τηλεφώνου στο τιμόνι (16%, το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη).
Επιθετική συμπεριφορά: παρά τη μικρή αλλαγή των συμπεριφορών, ο δρόμος παραμένει ένα σημείο εντάσεων
- Το 12% των Ευρωπαίων οδηγών (-4 μονάδες σε έναν χρόνο, 10% των Ελλήνων οδηγών) παραδέχεται ότι η συμπεριφορά του αλλάζει όταν οδηγεί,
- το 52% (-3, 65%, -5) αναγνωρίζει ότι εξυβρίζει τους άλλους οδηγούς, ενώ το 84% (91%, +4) έχει φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλου οδηγού.
Υπνηλία: εξαιρετικά διαδεδομένος κίνδυνος και ορθές πρακτικές που υποχωρούν
- Το 40% των Ευρωπαίων οδηγών (-5 μονάδες, 59%) δεν ακολουθεί τη σύσταση για διάλειμμα από την οδήγηση κάθε δύο ώρες, ενώ το 73% δηλώνει ότι το γνωρίζει (61%),
- το 52% σταματάει κατά τη διάρκεια της διαδρομής για να κοιμηθεί (41%). Τέλος το 12% υπέστη, ή παραλίγο να υποστεί, ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας στο τιμόνι (16%, το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη).
Πιο συνειδητοποιημένοι όσον αφορά τη συμπεριφορά τους, οι Έλληνες που παραδέχονται ότι είναι πιθανό να φέρουν μέρος της ευθύνης σε περίπτωση ατυχήματος είναι ξεκάθαρα περισσότεροι από τον μέσο όρο των Ευρωπαίων (34% των Ευρωπαίων έναντι 52% των Ελλήνων) ή σε περίπτωση μόλυνσης (40% έναντι 65%). Από την άλλη πλευρά παρά αυτήν τη σημαντική παραδοχή, είναι ιδιαίτερα πολλοί οι Έλληνες οδηγοί, όπως αντίστοιχα και οι Ευρωπαίοι, που δεν τηρούν τους βασικούς κανόνες του ΚΟΚ:
- το 88% των Ευρωπαίων οδηγών ξεπερνάει κατά λίγα χιλιόμετρα/ώρα το όριο ταχύτητας (86% των Ελλήνων οδηγών),
- το 62% περνάει ενώ ο σηματοδότης είναι στο πορτοκαλί ή μόλις έχει γίνει κόκκινος (67%),
- το 51% (-2) ξεχνάει να χρησιμοποιήσει το φλας για να προσπεράσει ή να αλλάξει κατεύθυνση (42%, -7),
- το 43% δεν σταματάει κανονικά σε stop (37%),
- το 28% διπλοπαρκάρει (45%),
- το 8% παραδέχεται ότι οδηγεί έχοντας υπερβεί το επιτρεπόμενο όριο αλκοόλ, χωρίς ωστόσο να αισθάνεται την επίδρασή του (16% – ποσοστό ρεκόρ παρά τη μείωση κατά 4 μονάδες σε έναν χρόνο),
- το 7% δηλώνει ότι οδηγεί έχοντας καταναλώσει φάρμακα που μπορούν να μειώσουν την προσοχή του (9%, +2),
- το 3% οδηγεί έχοντας καπνίσει κάνναβη ή έχοντας καταναλώσει ναρκωτικές ουσίες (6%).
«Οι κανόνες, είτε πρόκειται για τον ΚΟΚ είτε για τους υγειονομικούς κανόνες, αντιμετωπίζονται συχνά σαν περιορισμοί και όχι σαν προστασία. Παρακάμπτοντας λίγο τους κανόνες, οι οδηγοί δίνουν προτεραιότητα στο άμεσο όφελός τους, αμελώντας τον πιθανό κίνδυνο ατυχήματος και στηρίζονται στην ικανότητά τους να διατηρούν τον έλεγχο προκειμένου να το αποφύγουν. Ωστόσο, η μεγάλη πλειονότητα των ατυχημάτων προκύπτει από κακή εκτίμηση του κινδύνου που συνδέεται με τις παραβάσεις του Κώδικα Κυκλοφορίας» δήλωσε ο Παναγιώτης Παπανικόλας Μέλος Δ.Σ. Fondation Vinci Autoroutes, Εκτελεστικός Διευθυντής Ελλάδος Vinci Concessions αλλά και Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Γέφυρα Α.Ε. Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος Ολυμπία Οδού Α.Ε.
Δ